Sociology contents in physical education teachers training in Spain in the implementation of the European Higher Education Area: Analysis of the transitional period from CAP to master’s degree
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5119Keywords:
Sociology of education, physical education teachers, primary education, secondary education, CAPAbstract
Since 1971, the Certificate of Pedagogical Aptitude (CAP) was the prerequisite to become a secondary school teacher, not including sociology subjects in this training, despite the interest defended by academics themselves. The initial training of primary and secondary school teachers was adapted in 2006 and 2007 to the European Higher Education Area, and includes the replacement of the CAP by a specific Master’s degree, also for the discipline of Physical Education (PE). The aim of this study is to analyse the place and role of sociology in the training of primary and secondary PE teachers in Spain during the transitional period from the former CAP to the current Master’s degree by analysing the content of the learning guides of two Madrid universities benchmarks for this training: Universidad Complutense de Madrid (UCM) and the Universidad Politécnica de Madrid (UPM). The results show that sociology has always been present in the initial training of primary and secondary school teachers in PE, and how the Master’s degree includes some content, unlike the CAP, but with different orientations according to the two universities due to their respective profiles. Sociology seems to be more present at UCM, a pioneer in its provision. The transitional period reveals an attempt to establish a specific subject in sociology of education, which was prevented by political differences.
Downloads
References
Canteras, A. (Coord.) (2004). Los jóvenes en un mundo en transformación. Nuevos horizontes en la sociabilidad humana. INJUVE. http://www.injuve.es/sites/default/files/enunmundoentransformacion.pdf
Castillejo, J. L. (1982). Los I.C.E.'s y la formación del profesorado. Revista de educación, 269, 43-54. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:4b3e81af-8daa-4a56-83c8-97a0065f1243/re2690313059-pdf.pdf
Díaz del Cueto, M. (2013). Cómo se forma el profesorado de educación física. Las competencias en los planes de formación inicial. Tándem: didáctica de la educación física, 43, 28-38. http://hdl.handle.net/10486/666016
García, T. y Pagès, J. (1999). La formación en didáctica de las ciencias sociales del profesorado de secundaria: del CAP al CCP. Contextos educativos: Revista de educación, 2, 53-70. https://doi.org/10.18172/con.399 DOI: https://doi.org/10.18172/con.399
Feito, R. (Coord.) (2010). Sociología de la Educación Secundaria. MEC-Graó.
Fernández Enguita, M. (1999). Sociología de la Educación. Ariel.
González C., Jiménez, J. R. y Pérez, H. M. (2011). El nuevo modelo formativo del profesorado de educación secundaria y su proceso de implantación en las universidades andaluzas. Revista Fuentes, 11, 66-85. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2480
Guerrero Serón, A. (2007a). La doble contribución de la sociología a la formación del profesorado. Revista Internacional de Sociología, 65(48), 203-220. https://doi.org/10.3989/ris.2007.i48.74 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2007.i48.74
Guerrero-Serón, A. (2007b). El análisis sociológico del profesorado: categoría social y agente educativo. Educación y Futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17, 43-70. http://hdl.handle.net/11162/81488
Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.
López Gómez, E. (2012). Propuestas para la formación inicial del profesorado de educación secundaria en España. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 51(1), 87-108. https://10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.75 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.75
López, F. y Bermell, M. A. (2016). La especialidad de Música del Máster de Profesor de Educación Secundaria. Análisis de los planes de estudio de las universidades españolas ofertantes. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 205-219. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/214
Meirieu, P. (2019). Lettre à un jeune professeur. ESF Sciences Humaines. DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710141334
Rodríguez Torres, J. (2012). Retos de integración en el EEES: Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y enseñanza de idiomas y los TFM. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 791-799. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40958 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40958
Sánchez-Redondo, C. (1994). La Sociología de la Educación en el ejercicio profesional y en la formación permanente del profesorado. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 4, 193-210. http://hdl.handle.net/10578/10625
Senent, J. M. (2011). La formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: una mirada comparativa en la Unión Europea. Edetania, 39, 71-87. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/284
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Van Zanten, A. (2011). Les politiques d’education. PUF. https://doi.org/10.3917/puf.vanza.2011.01 DOI: https://doi.org/10.3917/puf.vanza.2011.01
Venegas, M. (2012). Sociología y formación del profesorado: aportaciones y balance en el nuevo paradigma universitario. Educatio siglo XXI, 30(2), 403-422. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160901
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.