Literacy learning in the Latin American rural community: girls in school
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.3298Keywords:
Rural schools, literacy learning, girls, Latin AmericaAbstract
The following report analyzes the results of three case studies in rural schools, two from Mexico and one from Ecuador. Indices of gender parity (IGP) were compared directing the analysis toward two dimensions: inscription/attendance and actual performance in literacy learning. The results generated a tentative hypothesis that in turn suggests a conceptual framework for a proposal for further research on a larger scale. We propose, based on evidence from previous studies showing important advances in IGP in the Latin American region, the assessment of school achievement in the area of literacy in rural primary schools focusing on the comparison between boys and girls. Taking as a model the assessment methods of the three case studies, the objective of the of independent evaluation would be the following: (1) confirm or reject the official estimate of parity (100/100) in regard to access to rural primary school, and (2) confirm or reject the hypothesis of the present preliminary studies in Mexico and Ecuador – that for girls, once registered in school, their verifiable progress (measured by a test of reading) will be shown to be statistically equivalent, or superior, in comparison to the progress of boys, even in marginalized communities of limited material resources.Downloads
References
Atal, J., Nopo, H. y Winder, N. (2009). New century, old disparities: Gender and ethnic wage gaps in Latin America. IDB Working Paper Series No.109. Washington DC: Inter-American Development Bank.
Berlinski S., Galiani, S. y Gertler, P. (2009). The Effect of Pre-Primary Education on Primary School Performance. Journal of Public Economics, 93, 219-234.
Céspedes, C. y Robles, C. (2016). Niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe: Deudas de igualdad. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Chanona Pérez, O. (2014). La niñas lacandonas de Lacanha Chansayab, Chiapas: el impacto de la alfabetización en su identidad. En J. M. Godínez Martínez, y B. G. Paredes Zepeda (eds.), Lengua multiculturalidad e identidad (pp. 145-170). México, DF: Fontamara.
Chiodi, F. y Bahamondes, M. (2002). Una escuela, diferentes culturas. Temuco: Corporación Nacional de Desarrollo Indígena.
Chireac, S.-M., Francis, N. y McClure, J. (2017a). Awareness of language: Literacy and second language learning of Spanish in Mexico. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 20(3),1-14. http://doi.org/10.1080/13670050.2017.1294143.
Chireac, S.-M., Francis, N., Guerrero-Jiménez, G., González Tamayo, N., Guamán, M., Martínez de Lara, A., Vacacela Medina, C. y Villalta Córdova, B. (2017b). Interculturalidad y educación bilingüe en la provincia de Loja. En A. D. Verdú Delgado y N. A. González Tamayo (Eds.), Conocimientos ancestrales y procesos de desarrollo. Nacionalidades indígenas del Ecuador (pp. 83-105). Loja: Universidad Técnica Particular de Loja. Recuperado de: http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/20.500.11962/21489/1/Conocimientos%20ancestrales%20UTPL.pdf.
Díaz Montenegro, E. (2012). Una mirada a las contradicciones de la revitalización lingüística en El Cauca. Tabula Rasa, 17, 219-244.
Fraenkel, J. y Wallen, N. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.
Francis, N. (2012). Bilingual competence and bilingual proficiency in child development. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262016391.001.0001.
Hall, G. y Patrinos, H. (2004). Indigenous peoples, poverty and human development in Latin America, 1994-2004. Washington DC: World Bank.
Hamel, R. E. (2008). Bilingual education for indigenous communities in Mexico. En J. Cummins y N. Hornberger (Eds.), Encyclopedia of language and education, Volume 5 (pp. 311-322). New York: Springer.
Hamel, R. E. (2009). La noción de calidad desde las variables de equidad, diversidad y participación en la educación bilingüe intercultural. Revista Guatemalteca de Educación, 1, 177-230.
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI) (1990). XI Censo general de población y vivienda (Tlaxcala). México, DF: INEGI.
Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI) (2010). XIII Censo general de población y vivienda (Tlaxcala). México, DF: INEGI.
Instituto Nacional de la Mujer (INM) (2006). Las mujeres indígenas de México: Su contexto socioeconómico, demográfico y de salud. México, DF: INM.
King, K. (2001). Language revitalization processes and prospects: Quichua in the Ecuadorian Andes. Bristol: Multilingual Matters.
Levy, D., Hausmann, R., Santos, M. A., Espinoza L. y Flores, M. (2016). ¿Por qué Chiapas es pobre? Cambridge: Center for International Development at Harvard University. Working Papers, N. 300.
Luna Ruiz, J. (2007). Nahuas de Tlaxcala. México DF: Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.
Meyers, M. (2004). African American Women and Violence: Gender, Race, and Class in the News. Critical Studies in Media Communication, 21(2), 95-118.
Nava Nava, R. (2014). Recursos para trabajar la literacidad en lengua náhuatl: Análisis de algunas experiencias y propuestas para su desarrollo. En J. M. Godínez Martínez, y B. G. Paredes Zepeda (Eds.), Lengua multiculturalidad e identidad (pp. 21-40). México, DF: Fontamara.
Nutini, H. y Issacs, B. (1974). Los pueblos de habla náhuatl de la región de Tlaxcala y Puebla. México, DF: Instituto Nacional Indigenista.
UNESCO (2012). Atlas mundial de la igualdad de género en la educación. Recuperado de: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/unesco-gender-education-atlas-2012-spa.pdf.
UNESCO (2015). Género y la EPT en el mundo, 2000-2015: Logros y desafíos. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO).
UNICEF (2015). El aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://www.unicef.org/lac/UNICEF_Aprendizaje_bajo_la_lupa_nov2015(1).pdf.
Unterhalter, E., North, A., Arnot, M., Lloyd, C., Moletsane, L., Murphy-Graham, E., Parkes, J. y Saito. M. (2014). Análisis de investigaciones rigurosas sobre educación. La educación de las niñas y las jóvenes y la igualdad de género. Recuperado de: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Mexico/informeninas_01.pdf.
Vezzali, F. (2016). Adolescentes y jóvenes fuera de la escuela: Las demandas para una enseñanza secundaria garante de derechos en América Latina y el Caribe. São Paulo: Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.