Professional Development of Mathematics Teachers of Early Childhood and Primary Education

Contributions of An In-Service Programme Course on Algebraic Sense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.6496

Keywords:

teacher professional development, algebraic sense, in-service training, early childhood education, primary education

Abstract

The objective of this article is to investigate the professional development of early childhood and primary eduction mathematics teachers based on the design and implementation of a continuing education programme on algebraic sense. This programme is structured in eight monthly two-hour sessions, in which activities and challenges are presented in line with the main curricular lines (relations, patterns, change, algebraic language and computational thinking) and is implemented based on the realist-reflexive training model. A qualitative methodology based on a multiple case study was adopted, with the participation of 13 in-service early childhood and primary education teachers. Data collection is carried out through participant observation, recording the teachers' interactions and reflections. These data are analysed using the technique of content analysis with a deductive approach, based on previously defined categories related to self-regulation markers emerging from the literature. The results reveal that the programme has promoted: a) processes of deconstruction of teachers' previous experiences, beliefs and disciplinary and pedagogical knowledge about algebraic meaning that can hinder professional development; and b) processes of co-construction and reconstruction about the nature of algebraic sense, showing an evolution in the critical understanding of this meaning. This evolution was evidenced in the transformation of a perception centred on symbolism towards a functional conception that prioritizes generalization and mathematical reasoning in the early stages of education. It is concluded that the in-service training programme proved to be effective in boosting teachers' professional development by providing participants with practical and theoretical tools that enhance the teaching of algebra at basic levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Y. y Alsina, Á. (2024). Modos de pensamiento algebraico en educación infantil: efectos de un itinerario de enseñanza de patrones de repetición. PNA, 18(2), 189-222. https://doi.org/10.30827/pna.v18i2.26256

Alsina, Á. (2019a). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 100, 85-108.

Alsina, Á. (2019b). Hacia una formación transformadora de futuros maestros de matemáticas: avances de investigación desde el modelo realista-reflexivo. Uni-pluriversidad, 19(2), 60-79. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.05

Alsina, Á. (2023). Conocimientos esenciales sobre los procesos, habilidades o competencias matemáticas: orientaciones para implementar situaciones de aprendizaje. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 12(2), 65-108. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2023.65-108

Alsina, Á. (2024). Avanzando hacia prácticas formativas transformadoras en la formación inicial docente: ejemplificación en una asignatura de Didáctica de las Matemáticas. En O. Esteve y Á. Alsina (Eds.). Hacia una formación transformadora de docentes. Estrategias eficaces para formadores (pp. 135-146). Narcea.

Alsina, Á., Batllori, R., Falgàs, M. y Vidal, I. (2019). Marcas de autorregulación para la construcción del perfil docente durante la formación inicial de maestros. Revista Complutense de Educación, 30(1), 55-74. https://doi.org/10.5209/RCED.55466

Alsina, Á., Batllori, R., Falgás, M., Güell, R. y Vidal, I. (2016), ¿Cómo hacer emerger las experiencias previas y creencias de los futuros maestros? Prácticas docentes desde el modelo realista. REDU-Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 11-36.

Alsina, Á. y Bosch, E. (2024). Álgebra en infantil y primaria: Diez materiales manipulativos esenciales para desarrollar el sentido algebraico. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(3), 2-31. https://doi.org/10.30612/tangram.v7i3.18851

Alsina, Á. y Esteve, O. (2024a). Unas preguntas de partida. En O. Esteve y Á. Alsina (Eds.) (2024). Hacia una formación transformadora de docentes. Estrategias eficaces para formadores (pp. 21-36). Narcea.

Alsina, Á. y Esteve, O. (2024b). Introducción. En O. Esteve y Á. Alsina (Eds.) (2024). Hacia una formación transformadora de docentes. Estrategias eficaces para formadores (pp. 13-20). Narcea.

