Literary education through wonderful tales in personal and social development. Consequences on vocational choice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5788

Keywords:

Fairy tales, personal-social development, vocational choice, youth

Abstract

From a transdisciplinary and integral vision, within the limits of the disciplines of Guidance and Children's Literature, it is proposed to analyze the influence that fairy tales produce in the personal-social development, identifying the consequences that they can cause in the vocational choice of young people -between 17 and 25 years old- from the city of Valladolid. This research presents a qualitative design, with an interpretative approach, based on a Case Study, with two Mini Cases of the following populations: 45 students in the High Schools’ 12th grade and 42 students 1st and 2nd year of different degrees. A mixed data collection strategy is used, based on surveys and interviews, and a subsequent documentary analysis of fairy tales as a triangulation strategy. Among the most significant findings, it is identified that from the perceptions that young people have regarding the beauty of the aesthetic experiences lived by the enchantment of fairy tales, the influence of these could be recognized in various aspects such as identification with the characters, what such experiences generate, the aspirations and decisions taken when choosing a path to follow.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Jiménez García, Universidad de Valladolid

Licenciada en Filología hispánica y Doctora en Lingüística española por la Universidad de Valladolid. Profesora e investigadora del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Facultad de Educación de Soria. Ha realizado diversos estudios dialectológicos sobre el léxico agrícola, aspectos de comunicación no verbal desde la perspectiva intercultural, el humor y la creatividad lingüística y literaria, errores lingüísticos en la prensa, aspectos sociolingüísticos en el español de América, y estudios sobre antropología cultural, análisis del discurso y Hermenéutica analógica.

References

Baxter, P. y Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2008.1573

Bennett, W. (2001). El libro de las virtudes para niños. Ediciones B Grupo Zeta.

Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, 9, 21-32.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.

Martínez-Ezquerro, A. (2020). Lecturas para la diversidad: competencias y variables de uso en los futuros maestros. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 19(3), 72-83. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.3.2316

Martínez-Ezquerro, A. (2022). Comunicación y educación literaria en nuevos entornos: conceptos y realidades. En A. Asiain Ansonera y M. V. López-Pérez (Coords.), Multimodalidad y didáctica de las literaturas (pp. 49-64). Graó.

Merriam, S. (1988). Case study research in education: a qualitative approach [Investigación de estudios de caso en educación: un enfoque cualitativo] Jossey-Bass.

Molina Contreras, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. https://doi.org/10.35362/rie3512924

Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-237). Gedisa.

Peter Pan. (1998). Ediciones Gaviota. https://cdnsnte1.s3.us-west-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2020/04/03220459/DisneyWalt-PeterPan.pdf

Propp, V. (1987). Las raíces históricas del cuento. Fundamentos.

Rees, D. (2020). De ellos aprendí [Canción]. En Amarillo. Warner Music.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Rubio Torres, C. y Fernández Arias, A. (2019). Cuentos de hadas en el siglo XXI, vigencia en medio de la incertidumbre. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(4), 26-34. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss4/4

Sanmartín Fenollera, M. (30 de diciembre de 2016). Los cuentos de hadas germánicos. Los Grimm. Blog De libros, padres e hijos. https://delibrospadresehijos.blogspot.com/2016/12/los-cuentos-de-hadas-germanicos-los.html

Segura Fernández, E. (2008). Tolkien, Chesterton y los cuentos de hadas. J.R.R. Tolkien: Mitopoeia y Mitología. Reflexiones bajo la luz refractada. Portal Editions.

Segura Fernández, E. [Eduardo Segura] (25 de enero de 2016). Vídeo 4. Sobre los cuentos y la sabiduría [Vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=EFZVdjEZAvs&t=31s

Selfa Sastre, M., y Balca, A. (2020). Educación para la vida y literatura infantil en la red: el caso de Davide Cali. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 55–70. https://doi.org/10.18172/con.4200

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata.

Stake, R. (2005). Qualitative case studies [Estudios de caso cualitativos]. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 443-466). SAGE Publications.

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos (5ª ed.). Morata.

Tolkien, J. R. R. (1983). Sobre los cuentos de hadas. En C. Tolkien (Ed.), Los monstruos y los críticos y otros ensayos (pp. 87-121). Epublibre.

Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods, Applied Social Research Methods series [Investigación de Estudio de Caso: Diseño y Métodos, serie de Métodos de Investigación Social Aplicada]. SAGE Publications.

Published

2024-03-27

How to Cite

Galiano Moyano, A. C., & Jiménez García, E. (2024). Literary education through wonderful tales in personal and social development. Consequences on vocational choice. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 113–134. https://doi.org/10.18172/con.5788