Bullying in Spain
review and analysis of action protocols for autonomous communities
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5765Keywords:
Bullying, cyberbullying, autonomous communities, school coexistence, protocolsAbstract
Bullying is a phenomenon present in Spanish classrooms, requiring, therefore, a normative and protocol body that leads and protects the actions undertaken when a possible case of bullying is suspected. Currently, the seventeen Spanish autonomous communities have their respective action protocols. This work intends to clarify the treatment of bullying, analysing the action protocols of the autonomous communities, attending to several aspects such as the presentation, the justification, and the theoretical-legislative construct on which they are based, as well as the complementary resources that contribute to their implementation. In addition, a brief review is made of the recommendations and guidelines prescribed for tackling cyberbullying and harassment against particularly vulnerable groups. From the review and analysis carried out, it highlights the legal emptiness regarding bullying, as well as the appeal by the youth justice system to tackle this problem from the educational scope, hence the importance of raising awareness and training the entire educational community. Regarding the intervention, all the autonomies present a similar pattern of action, with the trend towards a restorative approach and the great knowledge and awareness of cyberbullying.
Downloads
References
Arce, R., Velasco, J., Novo, M. y Fariña, F. (2014). Elaboración y validación de una escala para la evaluación del acoso escolar. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5(1), 71-104.
Avilés, J. M. (2002). La intimidación y el maltrato en los centros escolares (bullying). Revista Lan Osasuna, 2, 1-13.
Avilés, J. M. (2010). Éxito escolar y ciberbullying. Boletín de Psicología, 98, 73-85.
Avilés, J. M. (2012). Prevención del maltrato entre iguales a través de la educación moral. Revista de investigación en psicología, 15(1), 17-31. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.2564
Banz, C. (2008). Convivencia Escolar. Valoras UC.
Bisquerra, R. (Coord.), Colau, C., Colau, P., Collell, J., Escudé, C. y Pérez-Escoda, N. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Con la obra de teatro Postdata (2ª ed.). Desclée De Brouwer.
Calderón, E. M., Durán, M. L., Rojas, M. C. y Amador, L. H. (2014). El acoso escolar como negación de alteridad. Plumilla Educativa, 13(1), 327-349. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.13.414.2014
Carretero, R. y Nolasco, A. (2021). Acoso escolar y diversidad. Relación del acoso escolar con la percepción de normalidad en víctimas y agresores. Revista de Educación, 392, 155-175. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-392-482
Cerezo, F. (2019). Los protocolos de actuación con víctimas de acoso escolar. Análisis de una normativa institucional. Revista de Psicología y Educación, 14(2), 167-172. https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.181 DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.181
Cerezo, F. y Hernández, F. J. (2017). Medidas relativas al acoso escolar y ciberacoso en la normativa autonómica española. Un estudio comparativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 113-126. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.253391 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.253391
Cifuentes-Zunino, F., Pascual, J. y Carrer, C. (2020). Acoso escolar por orientación sexual, identidad y expresión de género en institutos de educación secundaria catalanes. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 13(2), 153-174.
Da, Q., Huang, J., Peng, Z, Chen, Y. y Li, P. (2023). Did the prevalence of traditional school bullying increase after COVID-19? Evidence from a two-stage cross-sectional study before and during COVID -19 pandemic. Child Abuse & Neglect, 143, 106256. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106256 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106256
De la Plaza Olivares, M. y González, H. (2019). El acoso escolar: factores de riesgo, protección y consecuencias en víctimas y acosadores. Revista de Victimología, 9, 99-131. https://doi.org/10.12827/RVJV.9.01
De Pinedo, E., Almonacid, J. C., Turrero, M. y González, S. (2019). El acoso y el ciberacoso escolar en el alumnado con discapacidad. Fundación ONCE.
Fiscalía General del Estado. Instrucción 10/2005, de 6 de octubre, sobre el tratamiento del acoso escolar desde el sistema de justicia juvenil. BOE.
Garaigordobil, M. y Larrain, E. (2020). Acoso y ciberacoso en adolescentes LGTB: prevalencia y efectos en la salud mental. Revista Científica de Educomunicación, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07 DOI: https://doi.org/10.3916/C62-2020-07
García, M. D. (2015). El conflicto y sus tipos en el ámbito escolar. Revista Arista Digital, 60, 31-37.
