Contributions of Dialogic Literary Gatherings in the Construction of Students as Political Subjects
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5810Keywords:
education, Elementary students, youth participation, reading, Transformative educationAbstract
Dialogic Literary Gatherings (DLG) are one of the Successful Educational Actions implemented in Learning Communities that has shown to be beneficial to achieve improvements in instrumental learning and also at a social level, however, its relationship with the formation of political subjects has not yet been sufficiently explored. This article presents research on the contributions of Dialogic Literary Gatherings in forming students as political subjects from a qualitative case study in the Coquimbo Region, Chile. The communicative methodology was adopted, and communicative stories of daily life were made with primary school students, also non-participant observations in Dialogic Literary Gatherings were conducted. The findings show that the students have learned about the right to participate, respect different opinions, and carry out a critical analysis of reality, these learnings align with the capacities that the literature has identified as a contribution to the formation of political subjects. It is concluded that through Dialogic Literary Gatherings, students position themselves as creators of their own reality, transforming the daily relationships they establish with their closest environments.
Downloads
References
Aguilar, C., Alonso, M. J., Padrós, M. y Pulido, M. Á. (2009). Lectura dialógica y transformación en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, 67(24-1), 31-44. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=27419180003
Albarracín, D., Jerez, I., Encabo, E. y López, A. (2023). Estudio sobre la composición escrita y el pensamiento crítico en educación primaria. La literatura como patrimonio en el contexto digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 32, 27-44. https://doi.org/10.18172/con.5661
Alonso, M. J., Arandia, M. y Loza, M. (2008). La tertulia como estrategia metodológica en la formación continua: avanzando en las dinámicas dialógicas. Revista Electrónica de Formación del Profesorado, 11(1), 1-7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2783507
Álvarez Cifuentes, P. y Torras Gómez, E. (2016). Comunidades de aprendizaje: actuaciones para el éxito académico y la transformación educativa. Padres y Maestros. Publicación de La Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, (367), 6. https://doi.org/10.14422/pym.i367.y2016.001
Arias Rey, M. G. (2018). Formación de sujetos políticos en educación popular. El caso del colegio Fe y Alegría San Ignacio I.E.D. En M. Valderrama, A. Farieta-Barrera y L. A. Murillo (Eds.), Formación de subjetividades: alcances y desafíos de la escolaridad no tradicional en Bogotá (Uniagustin, pp. 182-218). https://doi.org/10.28970/9789585498020.06
Arias Rodríguez, G. M. y Villota Galeano, F. (2007). De la política del sujeto al sujeto político. Ánfora, 14(23), 39-52. https://www.redalyc.org/pdf/3578/3578320254 004.pdf
De Botton, L. (2015). La dimensión instrumental en las comunidades de aprendizaje. Intangible Capital, 11(3), 350-371. https://doi.org/10.3926/ic.659
Díez-Palomar, J. y Flecha García, R. (2010). Comunidades de aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 19-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=27419180002
Edelstein, W. (2011). Education for Democracy: Reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01463.x
Fielding, M. (2012). Beyond Student Voice: Patterns of Partnership and the Demands of Deep Democracy. Revista de Educacion, 359, 45-65. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-359-195
Flecha, R. (2009). Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje. Cultura y Educacion, 21(2), 157-169. https://doi.org/10.1174/113564009788345835
Flecha, R. (Ed.) (2015). Successful Educational Actions for Inclusion and Social Cohesion in Europe. Springer Briefs in Education.
Flecha, R. (2019). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo (11o). Paidós.
Flecha, R. (2022). La sociedad dialógica. Hipatia.
Foncillas Beamonte, M., Santiago-Garabieta, M. y Tellado, I. (2020). Analysis of dialogic literary gatherings in primary education: A case study through the voices and argued drawings of the students. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 205-225. https://doi.org/10.447/remie.2020.5645
García-Carrión, R., López de Aguileta, G., Padrós, M. y Ramis-Salas, M. (2020). Implications for Social Impact of Dialogic Teaching and Learning. Frontiers in Psychology, 11(140), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00140
García-Carrión, R., Villardón-Gallego, L., Martínez-de-la-Hidalga, Z. y Marauri, J. (2020). Exploring the Impact of Dialogic Literary Gatherings on Students’ Relationships With a Communicative Approach. Qualitative Inquiry, 26(8-9), 996–1002. https://doi.org/10.1177/1077800420938879
Garcia, C., Gairal Casadó, R., Munté Pascual, A. y Plaja Viñas, T. (2017). Dialogic literary gatherings and out-of-home child care: Creation of new meanings through classic literature. Child and Family Social Work, 1(9), 62-70. https://doi.org/10.1111/cfs.12384
García Carrión, R., Molina, S., Grande, L. A. y Bulsón, N. (2016). Análisis de las Interacciones entre Alumnado y Diversas Personas Adultas en Actuaciones Educativas de Éxito: Hacia la Inclusión de Todos y Todas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 115-132. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100007