Alsina, Á. y Pincheira, N. (2022). El cambio: un conocimiento esencial del álgebra temprana. Revista Científica ECOCIENCIA, 9(6), 49-76. https://doi.org/10.21855/ecociencia.95.737

Anglada, L., Cañadas, M. C. y Brizuela, B. M. (2024). Generalization among 5-Year-Olds in a Functional Context with Programmable Robot. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-024-10495-x

Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority [ACARA] (2022). The Australian curriculum: Mathematics. https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/mathematics/

Badillo, E., Climent, N., Fernández, C. y González Astudillo, M. T. (Eds.) (2019). Investigación sobre el profesor de matemáticas: práctica de aula, conocimiento, competencia y desarrollo profesional. Ediciones Universidad Salamanca.

Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287.

Bell, B. y Gilbert, J. K. (1996). Teacher Development: A Model from Science Education. Psychology Press.

Blanco, L. J., Climent, N., González Astudillo, M. T., Moreno, A., Sánchez-Matamoros, G., de Castro, C. y Jiménez, C. (Eds.) (2023). Aportaciones al desarrollo del currículo desde la investigación en educación matemática. Editorial Universidad de Granada.

Blanton, M. L., Stephens, A., Knuth, E., Gardiner, A. M., Isler, I. y Kim, J.-S. (2015). The development of children’s algebraic thinking: The impact of a comprehensive early algebra intervention in third grade. Journal for Research in Mathematics Education, 46(1), 39-87. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.1.0039

Cai, J. y Knuth, E. J. (2005). Introduction: The development of students algebraic thinking in earlier grades from curricula, instructional & learning perspectives. Zentralblatt Für Didaktik der Mathematik (ZDM), 37(1), 1-4. https://doi.org/10.1007/BF02655892

Cañadas, M. C., Moreno, A. y Torres, M. D. (2024). First encounter with constructing graphs in the functional thinking approach to school algebra in 3rd and 4th grades. ZDM–Mathematics Education, 56, 1059-1078. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01627-2

Cohen, L., Mamion, L. y Morrison, K. (2018). Research methods in education (8nd. ed.). Routledge.

Comité Español de Matemáticas [CEMat] (2021). Bases para la elaboración de un currículo de Matemáticas en Educación no Universitaria. https://matematicas.uclm.es/cemat/wp-content/uploads/bases2021.pdf

Dienes, Z. P. (1971). Estados y operadores. 2: Iniciación al álgebra. Teide

Ellis, A. B. (2011). Generalizing-promoting actions: How classroom collaborations can support students’ mathematical generalizations. Journal for Research in Mathematics Education, 42(4), 308-345. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.42.4.0308

Esteve, O. (2018). Concept-based Instruction in Teacher Education Programs in Spain as Illustrated by the SCOBA-Mediated Barcelona Formative Model. En J. Lantolf, M. E. Poehner, y M. Swain (Eds.), The Routledge Handbook of Sociocultural Theory and Second Language Development (pp.487-504). Routledge.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Grbich, C. (2013). Qualitative data analysis: An introduction (2nd ed.). Sage.

Kaput, J. J. (2000). Transforming algebra from an engine of inequity to an engine of mathematical power by “algebrafying” the K-12 curriculum. National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science.

Kaput, J. J. (2008). What is algebra? What is algebraic reasoning? En J. J. Kaput, D. W. Carraher y M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (1st ed., pp. 5-18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315097435-2

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge” y ERIH. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (Eds.), Investigación en Educación Matemática XII (pp. 25-54). SEIEM.

López Beltrán, M. (Coord.), Albarracín, L., Ferrando, I., Montejo-Gámez, J., Ramos, P., Serradó, A., Thibaut, E. y Mallavibarrena, R. (Coord. de los dos bloques de educación) (2020). La educación matemática en las enseñanzas obligatorias y el bachillerato. En D. Martín (Coord. General) y T. Chacón, F. G. Curbera, F. Marcellán y M. Siles (Coords.), El Libro Blanco de las Matemáticas (pp. 1-94). Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Mejías, C. (2019). Evaluación de los Conocimiento para la Enseñanza del Álgebra en Profesores en Ejercicio de Educación Primaria [Tesis doctoral, Universidad de Girona]. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/17137

Melief, K., Tigchelaar, A. y Korthagen, K. (2010). Aprender de la práctica. En O. Esteve, K. Melief y Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 19-38). Octaedro.

