Use of Music Videoclips as an Educational Strategy to Promote Empathy and Environmental Awareness in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5741

Keywords:

Environmental pollution, environmental training, teaching method, music, environmental awareness

Abstract

Currently, the music video is not only considered a form of artistic expression but also a tool to address various environmental issues globally. This study aimed to analyze the perception of university students regarding the use of music videos as an educational resource to foster empathy and environmental awareness in the classroom. Fifty-one students from two courses at a university institution in Ecuador participated. Students watched and analyzed 16 music videos on the YouTube platform during class and responded to a specifically designed survey. The results indicated a positive perception among students regarding the use of music videos to creatively address environmental issues, enabling the promotion of empathy, awareness, and environmental concern, regardless of the participants' course and gender. Our findings support the use of music videos as an alternative tool to complement traditional environmental education systems in the classroom. In conclusion, this study suggests that the integration of music videos in the educational environment can be an enriching strategy to cultivate environmental awareness among university students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Miguel Romero-Saritama, Universidad Técnica Particular de Loja

Ecuatoriano.
Docente Investigador en la Universidad Técnica Particular de Loja - Ecuador.
Ingeniero en Gestión Ambiental.
Posgrado en Tecnología de Semillas.
Posgrado en Manejo y Gestión de la Biodiversidad.
Diplomado en innovación y creatividad para la educación.
Diplomado en Formación de investigadores en competencias para la edición científica y para la difusión de la ciencia en el siglo XXI.
Doctor en Gestión y Manejo de Recursos Fitogenéticos en la Universidad Politécnica de Madrid.
Líneas de investigación: A) Ecología y Biología de semillas de especies forestales. B) Manejo y conservación de semillas de especies silvestres y forestales. C) Innovación e investigación educativa en el campo de las Ciencias Biológicas.
Experiencia: 15 años en en docencia e investigación Universitaria. 5 años en proyectos de vinculación con la sociedad y proyectos de innovación educativa

References

Afify, M. (2020). Effect of interactive video length within E-learning environments on cognitive load, cognitive achievement and retention of learning. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21(4), 68-89. https://doi.org/10.17718/tojde.803360 DOI: https://doi.org/10.17718/tojde.803360

Barroso, J. y Cabero, J. (2010). La investigación educativa en TIC. Síntesis.

Berk, R. A. (2008). Music and Music Technology in College Teaching: Classical to Hip Hop across the Curriculum. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 4(1), 45-67.

Castañeda-Mosquera, L. A. (2020). Experiencia en formación inicial de licenciados en música integrando la biodiversidad como conocimiento multidimensional. Bio-Grafía, 13(25), 35-47. https://doi.org/10.17227/biografia.vol.13.num25-11392 DOI: https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.13.num25-11392

Caprav, A. (2003). Creciendo con música. Agedit.

Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A. y Cuevas Monzonís, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, 59, 7-27. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358

Combes, J.-L., Hamit-Haggar, M. y Schwartz, S. A. (2018). Multilevel analysis of the determinants of willingness to pay to prevent environmental pollution across countries. The Social Science Journal, 55, 284299. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.02.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.02.001

Culloty, E. y Brereton, P. (2017). Eco-film and the audience: making ecological sense of national cultural narratives. Applied Environmental Education & Communication, 16(3), 139-148. DOI: https://doi.org/10.1080/1533015X.2017.1322011

Dash, S., Kamath, U., Rao, G., Prakash, J. y Mishra, S. (2016). Audio-visual aid in teaching “fatty liver”. Biochemistry and Molecular Biology Education, 44(3), 241-245. DOI: https://doi.org/10.1002/bmb.20935

Ferres, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Gedisa.

Fonseca Mora, M. C., Villamarín, J. y Grao, L. (2015). Música y emociones para el aprendizaje de lenguas. Mosaico. Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 33, 37-46.

