Cartographies
An Innovative Education Project for Social Transformation Through Mental Health Care for University Students
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5951Keywords:
cartography, university student, art, mental health, social transformationAbstract
The teaching innovation project Cartographies (PID 001-23/24) has been developed between 2018 and 2024, with various degree programs at Nebrija University. Its main goal was to promote self-awareness and to emphasize the importance of mental health and emotional well-being through the use of art.
The methodological design was qualitative and it guided the creative process of student and teacher alike through ethnography as well as action research. Likewise, the theoretical-conceptual triangle created between the concepts of “Habitus” (Bourdieu, 2008), the “Theory of the Self” (James, 1994) and the “Theory of Gender Performativity” (Butler, 2007) formed the backbone of the research question connected to the main objective of this innovation project.
The methodology supported the creation of narratives that empowered and promoted the students' self-worth and ability, as well as the self-discovery of their bodies as a source of knowledge and experience. The observation of the process followed and the instruments used demonstrated the importance of employing learning architectures that invite us to explore the territory of existence in order to increase students' self-esteem and promote social transformation.
From this teaching innovation project, it is concluded that tracing the map of reality through the arts helped students to situate their gaze and integrate thought, feeling and action in order to question by means of their own curiosity, the frames of reference that make up the physical maps and also the personal ones. The innovation of this project lies in placing mental health care at the centre of the pedagogical processes as a trigger to favour self-knowledge in relation to multidisciplinary groups using the Cartographies device from an artistic perspective.
Downloads
References
Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Paidós Educación.
Alexander, B. K., Anderson, G. L. y Gallegos, B. P. (2004). Performance Theories in Education. Power, Pedagogy, and the Politics of Identity. Routledge.
ArcGIS. (s.f.). Mercator, 1569 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/mapping/properties/mercator.htm
ArcGIS. (s.f.). Estereográfica de Gall, 1855 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://pro.arcgis.com/es/pro-app/latest/help/mapping/properties/gall-stereographic.htm
ArcGIS. (s.f.). Winkel III, 1921 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://pro.arcgis.com/es/pro-app/latest/help/mapping/properties/winkel-tripel.htm
ArcGIS. (s.f.). Robinson, 1963 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/mapping/properties/robinson.htm
ArcGIS. (s.f.). Equal earth, 2018 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/help/mapping/properties/equal-earth.htm
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Barrera, R. (2016, 22 de febrero). Sorprendizaje: Cómo acabar con una educación aburrida [video]. YouTube. https://youtu.be/FXTQq7Ojp94?si=a6NxGnJRPTX_5GI2
Bourdieu, P. (2008). El sentido práctico. Siglo XXI de España Editores. (Original publicado en 1980).
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós. (Original publicado en 1997).
Camnitzer, L. (2017). Ni arte ni educación. En: Grupo de Educación de Matadero Madrid. Ni Arte ni Educación. http://www.niartenieducacion.com/project/textos/
CAST. (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. http://udlguidelines.cast.org
Denzin, N. y Lincoln, Y. (coords.). (2012). El campo de la investigación cualitativa Vol. 1. y Vol. 2. Gedisa.
De la Cosa, J. (1500). Carta mapamundi de Juan de la Cosa [mapa]. Museo Naval de Madrid. https://fundacionmuseonaval.com/museonavalmadrid.html
Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
Eisner, E. W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.
Fernández-Rivas, M., Espada, M. y Heras-Fernández, R. (2022). La satisfacción del alumnado hacia la utilización de los códigos QR para el aprendizaje de la danza en educación física. Contextos Educativos, 30, 117-129. http://doi.org/10.18172/con.5366
Freire, P. y Faundez, A. (2018). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo veintiuno editores. (Original publicado en 1985).
García, B., Briongos, E., Leal, J., Lamata, F., González, N. A. y Campos, T. (2023). La situación de la salud mental en España. Confederación Salud Mental España y Fundación Mutua Madrileña. https://www.consaludmental.org/publicaciones/ Estudio-situacion-salud-mental-2023.pdf
García-Huidobro, R. y Montenegro-González, C. (2021). La mediación en los proyectos pedagógicos: artistas-docentes como creadores y creadoras de relación desde las artes visuales. Revista Colombiana de Educación, 1(82), 83-106. https://doi.org/10.17227/rce.num82-10587
Giddens, A. (2012). Las nuevas reglas del método sociológico (3ª Ed.). Amorrortu Editores. (Original publicado en 1976).
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday.
Helguera, P. (2012). Pedagogía en el campo expandido. 8ª Bienal do Mercosul. http://latinamericanartathunter.org/uploads/Pedagogia_no_campo_expandido_-_8Bienal%20Spanish.pdf
Hernández, F. (coord.). (2011). Pensar la relación pedagógica en la universidad desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. Universitat de Barcelona. Dipòsit Digital.
INTEF. (s.f.). Recursos educativos. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del profesorado. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://intef.es/recursos-educativos/
Irwin, R. L. y De Cosson, A. (eds.). (2004). A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Pacific Educational Press.
Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. y Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. http://www.jstor.org/stable/25475806
Irwin, R. L., LeBlanc, N., Yeon Ryu, J. y Belliveau, G. (2018). A/r/tography as Living Inquiry. En: P. Leavy (Ed.), Handbook of Arts-Based Research (pp. 37-53). Guilford Press.
