Development of a questionnaire for university teachers about the european higher education area
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.625Keywords:
Higher education, university teachers training, teachers’ needs, teachers’ expectations, European ConvergenceAbstract
The present process of convergence with Europe in creating a shared educational space provokes that the quality of higher education and the improvement of teaching excellence were considered as priority actions. Deepening and clarifying the elements that help to achieve it has become a focus of study. The paper we present tries to be a clear contribution in this direction, framed in a larger research conducted by academics from University of Granada and funded by the Ministry of Science and Technology within the Call of National Plan for Scientific Research, Development and Technological Innovation 2004-2007, which aims to elaborate an online training program for university teachers from the study of expectations and needs expressed by them about the European area. This article focuses on the first stage of the research, aimed to build the data collection tool, describing the process of development and debugging of the ad hoc questionnaire according to criteria of validity and reliability.Downloads
References
Agüera, E., Alfageme, B. y Calderón, D. (2006). El marco europeo impulsor de creatividad e innovaciones en la educación. En Actas del VI Congreso Internacional Virtual de Educación, CIVE 2006. Recuperado de: http://www.cibereduca.com.
Alcalde, A. y Armada, R. (2006). Elaboración de una escala de evaluación de la competencia docente universitaria a la luz del espacio europeo de educación superior. En Actas del IX Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (CD-Rom). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Alegre, O. M. (2005). Construir un espacio europeo de Educación Superior. En L. M. Villar, P. S. de Vicente y O. M. Alegre (Dirs.), Conocimientos, capacidades y destrezas estudiantiles (pp. 267-315). Madrid: Ediciones Pirámide.
Beltrán, R. y Rodríguez, J. L. (2004). Validez. En F. Salvador, J. L. Rodríguez y A. Bolívar (Dirs.), Diccionario Enciclopédico de Didáctica. Volumen II (pp. 665-665). Málaga: Ediciones Aljibe.
Benítez, J. L., García, A. B. y Fernández, M. (2006). Análisis de la percepción y conocimientos del profesorado sobre el bullying para mejorar su competencia. En J. L. Benítez, A. B. García, F. Justicia y J. de la Fuente (Coords.), La Universidad ante el reto del Espacio Europeo de Educación Superior: Investigaciones recientes (pp. 209-229). Madrid: Editorial Eos.
Bigg, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
Bisquerra, R. (1987). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa. Un enfoque informático con los paquetes BMDP y SPSS. Barcelona: PPU.
Fox, D. J. (1987). El proceso de investigación. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra.
Gil, P., Bernaras, E., Elizalde, L. M. y Garaigordobil, M. (2006). Buenas prácticas de docencia universitaria: opinión del alumnado sobre las actividades de enseñanza-aprendizaje y sobre el desempeño docente. Actas del IV Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. “La competencia docente” (CD-Rom). Barcelona: Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Barcelona.
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata
González, M. y Raposo, M. (2006). Los retos de la convergencia europea: valoraciones de los responsables académicos universitarios. En Actas del IX Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (CD-Rom). Oviedo: Universidad de Oviedo.
León, M. J., Rodríguez, M. J. y Romero, M. A. (2006). Los mapas conceptuales como instrumento de evaluación y de aprendizaje en la universidad, dentro del nuevo espacio europeo de educación superior. En Actas del IX Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (CD-Rom). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Linstone, H. A. y Turoff, M. (1977). The Delphi method. Techniques and applications. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley.
López, F. (2005). Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria. Madrid: Narcea.
Madrid, D. (2004). La formación inicial del profesorado de Lengua Extranjera. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(1), 1-19. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev81ART7.pdf.
Mérida, R. (2006). Nueva percepción de la identidad profesional del docente universitario ante la convergencia europea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-merida.html.
Mohanan, K. P. (2003). Assessing Quality of Teaching in Higher Education.
Morales, P. (2005). Implicaciones para el profesorado de una enseñanza centrada en el alumno. Recuperado de: http://www.net.upcomillas.es/innovacioneducativa/documentos/enseñanza_centrada_%20aprendizaje.pdf.
Reichert, S. y Tauch, C. (2003). Bologna four years after: Steps toward sustainable reform of higher education in Europe. Trends 2003: Progress towards the European Higher Education Area. Ginebra: European University Association.
Rico, M. y Rico, C. (2003). El portafolio discente. Serie Docencia Universitaria. Madrid: Marfil.
Rodríguez, R. M. (2008). Un modelo de formación basado en las competencias: hacia un nuevo paradigma en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos, 11, 131-147.
Smith, B. (2004). Putting Student Learning at the Centre of Higher Education. Conference on Teaching and Learning in Higher Education. Recuperado de: http://www.cdtl.nus.edu.sg/tlhe/keynote1.htm.
Thorndike, R. M. (1997). Measurement and evaluation in psychology and education. Edition 6th. New York: Macmillan.
Tigelaar, D., Dolmans, D., Wolfhagen, I. y Van der Vleuten, C. (2004). The development and validation of a framework for teaching competencies in higher education. Higher Education, 48, 253-268.
Torre, J. C. y Gil, E. (Eds.) (2004). Hacia una enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Valcárcel, A. (Coord.) (2003). La preparación del profesorado universitario español para la convergencia europea en educación superior. Memoria de investigación. Córdoba: Universidad de Córdoba.
Zabalza, M. A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. 2ª Edición. Madrid: Narcea.
Zabalza, M. A. (2007). Enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.