Franzen, A. y Vogl, D. (2013). Two decades of measuring environmental attitudes. A comparative analysis of 33 countries. Global Environmental Change, 23, 1001-1008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2013.03.009

Franzen, A. y Mader, S. (2020). Can Climate Skeptics Be Convinced? The Effect of Nature Videos on Environmental Concern. Sustainability, 12(7), 1-12. https://doi.org/doi:10.3390/su12072972 DOI: https://doi.org/10.3390/su12072972

Gallardo, M. y Jordi-Taltavull, M. (2019). Videoclips musicales en YouTube como herramienta para el aprendizaje. Ejemplo práctico en la enseñanza universitaria. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 6, 64-75. https://doi.org/10.6018/riite.370271 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.370271

García-Ramos, F. J., Zurian. F. y Núñez-Gómez, P. (2020). Los estudios de género en los Grados de Comunicación. Comunicar, 63, 21-30. https://doi.org/10.3916/C63-2020-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C63-2020-02

Gil-Toresano, M., (2001). El uso de las canciones y la música en el desarrollo de la destreza de comprensión auditiva en el aula de E/LE. Carabela, 49, 39-54.

Goldstein, B. y Driver, P. (2015). Language Learning with Digital Video. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009024617

Guerra Muñoz, M. E., Zuluaga Guerra, A. D. y Saravia Roa, L. A. (2019). Música vallenata, instrumento pedagógico en el proceso de aprendizaje universitario. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 59-70. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27293 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27293

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hemsy de Gainza, V. (2004). La educación musical en el siglo XX. Revista Musical Chilena, 58(201), 74-81. https://doi.org/10.4067/S0716-27902004020100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-27902004020100004

Jacobson, S. K., Morales, N. A., Chen, B., Soodeen, R., Moulton, M. P. y Jain, E. (2019). Love or Loss: Effective message framing to promote environmental conservation. Applied Environmental Education and Communication, (3), 252-265. https://doi.org/10.1080/1533015X.2018.1456380 DOI: https://doi.org/10.1080/1533015X.2018.1456380

Janpol, H. L. y Dilts, R. (2016). Does viewing documentary films affect environmental perceptions and behaviors? Applied Environmental Education & Communication, 15, 90-98. https://doi.org/10.1080/1533015X.2016.1142197 DOI: https://doi.org/10.1080/1533015X.2016.1142197

Jergel, M. y McArthur, L. (2016). Listening for history: using jazz music as a primary source. Social Education, 80(3), 134-140.

Kinash, S., Knight, D. y McLean, M. (2015). Does digital scholarship through online lectures affectstudent learning? Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 129-139.

Koyunlu Ünlü, Z. (2020). Analysis of Short Films of Prospective Teachers on Environmental Awareness. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(2), 136-146.

Latorre, A., Del-Rincón, D. y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia

Magendzo, A. (2003). Transversalidad y currículo. Magisterio.

Marone, V. y Rodriguez, R. C. (2019). What’s So Awesome with YouTube: Learning Music with Social Media Celebrities. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(4), 1-15. https://doi.org/10.29333/ojcmt/5955 DOI: https://doi.org/10.29333/ojcmt/5955

Palma-Orozco, R., García-Leyva, E. y Ruiz-Ledesma, E. F. (2020). Aprendizaje significativo: El caso de la computación, la matemática y la música. Revista Iberoamericana de Sistemas, Cibernética e Informática, 17(1), 7-10.