James, W. (1994). Principios de psicología. Fondo de cultura económica. (Original publicado en 1890).
Jonker, F. (2023). Choreographic Cartographies with-in Learning: Towards response-ability in Higher Education Pedagogy. SOTL in the South, 7(1), 101-128. https://doi.org/10.36615/sotls.v7i1.298
Korzybski, A. (1931). A Non-Aristotelian System and its Necessity for Rigour in Mathematics and Physics. American Association for the Advancement of Science.
Kurt-Lewin, (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2, 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
Larralde, G. (2020, 6 de abril). Diseño universal de aprendizaje. Genially. https://view.genial.ly/5e8b5fb4ff6c270e09d20707/interactive-image-diseno-universal-de-aprendizaje
Ley Orgánica 2/2023. Sistema Universitario. Boletín Oficial del Estado, 70, de 22 de marzo de 2023. https://www.boe.es/eli/es/lo/2023/03/22/2/dof/spa/pdf
López, I. y Rodrigo, F. (2023). El arte como eje vertebrador de proyectos en educación infantil y primaria. Estudio de caso de colaboración escuela-universidad. Revista Complutense de Educación, 34(2), 389-400. https://doi.org/10.5209/rced.79328
Luke, C. (1999). Feminismos y pedagogías en la vida cotidiana. Morata.
Macaya-Ruiz, A. (2017) Trayectos en el mapa: artes visuales como representación del conocimiento. Arte, Individuo y Sociedad, 29(2), 387-404. http://doi.org/10.5209/ARIS.55105
Museo Nacional del Prado. (2024). Proyecto D_SEA. Diversidad, Sexualidades, Arte. De octubre de 2023 a junio de 2024. https://www.museodelprado.es/recurso/dsea-diversidad-sexualidades-arte/b9f452d2-bcef-47bc-bcc5-1627409e18a0
Narukawa Lab (s.f.). AuthaGraph Map, 1999 [mapa]. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://narukawa-lab.jp/archives/authagraph-map/
Oliva, A., Antolín, L., Pertegal, M. A., Ríos, M., Parra, A., Hernando, A. y Reina, M. C. (2011). Instrumentos para la salud mental y el desarrollo positivo adolescente y los activos que lo promueven. Consejería de salud. Junta de Andalucía. https://www.repositoriosalud.es/handle/10668/2481
Organización Mundial de la Salud. (2022, 17 de junio). Salud mental: fortalecer nuestra respuesta. OMS. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/ mental-health-strengthening-our-response
Organización Mundial de la Salud (2022). Informe mundial sobre salud mental: transformar la salud mental para todos. Panorama general [World mental health report: transforming mental health for all. Executive summary]. OMS. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240050860
Organización Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. ONU. https://sdgs.un.org/es/2030agenda
Peña-Zabala, M., Camarero-Núñez, A. S. y Guerra-Guezuraga, R. (2021). Dejar de mirar hacia fuera para repensarnos hacia dentro: Desacelerar a través del autorretrato. ArtsEduca, 28, 126-140. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.28.10
Pizarro, M. (s.f.). Mapa de Empatía. Consultado el 9 de febrero de 2024. https://docs.google.com/drawings/d/13rGGSx9-nk0N2x49ki6gRymoDNZd6jK0px6zzgEQ1JI/edit
Ramon, R. y Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en el aula como instrumento de desarrollo creativo, visual y de pensamiento complejo a través de las artes. Revista KEPES, 19(25), 531-563. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.18
Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23ª ed.). https://dle.rae.es/cartograf%C3%ADa?m=form
Salgado de la Rosa, M. A.; Raposo-Grau, J. F.; Butragueño-Díaz, B. (2019). Sobre el mapa: estrategias de gestión de la información en la cartografía actual. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 93-110. http://doi.org/10.5209/ARIS.58826
Sanjuán, P., Pérez, A. M. y Bermúdez, J. (2000). Escala de autoeficacia general: datos psicométricos de la adaptación para población española. Psicothema, 12(2), 509-513. https://www.psicothema.com/pii?pii=615
Springgay, S., Irwin, R. L. y Kind, S. (2008). A/r/tographers and Living Inquiry. En G. Knowles y A. Cole (Eds.). International Handbook of the Arts in Qualitative Research (pp. 83-92). Sage.
Turner, V. (1995). The ritual process: structure and anti-structure. Routledge. (Original publicado en 1969).
Ugena, T. (2023). Pradoleta di Fuga. Escape room edu en la formación del profesorado. En S. Carrascal, J. M. Anguita, O. Navarro (coord.), Educación y sociedad. Nuevos modelos de enseñanza-aprendizaje en contextos educativos (pp. 251-277). Tirant Humanidades.
Ugena, T. (2022). Performance cartográfica. Autoetnografía del proceso vital de estudiantes universitarios [libro digital]. En P. Blanco-Piñeiro, M. Zubeldia y A. López (coords.), Investigaciones y experiencias profesionales en psicología de las artes escénicas (pp. 140-152). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Ugena, T. (2020, 18-19 de junio). Escape Room para el desarrollo de Competencias [comunicación]. III Jornadas Internacionales Nebrija de Transversalidad en la Docencia. Universidad Nebrija.
Walsh, C. (ed.). (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ediciones Abya-Yala.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tania Ugena Candel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.