Depicting home and the emotions in the classroom

experienced and felt loneliness

Authors

Keywords:

History, education, home, feeling, individuality

Abstract

In this article we propose through a review of what is contemplated by Spanish Organic Law 3/2020, of December 29th, and especially by the Spanish Royal Decree 217/2022, of March 29th, the inclusion of the study of loneliness in the curriculum of Compulsory Secondary Education. In the following pages, we collect two theorical proposals for teacher training as a preliminary step to the future development of didactic proposals. The first one is made from the study of loneliness as a housing state and secondly, from its emotional consideration. The relevance of the text is explained by the possibilities offered by the 2030 objectives, as well as directing education to understand and address current concerns and challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las Humanidades: una guía de viaje. Cendeac.

Bartra, R. (2021). Melancolía y cultura. Las enfermedades del alma en la España del Siglo de Oro. Anagrama.

Birriel Salcedo, M. M. (Coord.) (2008). Dossier: Sobrevivir al cónyuge: viudas y viudedad en la España moderna. Chronica Nova, 34, 157 págs. https://doi.org/10.30827/cn.v0i34.1645

Birriel Salcedo, M. M. (Coord.) (2019). Dossier: Mujeres, hogares y trabajo en la España meridional. Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino, 31, 82 págs.

Bologne, J. C. (2004). Histoire du célibat et des célibataires. Fayard.

Bound Alberti, F. (2022). Una biografía de la soledad. Alianza Editorial.

Bourdieu, P. (2006). El baile de los solteros. Anagrama.

Bûrger, P. (1987). Teoría de la vanguardia. Ediciones Península.

Cavallo, S. (2008). Bachelorhood and masculinity in Renaissance and Early Modern Italy. European History Quartely, Vol. 38 (3), 375-397. https://doi.org/10.1177/0265691408091465

Cervantes Cortés, J. L. (2020). Ser soltero en la Nueva España: estructura y dinámica social de la población soltera de la ciudad de México a finales del periodo virreinal. Universidad Nacional Autónoma de México.

Chantal, G. (1986). Histoire1. La rue- XIXe siècle. Hazan.

Comas d’Argemir, D. (1988). El comparativismo y la generalización en los estudios sobre historia de la familia. Historia Social, 2, 135-141.

Elias, N. (1982). La sociedad cortesana. Fondo de Cultura Económica.

Eyméoud, J. y Gauillard, C. L. (Dirs.) (2023). Histoire de célibats, du Moyen-Âge au XXe siècle. PUF.

Fernández Buey, F. J. (2018). Tres pistas para intentar entender mayo del 68. El viejo topo, 364, 12-17.

García González, F. (2011). Las estructuras familiares y su relación con los recursos humanos y económicos. En F. Chacón y J. Bestard (Dirs.). Familias. Historia de la sociedad española (del final de la Edad Media a nuestros días) (pp. 159-254). Cátedra.

García González, F. (2015). Investigar la soledad. Mujeres solas, casa y trayectorias sociales en la Castilla rural del Antiguo Régimen. Obradoiro de Historia Moderna, 24, 141-169. https://doi.org/10.15304/ohm.24.2738

García González, F. (2016). Vejez, viudedad y soledad rural. Viudas, hogares y prácticas familiares en la España centro-meridional del siglo XVIII. Studia Historica. Historia Moderna, 38(2), 287-324. https://doi.org/10.14201/shhmo2016382287324

García González, F. (2020). La soledad, un reto historiográfico. En F. García González (Ed.). Vivir en soledad. Viudedad, soltería y abandono en el mundo rural (España y América Latina, siglos XVI-XXI) (pp. 9-22). Iberoamericana Vervuert.

García González, F. (2020). Las mujeres solas en la España rural. Sobre tópicos y estereotipos en perspectiva histórica. En F. García González (Ed.). Vivir en soledad. Viudedad, soltería abandono en el mundo rural (España y América Latina, siglos XVI-XXI) (pp. 239-270). Iberoamericana Vervuert.

García González, F. (Ed.) (2005). Vejez, envejecimiento y sociedad en España, siglos XVI-XXI. Universidad de Castilla-La Mancha.

