Approach to the study of university evaluation: an exploratory analysis with semi on-site students
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.612Keywords:
Process education, teaching-learning process, student evaluation, formative evaluation, summative evaluation, learning activitiesAbstract
This study reviews the importance of the evaluation to improve the teaching - learning process and the importance of the coherence with the rest of elements of the process. A survey about methodologies, models of evaluation and preferences was realized to a group of semipresencial students. The results offer an exploratory analysis on the preferences of the students and reflect some differences with regard to the current evaluation models.Downloads
References
Bangert, R., Kulik, C., Kulik, J. y Morgan, M. (1991). The instructional effect of feedback in test-like events. Review of Educational Research, 61, 213-238.
Biggs, J. (1996). Assessing Learning Quality: Reconciling institutional, staff and educational demands. Assessment and Evaluation in Higher Education, 21(1), 5-15.
Biggs, J. (2005). La calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
Bloom, B. S. (1975). Taxonomía de los objetivos de la educación: la clasificación de las metas educacionales. Buenos Aires: El Ateneo.
Bol, L. y Strage, A. (1996). The contradiction between teachers’ instructional goals and their assessment practices in high school biology courses. Science Education, 80, 145-163.
Bordas, M. I. y Cabrera, F. A. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía, 218, 25-48.
Campanario, J. M. (1998). Preguntas y respuestas sobre la evaluación de los alumnos en la enseñanza de las ciencias. Tarbiya: Revista de Investigación e Innovación Educativa, 19, 69-84.
Castro, F., Correa, M. E. y Lira, H. (2004). Curriculum y evaluación. Texto Guía. Chillan: Universidad del Bío-Bío.
Córdoba, F. J. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 39. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/1388Cordoba-Maq.pdf.
Crooks, J. (1988). The Impact of Classroom Evaluation Practices on Students. The Review of Educational Research, 58(4), 438-481.
Dochy, F. (2001). A new assessment era: different needs, news challenges. Research Dialogue in Learning and Instruction, 2, 11-20.
Escudero, T. (1995). Evaluación de los aprendizajes en la universidad. En Actas del Simposium de Innovación Universitaria “Diseño, desarrollo y evaluación del currículum universitario" (pp. 371-396). Barcelona: Servicio de Publicaciones Universitat Autònoma de Barcelona.
Escudero, T. (2000). La voz de los estudiantes: un delicado instrumento de evaluación. Cuadernos IRC, 5, 31-38.
Escudero, T. (2010). Sin tópicos ni malentendidos: fundamentos y pautas para una práctica evaluadora de calidad en la enseñanza universitaria. Colección Documentos Instituto de Ciencias de la Educación, Documento 09. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
Font, A. (2003). Una experiencia de autoevaluación y evaluación negociada en un contexto de aprendizaje basado en problemas (ABP). Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 3(2),100-112.
De Landsheere, G. (1985). Diccionario de la evaluación y de la investigación educativa. Barcelona: Oikos-Tau.
Marzo, M., Esteban, L. y Gargallo, A. (2006). ¿Inciden las nuevas tecnologías en los resultados alcanzados por los alumnos? Un estudio exploratorio. Revista de Educación, Ministerio de Educación y Ciencia, 340, 695-711.
McDonald, R., Boud, D., Francis, J. y Gonczi, A. (2000). Nuevas perspectivas sobre la evaluación. Boletín Cinterfor: Boletín Técnico Interamericano de Formación Profesional, 149, 41-72.
Pérez, M. L., Carretero, R., Plama, M. y Rafel, E. (2000). La evaluación de la calidad del aprendizaje en la Universidad. Infancia y Aprendizaje, 91, 5-30.
Pinelo, F. T. (2005). La Evaluación en el Proceso Enseñanza-Aprendizaje desde la Perspectiva del Alumno. El Caso de la Carrera de Psicología en la FES Zaragoza/UNAM. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6. Disponible en: http://www.remo.ws/revista/n6/n6-pinelo.htm.
Rosales, C. (1981). Criterios para una evaluación formativa. Madrid: Narcea.
Rosales, C. (2000). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid: Narcea.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En R. W. Tyler, R. M. Gagné, y M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation (pp. 39-83). Chicago: Rand McNally.
Wainer, H. y Thissen, D. (1994). On examinee choice in educational testing. Review of Educational Research, 6(1), 159-195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.