Hall, W. (2017). The Effectiveness of Policy Interventions for School Bullying: A systematic Review. Journal of the Society for Social Work and Research, 8(1), 2334-2315. http://doi.org/10.1086/690565 DOI: https://doi.org/10.1086/690565
Ibáñez, D. y Hernández, M. A. (2022). La reiteración como factor definitorio del acoso escolar. En A. Bernárdez y M. L. Belmonte (Eds.), Asociación de Jóvenes Investigadores de la UMU: III Congreso Interdisciplinar de Jóvenes Investigadores (pp. 168-170). Servicios Académicos Intercontinentales.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Li, Ch., Wang, P., Martin-Moratinos, M., Bella -Fernández, M. y Blasco-Fontecilla, H. (2022). Traditional bullying and cyberbullying in the digital age and its associated mental health problems in children and adolescents: a meta-analysis. European Child & Adolescente Psychiatry, https://doi.org/10.1007/s00787-00022-02128-x DOI: https://doi.org/10.1007/s00787-022-02128-x
Losada-Alonso, N. J. M., Losada-Gómez, R., Alcázar, M. Á., Bouso, J. C. y Gómez-Jarabo, G. (2017). Acoso escolar: Desde la sensibilización social a una propuesta de intervención. Reflexiones desde la legislación española. Letras Jurídicas, 4(4).
Martínez-Rodríguez, J. A. (2017). Acoso escolar: Bullying y Ciberbullying. Bosch Editor. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvrzgwgn
Medina, C., Díaz, L. y Pérez, L. C. (2016). Análisis de las consecuencias del acoso escolar en la edad adulta. En M. C. Pérez-Fuentes, J. J. Gázquez, M. M. Molero, A. Martos, M. M. Simón y A. B. Barragán (Eds.), Variables Psicológicas y Educativas para la intervención en el ámbito escolar (vol. 2) (pp. 387-391). ASUNIVEP.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). PISA 2018. Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe Español. Secretaría General Técnica.
Monjas, M. I. y Avilés, J. M. (2006). Programa de sensibilización contra el maltrato entre iguales. Junta de Castilla y León; REA.
Nicolás, J. J. (2011). Acoso escolar. Archivos de Criminología, Seguridad Privada y Criminalística, 7, 1-8.
Nieto-Sobrino, M., Díaz, D., García-Mateos, M., Antón-Sancho, Á. y Vergara, D. (2023). Incidence of Bullying in Sparsely Populated Regions: An Exploratory Study in Ávila and Zamora (Spain). Education Sciences, 13, 174. https://doi.org/10.3390/educsci13020174 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13020174
Olweus, D. (1993). Acoso escolar, “bullying”, en las escuelas: hechos e intervenciones. Centro de Investigación para la Promoción de la Salud de la Universidad de Bergen, 2, 1-23.
Panizo, V. (2011). El ciber-acoso con intención sexual y el child-grooming. Quadernos de criminología: Revista de criminología y ciencias forenses, 15, 22-33.
Rusteholz, G. y Mediavilla, M. (2022). El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España. Jorge San Vicente Feduchi.
Save the Children (2016). Yo a eso no juego. Bullying y Ciberbullying en la infancia. Save the Children.
Sidera, F., Rostan, C., Serrat, E. y Ortiz, R. (2019). Maestros y maestras ante situaciones de acoso y ciberacoso escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 421-434. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1515 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1515
Soriano, A. (2020). Efectividad de los programas de prevención de acoso escolar en las escuelas. NPunto: Revista para profesionales de la salud, 3(27), 58-78.
UNESCO. (2021). Más allá de los números: poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378398
UNICEF. (2019). Guía para prevenir el acoso escolar. Conecta con la realidad de tu hijo. Unicef Comité Español. https://www.observatoriodelainfancia.es/ ficherosoia/documentos/5920_d_UNICEF-guia-acoso-escolar.pdf
Vega-Osés, A. y Peñalva-Vélez, A. (2018). Los protocolos de actuación ante el acoso escolar y el ciberacoso en España: un estudio por comunidades autónomas. International Journal of New Education, 1, 51-76. https://doi.org/10.24310/IJNE1.1.2018.4924 DOI: https://doi.org/10.24310/IJNE1.1.2018.4924
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sergio García-Martínez, Esther García-Zabaleta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.