Hareven, T. K. (1995). Historia de la familia y la complejidad del cambio social. Revista de Demografía Histórica, Vol. 13 (1) 99-150.

Illouz, E. (2020). El fin del amor. Una sociología de las relaciones negativas. Katz.

Lanzinger, M. y Sarti, R. (A cura di) (2006). Nubili e celibi tra scelta e costrizione (secoli XVI-XX). FORUM.

Laslett, P. (1978). Household and family in past time. Cambridge University Press.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

López Villanueva, C. y Pujadas Rúbies, I. (2020). La evolución de los hogares unipersonales en España. Contrastes entre áreas rurales y urbanas en el umbral del siglo XXI. En F. García González (Ed.). Vivir en soledad. Viudedad, soltería y abandono en el mundo rural (España y América Latina, siglos XVI-XXI) (pp. 205-238). Iberoamericana Vervuert.

Marín Sánchez, M. y Birriel Salcedo, M. M. (Coords.) (2022). Problematizar el Catastro. Debatiendo sobre cómo el siglo XVIII contaba personas y territorios. Comares.

Martín Prada, J. M. (2012). Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales. Akal.

Minois, G. (2013). Histoire de la solitude et des solitaires. Fayard.

Moring, B. y Wall, R. (2017). Widows in European Economy and Society, 1600-1920. Boydell & Brewer.

Moscoso, M., Ausín Díez, T. (2021). Soledades: una cartografía para nuestro tiempo. Plaza y Valdés.

Ortega Del Cerro, P. (2020). The family life of bachelords: the single Spanish naval officers (1730-1900). The History of the Family, Vol. 25 (1), 153-176. https://doi.org/10.1080/1081602X.2019.1669206

Pascua Sánchez, M. J. (1998). Mujeres solas. Historias de amor y de abandono en el mundo hispánico. Diputación Provincial de Málaga.

Pérez De Oliva, F. (1586). Diálogo de la dignidad del hombre. Ed. Gabriel Ramos Bejarano.

Prieto Prieto, J. A., Gómez Carrasco, C. J. y Miralles Martínez, P. (2013). El uso de fuentes primarias en el aula y el desarrollo del pensamiento histórico y social. Una experiencias en Bachillerato. Clío: History and History Teaching, 39.

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 76, de 30 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con

Reher Sullivan, D. S. (1984). La importancia del análisis dinámico ante el análisis estático del hogar y la familia. Algunos ejemplos de la ciudad de Cuenca en el siglo XIX. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 27, 107-136.

Rousseau, J. J. (1782). Les rêveries du promeneur solitaire. Lausanne.

Simón Hernández, F. (2017). El estereotipo de la solterona: literatura y construcción social en la Inglaterra de Jane Austen (1775-1817). Revista de Historiografía, 26, 125-148. https://doi.org/10.20318/revhisto.2017.3702

Soto, Sergio (19 de marzo de 2023). La epidemia de la soledad en España: jóvenes y sin recursos para una vida. SER. https://cadenaser.com/nacional/2023/03/19/la-epidemia-de-la-soledad-en-espana-jovenes-y-sin-recursos-para-una-vida-cadena-ser/

Tarnas, R. (2008). La pasión de la mente occidental. Ediciones Atalanta.

Tovar Pulido, R. (2017). La riqueza patrimonial de las familias de las viudas jiennenses en el siglo XVIII. Cuadernos de Historia Moderna, Vol. 42 (1), 195-220. https://doi.org/10.5209/CHMO.56660

Vega Gómez, C., Hidalgo Fernández, F. y Romero González, A. (2021). Modernalia: a valuable source for the study of Early Modern History. En A. G. Ravelo García, Antonio Gabriel et al (Eds.). InnoEduca Tic 2021: Actas de las VIII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC y las TAC (pp. 11-16). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

VV.AA. Solitudes. Past and present. Center for the History of Emotions, Queen Mary University. Disponible en: https://solitudes.qmul.ac.uk/

Weiss, R. (1980). Loneliness: The Experience of Emotional and Social Isolation. The MIT Press.

Published

2024-03-27

How to Cite

Hidalgo Fernández, F., & Sousa Pardo, C. (2024). Depicting home and the emotions in the classroom: experienced and felt loneliness. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 35–51. Retrieved from https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/5756