Study of the Perception of Secondary School Teachers Towards Students with Low Functional Performance
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5966Keywords:
Secondary School, teachers, perception, diversity, conventionAbstract
The following study was created for the purpose of knowing and presenting the perception that Secondary Education teachers in the Region of Murcia have when it comes to students with low functional performance. For this end, a quantitative and descriptive study was made in which, through the use of a questionnaire, the perspectives of 79 public and public-maintained schools in the Region of Murcia. The obtained results showcase that the majority of teachers are not aware of most parts of the LOMLOE while the CRPD is even more unknown to them. When it comes to how these teachers manage in their teaching practice, the majority of teachers have certain difficulties when giving an educational answer to students with low functional performance despite the teachers’ efforts and intentions to have all students participate in the classroom. This study highlights possible deficiencies regarding teachers’ training. With that said, a revision by the Administration, universities and teachers themselves in order to adapt training that better emphasises attention to diversity and these people’s rights is proposed.
Downloads
References
Ahmmed, M., Sharma, U. y Deppeler, J. (2012). Variables affecting teachers’ attitudes towards inclusive education in Bangladesh. Journal of Research in Special Education Needs, 12(3), 132-140. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01226.x
Alonso, M. J. y Araoz, I. (2011) El impacto de la Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad en la legislación educativa española. Madrid: Cinca.
Alquraini, T. A. (2012). Factors related to teachers’ attitudes towards the inclusive education ofstudents with severe intellectual disabilities in Riyadh, Saudi. Journal of Research in Special Education Needs, 12(3), 170-182. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2012.01248.x
Álvarez, C. (2012). La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 30(2), 383-402. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160871
Álvarez, J. M., Diaz, Y. y Molina, J. (2021). El código Cuomo. Dykinson.
Anton, P. (2008). Experiencia formativa semipresencial de formación del profesorado en “Educación Inclusiva”. Comunicación presentada al V Congreso de Universidades y Educación Especial. Educación Inclusiva: Interrogantes y experiencias. Barcelona.
Artavia, J. M. (2005). Actitudes de los docentes hacia el apoyo académico que requieren los estudiantes con necesidades educativas específicas. Revista Pensamiento Actual, 5(6), 61-70.
Asamblea General de la ONU. (1948). “Declaración Universal de los Derechos Humanos” (217 [III] A). Paris. http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/
Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Index for Inclusion. CSIE.
Borrero, R. (2012). Educación para todos y todas. Análisis del modelo educativo-social para una educación intercultural. Educatio Siglo XXI, 30(2), 333-364.
Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad (CERMI). (2023) Derechos Humanos y Discapacidad Informe España 2022. https://diario.cermi.es/entry/el-cermi-publica-su-informe-de-derechos-humanos-y-discapacidad-espana-2022
Cook-Sather, A. (2020). Student voice across contexts: Fostering student agency in today’s schools. Theory Into Practice, 59(2), 182-191. https://doi.org/10.1080/00405841.2019.1705091 DOI: https://doi.org/10.1080/00405841.2019.1705091
Dalmeda, M. E. y Chabra, G. (2019). Modelos teóricos de discapacidad: un seguimiento del desarrollo histórico del concepto de discapacidad en las últimas cinco décadas. Revista Española de Discapacidad, 7(1), 7-27. https://doi.org/10.5569/2340-5104.07.01.01 DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.07.01.01
Díaz, E. M. (2002). El factor actitudinal en la atención a la diversidad. Profesorado revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2), 151-165.
Díaz, Y. y Molina, J. (2021). Persons with Disabilities Facing the Mirage of the Right to Education: A Systematic Review of the Literature. Frontiers in Education. 6:706372. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.706372. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.706372
Díaz, Y. y Molina, J. (2021). Primary school teachers’ perception of low functioning students: Validation of the EPREPADI-1 scale. Frontiers in Education, 6, 724804. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.724804
Díaz, Y. y Molina, J. (2022). The Right to Inclusive Quality Education: Primary School Teachers’ Perceptions Based on the EPREPADI-1 Scale. Sustainability, 14(9), 5063. https://doi.org/10.3390/su14095063 DOI: https://doi.org/10.3390/su14095063
Giné, C. y Font, J. (2007). El alumnado con discapacidad intelectual y del desarrollo. En J. Bonals y M. Sánchez-Cano (coords.), Manual de asesoramiento pedagógico. Barcelona. Grao.
Giraudo, M. (2007). Las actitudes: pilar de las transformaciones. http://www.pasoapaso.com.ve/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=1365&Itemid=421
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. Kairós.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/ pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
López de Maturana, S. (2010). Historia de vida de buenos profesores: Experiencia e impacto en las aulas. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 14(3), 149-164. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/ article/view/20689
Moral, R. (2012, 3 de enero). El Feedback Docente o una forma de mitigar el efecto Pigmalión. Boletín doctutor. http://www.doctutor.es/?p=2225
Moreno, J. F., Rodríguez, I. R., Saldaña, D. y Aguilera, A. (2006). Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines. Revista Iberoamericana De Educación, 40(5), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie4052493 DOI: https://doi.org/10.35362/rie4052493
Moliner, O. (2008). Condiciones, procesos y circunstancias que permiten avanzar hacia la inclusión educativa: retomando las aportaciones de la experiencia canadiense. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 27-44.
Mestre, J. M., Palmero, F. y Guil, R. (2004). Inteligencia Emocional una explicación desde los procesos psicológicos básicos. En J. M. Mestre y F. Palmero (eds.), Procesos Psicológicos Básicos: una guía académica para los estudios en Psicopedagogía, Pedagogía y Psicología (pp. 249-280). McGraw-Hill.
ONU (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. ONU.
Organización Mundial de la Salud (2014, 8 de octubre). Campos electromagnéticos y salud pública: teléfonos móviles. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/electromagnetic-fields-and-public-health-mobile-phones
Pegalajar, M. C. y Colmenero, M. J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19. 1.765 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765
Rodriguez, T., Álvarez, J. M., Molina, J. y Marín, J. (2023). Access to University Studies: A New Form of Discrimination for Low-Functioning People. Trends in Higher Education, 3(1) 1-15. DOI: https://doi.org/10.3390/higheredu3010001
Román Ortiz, Á. D., Molina Saorín, J., Díaz Santa María, Y. y Álvarez Martínez-Iglesias, J. M. (2021). El fundamento filosófico-jurídico de la dignidad de las personas que se encuentran en situación de discriminación a causa de un bajo desempeño funcional: Una mirada desde la axiología de Max Scheler. Siglo Cero, 52, 67-86. DOI: https://doi.org/10.14201/scero20215246786
Rosenthal, R. y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the Classroom. Holt, Rinehart & Winston. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02322211
Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211. DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Skinner, E. y Belmont, M. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of educational psychology, 85(4), 571-581. https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.4.571 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.85.4.571
Souto, C. (2022). La evolución de las políticas educativas: de la integración a la inclusión. Revista de Educación y Derecho, (1 Extraordinario), 406-439. https://doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37713 DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37713
Toboso, M. y Arnau, M. S. (2008). La discapacidad dentro del enfoque de capacidades y funcionamientos de Amartya Sen. Araucaria, 10(20). https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/1201
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yassin Hammalil Nájera, José María Álvarez Martínez-Iglesias, Jesús Molina Saorín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.