Ministerio de Educación y Formación Profesional [MEFP] (2022a). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. (BOE [en línea], núm. 52, 02/03/2022, pág. 1-109). https://bit.ly/3MWojuA

Ministerio de Educación y Formación Profesional [MEFP] (2022b). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. (BOE [en línea], núm. 76, 30/03/2022, pág. 41571 a 41789). https://bit.ly/3MR6Bsu

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes [MEFPD, 2023]. PISA 2022: Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/pisa-2022-programa-para-la-evaluacion-internacional-de-los-estudiantes-informe-espanol_183950/

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes [MEFPD, 2024]. TIMMS 2023: Estudio Internacional de Tendencias en Matemáticas y Ciencias. Informe español. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:9fda3b76-4654-41ae-a450-5d3e40e9d688/timms-2023.pdf

Mulligan, J., Oslington, G. y English, L. (2020). Supporting early mathematical development through a ‘pattern and structure’ intervention program. ZDM–Mathematics Education, 52(4), 663-676. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01147-9

NCTM. (2000). Principles and standards. National Council of Teachers of Mathematics.

Noviyanti, M. y Suryadi, D. (2019). Basic Mathematics Knowledge of Early Childhood Teachers. Journal of Engineering Science and Technology, 1, 19-27.

Pincheira, N. y Alsina, Á. (2021a). Hacia una caracterización del álgebra temprana a partir del análisis de los currículos contemporáneos de Educación Infantil y Primaria. Revista Educación Matemática, 33(1), 153-180. https://doi.org/10.24844/EM3301.06

Pincheira, N. y Alsina, Á. (2021b). Teachers’ mathematics knowledge for teaching early algebra: a systematic review from the MKT perspective. Mathematics, 9, 2590. https://doi.org/10.3390/math9202590

Pincheira, N. y Alsina, Á. (2024). Mathematical knowledge of early algebra exhibited by pre-service early childhood education teachers. International Journal of Science and Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s10763-024-10478-y

Pinto, E., Ayala-Altamirano, C., Molina, M. y Cañadas, M. C. (2023). Desarrollo del pensamiento algebraico a través de la justificación en educación primaria. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 41(1), 149-173. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5835

Priestley, M., Biesta, G. J. J. y Robinson, S. (2015). Teacher agency: what is it and why does it matter? En R. Kneyber y J. Evers (Eds.), Flip the System: Changing Education from the Bottom Up (pp. 1-11). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315678573

Reeve, M. y Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of student engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36, 257-267.

Shure, V., Lehmann, M., Friesen, M., Roesken-Winter, B. y Prediger, S. (2025). Professional development research on promoting productive practices for teachers’ handling of typical tasks of mathematics teaching: a systematic review. ZDM Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-025-01659-2

Stake, R. (2020). Investigación con estudio de casos. Morata.

Trivilin, L. R. y Ribeiro, A. J. (2015). Conhecimento Matemático para o Ensino de Diferentes Significados do Sinal de Igualdade: um estudo desenvolvido com professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 29(51), 38-59.

Wilkie, K. J. (2014). Upper primary school teachers’ mathematical knowledge for teaching functional thinking in algebra. Journal of Mathematics Teacher Education, 17(5), 397-428.

Published

2025-04-25

How to Cite

Pincheira, N., Alsina, Ángel, & Acosta, Y. (2025). Professional Development of Mathematics Teachers of Early Childhood and Primary Education: Contributions of An In-Service Programme Course on Algebraic Sense. Contextos Educativos. Revista De Educación, (35), 87–115. https://doi.org/10.18172/con.6496