Teaching of the subject “Energy frombiomass” in the Renewable Energies European Master: the Bera group experience
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.645Keywords:
Didactic innovation, practical sessions, European Master in Renewable Energies, biomassAbstract
In order to reinforce and develop the skills of the postgraduate students in the so-called “Energy from Biomass” subject within the European Masters in Renewable Energies, the BERA Group (Biomass, Evaluation, Resources and Use) of the CIRCE Research Institute (Centre for the Research of Energy Resources and Consumptions) carries out a series of practical sessions oriented to motivate and orientate the student in the execution of group work and presentations in a limited period of time. In this manner, the students must face similar situations to the ones that they would confront during the carrying out of real projects in the field of Renewable Energies in a business and/or research environment. The different teaching sessions analyzed in the present paper are oriented to achieve a main objective which is to consolidate the acquired knowledge in the theoretical sessions, as well as attaining a not less important objective: joining different disciplines of Engineering and Economy, which is very advisable due to the diversity of the students in the Master. This paper presents the basis for the session preparation, their desired objectives and the conclusions obtained by the teaching staff after their implementation.Downloads
References
De la Torre, S., Oliver, C., Violant, V., Tejada, J., Rajadell, N. y Girona, M. (2003-2004). El cine como estrategia didáctica innovadora. Metodología de estudio de casos y perfil de estrategias docentes. Contextos Educativos, 6-7, 65-86.
Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de Educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-77.
González, M. L., Pérez, C., Martínez, A., Arranz, G., Esandi, M., Hernández, C., Martínez, B., Simón, A. y Vivaracho, C. (2006). Aplicación de metodologías docentes activas en Ingeniería: Experiencia del Grupo GREIDI. Ponencia presentada al 14 Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas, Oviedo, España.
Imbernon, F. y Medina, J. L. (2005). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. Barcelona: Mirador Ediciones.
Molina, I. T., Gil, E., Bravo, I. y Herrero, R. (2010). Aplicación de la metodología de aprendizaje cooperativo a la materia de Biofarmacia y Farmacocinética. ARS Pharmaceutica, 51.2, 261-268.
Román, J. M. (2003-2004). Modelo "CARI" de tutoría de alumnos en la Universidad: Procedimiento de formación de profesores mediante "reflexión en grupo sobre la práctica". Contextos Educativos, 6-7, 43-64.
Romero, A., Jara, P., Marín, F., Millán, A. y Carrillo, E. (2009, junio). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como práctica multiasignatura con grupos grandes. Experiencia de una práctica ABP en cuatro asignaturas de primer curso de Licenciado en Psicología de la Universidad de Murcia. Ponencia presentada en el Taller Internacional sobre ABP/EBL, Madrid, España.
Romero, F., Durán, M. M., Carta, F. y Álvarez, P. (2002). Metodología docente de aprendizaje desarrollada en la asignatura de Tecnología de los Alimentos. Revista de Enseñanza Universitaria, 20, 149-161.
Zabalza, M. A. (2003-2004). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos, 6-7, 113-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.