Pandeya, Y. R. y Lee, J. (2021). Deep learning-based late fusion of multimodal information for emotion classification of music video. Multimedia Tools and Applications, 80(2), 2887-2905. https://doi.org/10.1007/s11042-020-08836-3 DOI: https://doi.org/10.1007/s11042-020-08836-3

Pérez-Aldeguer, S. (2012). DUM-DUM: un programa diseñado para los problemas de inclusión a través del ritmo musical. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 2, 217-234. DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.v0i2.7130

R Core Team (2017). R: A Language and Environment for Statistical Computing. https://www.R-project.org/

Razis, S. N., Radzuan, L. E. M. y Manan, J. (2018). Improving Teaching and Learning Module Through Implementation of Mnemonic Method and Interactive Video for Subject of History Studies. En Proceedings of the Art and Design International Conference (AnDIC 2016). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0487-3_47 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-0487-3_47

Rodríguez-López, J. y Aguaded-Gómez, J. I. (2013). Propuesta metodológica para el análisis del vídeo musical. Quaderns del CAC, 16(39), 63-70.

Roberto, A. J., Meyer, G., Johnson, A. J. y Atkin, C. K. (2000). Using the extended parallel process model to prevent firearm injury and death: Field experiment results of a video-based intervention. Journal Communication, 50, 157-175. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02867.x

Romero-Saritama, J. M., Simaluiza, J. y Ramón, P. (2022). Digital storytelling in academic forums. A strategy for collaborative learning in distance higher education. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 20(2), 31-50. https://doi.org/10.4995/redu.2022.18354 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2022.18354

Sánchez-Vizcaíno, M. C. y Fonseca-Mora, M. C. (2019). Videoclip y Emociones en el Aprendizaje de Español como Lengua Extranjera. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 78, 255-286. http://doi.org/10.5209/CLAC.64381 DOI: https://doi.org/10.5209/clac.64381

Sanfeliu, A. (2010). La música y el medio ambiente. Escola de Cultura de Pau. Institut Catalá Internacional.

Stanczyk, N. E., Smit, E. S., Schulz, D. N., de Vries, H., Bolman, C., Muris, J. W. M. y Evers, S. M. A. (2014). An economic evaluation of a video- and text-based computer-tailored intervention for smoking cessation: A cost-effectiveness and cost-utility analysis of a randomized controlled trial. PLoS ONE, 9, e110117. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0110117 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0110117

Shafirova, L. (2018). Aprender una lengua extranjera en línea. En D. Hernández., D. Cassany. y R. López (Eds.), Háblame de TIC 5: Prácticas de lectura y escritura en la era digital (pp. 171-192). Editorial Brujas.

Shreedhar, G. y Mourato, S. (2019). Experimental evidence on the impact of biodiversity conservation videos on charitable donations. Ecological Economics, 158, 180-193. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.01.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.01.001

Valverde, X. y Godall, P. (2018). Música tradicional en el aula: aportaciones para un aprendizaje significativo en la escuela. Revista Electrónica de LEEME, 41, 16-34. https://doi.org/10.7203/LEEME.41.10530 DOI: https://doi.org/10.7203/LEEME.41.10530

Valenti, A. M. (2018). Attention to science documentaries fosters hope and solutions from new generations. Applied Environmental Education & Communication, 17(2), 94-95. https://doi.org/10.1080/1533015X.2018.1444352 DOI: https://doi.org/10.1080/1533015X.2018.1444352

Vera Balderas, S. y Moreno Tapia, J. (2021). Experiencias de aprendizaje en YouTube, un análisis durante la pandemia de COVID-19. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 12, e1139. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1139 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1139

Yousef, A. M. F., Chatti, M. A. y Schroeder, U. (2014). Video-based learning: a critical analysis of theresearch published in 2003-2013 and future visions. The Sixth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning: eLmL, IARIA, Marzo 23-27. Barcelona.

We are social y Hootsuite. (2018). Global Digital Report 2018. (18 de enero de 2023). https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018

Published

2024-09-30

How to Cite

Moreira Palacios, M., Simaluiza Masabanda, R. J., & Romero-Saritama, J. M. (2024). Use of Music Videoclips as an Educational Strategy to Promote Empathy and Environmental Awareness in Higher Education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (34), 191–207. https://doi.org/10.18172/con.5741

Issue

Section

Experiences and Reflections