Concepto de límite funcional : aprendizaje y memoria
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.593Abstract
This paper is a part of a research project on the concept of functional limit in which we have been working for a few years. We here contrast whether the notion of limit linked to metrical definition is kept in the pupils’ minds better than the definition as a best (optimal) approximation offered by Blázquez and Ortega in 2002. We refer to an empirical study carried out with students of San Luis National University of Engineering (Argentina), who had studied both concepts in previous years.Downloads
References
Baddeley, A. (2003). Memoria Humana: Teoría y Practica. Ed. McGraw-Hill/Interamericana de España. Madrid.
Berthelot, R y Berthelot, C. (1983). Études en Didactique des Mathématiques. Quelques apports de la théorie des situations á l'etude de l'introduction de la notion de limite en classe première A. Bordeaux: Université de Bourdeaux I.
Blázquez, S. y Ortega, T. (1997). Las sucesiones como instrumento de aproximación didáctica a los conceptos de función y límite funcional. Actas de las VIII JAEM. Salamanca: 277-281.
Blázquez, S. y Ortega, T. (1999). Didáctica del Análisis en las Matemáticas Aplicadas a las Ciencias Sociales. Concepto de límite. En, T. Ortega (ed.), Temas controvertidos en Educación Matemática. Valladolid: SAE de la Universidad de Valladolid, 121-154.
Blázquez, S. y Ortega, T. (2000). El concepto de límite en la educación secundaria. En El futuro del cálculo infinitesimal. México: Grupo Editorial Iberoamérica. S.A. de C.V. pp. 331-354.
Blázquez, S. y Ortega, T. (2001). Los sistemas de representación en la enseñanza del límite. RELIME, 4(3), 219-236.
Blázquez., S. y Ortega, T. (2001). Rupturas en la comprensión del concepto de límite en alumnos de bachillerato. AULA, 10, 117-133.
Blázquez, S. y Ortega, T. (2002). Nueva definición de límite funcional. Uno. Revista de didáctica de las matemáticas, 30, 67-82.
Blázquez, S., Gatica, S. N., Ortega, T., Benegas, J. (2006). Una conceptualización de límite para el aprendizaje inicial de análisis matemático en la universidad. RELIME. (En prensa)
Calleja, M. F. (2005). Mapas conceptuales: Escuelas y Procesos Psicológicos. Maxtor. Valladolid.
Cornu, B. (1983). Apprentissage de la notion de limite: conceptions et obstacles. Thèse de 3ème cycle, Mathématiques. Grenoble: Université I de Grenoble.
Cornu, B. (1991). Limits. En D. Tall (ed.), Advanced Mathematical Thinking. Dordrecht: Kluwer, 153-166.
Delgado, C. (1995). Estudio de la evolución de los esquemas conceptuales de alumnos universitarios en su proceso de aprendizaje de los conceptos de límite y continuidad. Tesina del Dpto de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales. Universidad Autónoma de Barcelona.
Duval, R. (1998). Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento. En F. Hitt (ed.), Investigaciones en Matemática Educativa II. México: Cinvestav, Departamento de Matemática Educativa.
Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata. Madrid.
Espinoza, L. (1998). Organizaciones matemáticas y didácticas en torno al objeto límite de función. Del pensamiento del profesor a la gestión de los momentos del estudio. Tesis doctoral. Dpto. de Didáctica de las Matemáticas y las Ciencias Experimentales. Universidad Autónoma de Barcelona.
Hopkins, D. (1989). Investigación en el aula. PPU, Barcelona.
Kemmis, S. y Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes. Barcelona.
Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. La Muralla, Madrid.
Robinet, J. (1983). Un experience d´ingenierie didactique sur la notion de limite de fonction. Recherches en Didactique des Mathématiques, 4(3), 223-292.
Sánchez, C. (1997). Estudio estadístico sobre el proceso de enseñanza-aprendiaje de la noción de límite de una función. Tesis doctoral. Dpto. de Estadística e Investigación Operativa. Universidad de Granada.
Sierra, M, González, M.ª T. y López, M.ª C. (1998). Límite funcional y continuidad: desarrollo histórico y concepciones de los alumnos. Actas del V Seminario Castellano-Leonés de Educación Matemática. Toro: SCLPM. (En prensa)
Sierpinska, A. (1985). Obstacles epistemologiques relatifs a la notion de limite. Recherches en Didactique des Mathématiques, 6(1), 5-67.
Sierpinska, A. (1987). Humanities students and epistemological obstacles related to limits. Educational Studies in Math., 18, 371-397.
Sierpinska, A. (1990). Some remarks on understanding in mathematics. For the Learning of Mathematics, 10(3), 24-36.
Tall, D. y Schwarzenberger, R. (1978). Conflicts in the Learning of Real Numbers and Limits. Mathematics Teaching, 82, 44-49.
Tall, D. y Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in Mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Math., l(12), 151-169.
Wingfield A. y Byrnes D. (1988). Psicología y Memoria Humana. México: Ed. Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.