Gómez, A., Padrós, M., Ríos, O., Liviu-Catalin, M. y Tepora, P. (2019). Reaching social impact through communicative methodology. Researching with rather than on vulnerable populations: The Roma case. Frontiers in Education, 4(February), 1-8. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00009
Gómez, A., Racionero, S. y Sordé, T. (2010). Ten Years of Critical Communicative Methodology. International Review of Qualitative Research, 3(1), 17-43. https://doi.org/10.1525/irqr.2010.3.1.17
Gómez, Sara y Valls, R. (2023). Social Impact from Bottom-up Movements: the Case of the Adult School La Verneda-Sant Martí. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 12(3), 221-246. https://doi.org/10.4471/remie.10544
Gómez, Silvia y Fernández-Hawrylak, M. (2022). La escuela abierta o el voluntariado como paradigma de participación. Revista Brasilera de Educação, 27, 1-20. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270087
Llopis, A., Villarejo, B., Soler, M. y Alvarez, P. (2016). (Im)Politeness and interactions in Dialogic Literary Gatherings. Journal of Pragmatics, 94, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2016.01.004
López de Aguileta, G. y Flecha, R. (2021). Tertulias Literarias Dialógicas: Transformaciones sociales y presonales. El Guiniguada, 30, 30-39. https://doi.org/doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.401
López, J. G., Fernández, S. L. y Pérez, M. C. S. (2021). Volunteers´ interactions through interactive groups and educational success. International Journal of Sociology of Education, 10(1), 29-56. https://doi.org/10.17583/rise.2021.6043
Magalhães de Sousa, H., Marini, F., Madaleno, É. y Silca, R. (2022). NIASE e tertúlias dialógicas no brasil: uma articulação entre sonho e ciência para transformação social. Crítica Educativa, 8(3), 248-253. https://doi.org/10.22476/revcted.v8.id629
Malagón, J. D. y González, I. (2018). Evaluación del impacto de las tertulias literarias dialógicas en comunidades de aprendizaje. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(4), 111-132. https://doi.org/10.30827/ profesorado.v22i4.8400
Martínez Bonafé, J. (2016). Apuntes alrededor de la idea del sujeto político y la educación pública. Altre Modernita, 2016(15), 41-50. https://www.uv.es/bonafe/ documents/sujeto%20pol%C2%B4tico.pdf
Morlà-Folch, T., Renta Davids, A. I., Padrós Cuxart, M. y Valls-Carol, R. (2022). A research synthesis of the impacts of successful educational actions on student outcomes. Educational Research Review, 37. https://doi.org/10.1016/j.edurev. 2022.100482
Palmer, Í. (2023). Patrimonio literario y escuela: revisión y perspectivas teóricas. Contextos Educativos. Revista de Educación, 32, 109-126. https://doi.org/10.18172/con.5670
Pérez, M. Y. (2022). El aprendizaje dialógico, proceso para el fortalecimiento de las habilidades comunicativas. Praxis Pedagógica, 32, 116-140. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.116-140
Quiles, M. del C. y Llamas, I. (2023). El valor ecoeducativo en la poesía de Mariluz Escribano. Contextos Educativos. Revista de Educación, 32, 45-64. https://doi.org/10.18172/con.5681
Racionero, S. y Padrós, M. (2010). The dialogic turn in educational Psychology. Revista de Psicodidactica, 15(2), 143-162. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.808
Redondo-Sama, G., Díez-Palomar, J., Campdepadrós, R. y Morlà-Folch, T. (2020). Communicative Methodology: Contributions to Social Impact Assessment in Psychological Research. Frontiers in Psychology, 11(March), 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00286
Roca, E., Meridio, G., Gomez, A. y Rodriguez-Oramas, A. (2022). Egalitarian Dialogue Enriches Both Social Impact and Research Methodologies. International Journal of Qualitative Methods, 21, 1-14. https://doi.org/10.1177/16094069221074442
Rojas Arango, B.P. y Arboleda Gómez, R. (2014). La construcción del sujeto político en la escuela. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 6(1), 124-139. https://doi.org/10.11600/21450366.6.1aletheia.124.139
Rosal, M. (2023). Educación Literaria a Través Del Diálogo Con Los Clásicos. Contextos Educativos. Revista de Educación, 32, 9-25. https://doi.org/10.18172/con.5515
Ruiz-Eugenio, L., Soler-Gallart, M., Racionero-Plaza, S. y Padrós, M. (2023). Dialogic literary gatherings: A systematic review of evidence to overcome social and educational inequalities. Educational Research Review, 39, 100534. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100534
Soler-Gallart, M. y Rodrigues de Mello, R. (2021). Schools as Learning Communities. DIO Press.
Soler, M. (2015). Biographies of “Invisible” People Who Transform Their Lives and Enhance Social Transformations Through Dialogic Gatherings. Qualitative Inquiry, 21(10), 839–842. https://doi.org/10.1177/1077800415614032
Tabares Ochoa, C. M. (2011). Reflexiones en torno al devenir sujeto político de las víctimas del conflicto armado. Estudios Politicos, (38), 13-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5263536
Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? Iguales y Diferentes. Fondo de Cultura Económica.
Touraine, A. (2007). A new paradigm for understanding today’s world. Polity Press.
Valls, R., Soler, M. y Flecha, R. (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 71-87. https://doi.org/10.35362/rie460717
Vargas Tobar, C. (2007). Formas del sujeto político en el panorama de lo contingente. Tabula Rasa, 7, 211-228. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2915681
Villardón-Gallego, L., García-Carrión, R., Yáñez-Marquina, L. y Estévez, A. (2018). Impact of the interactive learning environments in children’s prosocial behavior. Sustainability, 10(7), 1-12. https://doi.org/10.3390/su10072138
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ignacia Palma Salinas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.