Sociology contents in physical education teachers training in Spain in the implementation of the European Higher Education Area: Analysis of the transitional period from CAP to master’s degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5119

Keywords:

Sociology of education, physical education teachers, primary education, secondary education, CAP

Abstract

Since 1971, the Certificate of Pedagogical Aptitude (CAP) was the prerequisite to become a secondary school teacher, not including sociology subjects in this training, despite the interest defended by academics themselves. The initial training of primary and secondary school teachers was adapted in 2006 and 2007 to the European Higher Education Area, and includes the replacement of the CAP by a specific Master’s degree, also for the discipline of Physical Education (PE). The aim of this study is to analyse the place and role of sociology in the training of primary and secondary PE teachers in Spain during the transitional period from the former CAP to the current Master’s degree by analysing the content of the learning guides of two Madrid universities benchmarks for this training: Universidad Complutense de Madrid (UCM) and the Universidad Politécnica de Madrid (UPM). The results show that sociology has always been present in the initial training of primary and secondary school teachers in PE, and how the Master’s degree includes some content, unlike the CAP, but with different orientations according to the two universities due to their respective profiles. Sociology seems to be more present at UCM, a pioneer in its provision. The transitional period reveals an attempt to establish a specific subject in sociology of education, which was prevented by political differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yannick Hernández, Université de Bordeaux Maison des Sciences de l'Homme d'Aquitaine (MSHA) Laboratoire Cultures – Éducation – Sociétés (LACES EA 7437)

Enseignant-chercheur LRU
Responsable du Master MI2PAS SDG
Collège Sciences de l'Homme — Faculté des STAPS à Bayonne
Responsable scientifique du projet TranSPORT(S)
Maison des Sciences de l'Homme d'Aquitaine (MSHA)
Laboratoire Cultures – Éducation – Sociétés (LACES EA 7437)

Rodrigo Pardo, Facultad de Ciencias de Actividad Física y del Deporte – INEF, Universidad Politécnica de Madrid

Sus principales líneas de investigación son el estudio del deporte como medio de educación y socialización, el desarrollo de programas deportivos con poblaciones socialmente desfavorecidas y la innovación educativa aplicada a las enseñanzas medias y universidades. Actualmente es Profesor Titular en la Facultad de Ciencias de Actividad Física y del Deporte – INEF de la Universidad Politécnica de Madrid

References

Canteras, A. (Coord.) (2004). Los jóvenes en un mundo en transformación. Nuevos horizontes en la sociabilidad humana. INJUVE. http://www.injuve.es/sites/default/files/enunmundoentransformacion.pdf

Castillejo, J. L. (1982). Los I.C.E.'s y la formación del profesorado. Revista de educación, 269, 43-54. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:4b3e81af-8daa-4a56-83c8-97a0065f1243/re2690313059-pdf.pdf

Díaz del Cueto, M. (2013). Cómo se forma el profesorado de educación física. Las competencias en los planes de formación inicial. Tándem: didáctica de la educación física, 43, 28-38. http://hdl.handle.net/10486/666016

García, T. y Pagès, J. (1999). La formación en didáctica de las ciencias sociales del profesorado de secundaria: del CAP al CCP. Contextos educativos: Revista de educación, 2, 53-70. https://doi.org/10.18172/con.399 DOI: https://doi.org/10.18172/con.399

Feito, R. (Coord.) (2010). Sociología de la Educación Secundaria. MEC-Graó.

Fernández Enguita, M. (1999). Sociología de la Educación. Ariel.

González C., Jiménez, J. R. y Pérez, H. M. (2011). El nuevo modelo formativo del profesorado de educación secundaria y su proceso de implantación en las universidades andaluzas. Revista Fuentes, 11, 66-85. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2480

Guerrero Serón, A. (2007a). La doble contribución de la sociología a la formación del profesorado. Revista Internacional de Sociología, 65(48), 203-220. https://doi.org/10.3989/ris.2007.i48.74 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2007.i48.74

Guerrero-Serón, A. (2007b). El análisis sociológico del profesorado: categoría social y agente educativo. Educación y Futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17, 43-70. http://hdl.handle.net/11162/81488

Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó.

López Gómez, E. (2012). Propuestas para la formación inicial del profesorado de educación secundaria en España. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 51(1), 87-108. https://10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.75 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.75

López, F. y Bermell, M. A. (2016). La especialidad de Música del Máster de Profesor de Educación Secundaria. Análisis de los planes de estudio de las universidades españolas ofertantes. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 205-219. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/214

Meirieu, P. (2019). Lettre à un jeune professeur. ESF Sciences Humaines. DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782710141334

Rodríguez Torres, J. (2012). Retos de integración en el EEES: Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y enseñanza de idiomas y los TFM. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 791-799. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40958 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40958

Sánchez-Redondo, C. (1994). La Sociología de la Educación en el ejercicio profesional y en la formación permanente del profesorado. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 4, 193-210. http://hdl.handle.net/10578/10625

Senent, J. M. (2011). La formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: una mirada comparativa en la Unión Europea. Edetania, 39, 71-87. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/284

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Van Zanten, A. (2011). Les politiques d’education. PUF. https://doi.org/10.3917/puf.vanza.2011.01 DOI: https://doi.org/10.3917/puf.vanza.2011.01

Venegas, M. (2012). Sociología y formación del profesorado: aportaciones y balance en el nuevo paradigma universitario. Educatio siglo XXI, 30(2), 403-422. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160901

Published

2022-03-01

How to Cite

Hernández, Y., & Pardo, R. (2022). Sociology contents in physical education teachers training in Spain in the implementation of the European Higher Education Area: Analysis of the transitional period from CAP to master’s degree. Contextos Educativos. Revista De Educación, (29), 9–19. https://doi.org/10.18172/con.5119