The emotional education of teachers and its teaching work: a experience of Service-Learning at the university and its evaluation

Authors

  • Sarah Carrica-Ochoa Universidad de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2995

Keywords:

Service-Learning, community development, emotional intelligence, skills

Abstract

University has the responsibility to train professionals, which means providing people with the necessary competences to face the world with an engagement to social justice. This paper presents a service-learning experience (SL) –and its evaluation– as a way of collaboration, service and improvement of community. Firstly, this work analyses SL and its theoretical context as a methodology in relation to community development and emotional intelligence. Secondly, a SL experience, conducted in grades of education at theUniversityofNavarra, is described. The objective has been to accompany the students in the analysis of the socio-educational action and capacitate them to intervene pedagogically in specific areas. Finally, the evaluation made through satisfaction questionnaires is presented; also a scale analysis of professional skills worked, made to that effect. The results show that methodologies such as SL allow achieving a high degree of satisfaction, engagement and motivation of students for the task required.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sarah Carrica-Ochoa, Universidad de Navarra

Departamento de Aprendizaje y Currículum. Facultad de Educación y Psicología

References

Alonso, I. y Arandia, M. (2013). Aprender creando: “Factoría creativa” en las aulas universitarias. REDU: Revista de Docencia Universitaria.

Alonso, C. (2004). La Creatividad en la universidad: Reflexiones para la profundización en el ámbito de la docencia. Creatividad y Sociedad, 6, 47-57.

Alonso, I., Arandia, M., Martínez, I., Martínez, B. y Gezuraga, M. (2013). El aprendizaje-Servicio en la innovación universitaria. Una experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Socal (RIEJS), 2(2), 195-216.

Ander-Egg, E. (2000). Introducción a la planificación. Buenos Aires: Humanitas.

Andreu, C. (2008). Desarrollo Comunitario: estrategias de intervención y rol de la educadora social. Revista de Educación Social, 7. Disponible en: http://www.eduso.net/res/?b=10&c=90&n=252.

Arandia, M. y Fernández, I. (2012). ¿Es posible un curriculum más allá de las asignaturas? Diseño y práctica del grado de educación social en la Universidad del País Vasco. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 99-123.

BATLE, R. (2010). Aprendizaje-servicio y entidades sociales. Cuadernos de Pedagogía, 192, 66-68.

Billing, S. y Waterman, A. (2014). Studying Service-learning. Innovation in education research methodology. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. El enfoque de la educación emocional. Madrid: Wolters Kluwer.

Bologna Working Group (2005). A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. Bologna Working. Copenhagen: Danish Ministry of Science, Technology and Innovation.

Bourn, D. y Brown, K. (2011). “Young People and International Development”. En Research Paper Nº2. London: Development Education Research Centre.

Bringle, R., y Hatcher, J. (2009). Innovative practices in service-learning and curricular engagement. New directions for Higher Education, 147, 37-46. doi: 10.1002/he.356

Brown, E. J. (2013). Transformative Learning through Developmenr Education NGOs: A Comparative Study of Britian and Spain. University of Nottingham, Unpubished PhD Thesis.

Campbell, C. y Rozenyai, C. (2002). “Quality assurance and the development of course programming”. En Papers on Higher Education Regional University Naturals on Governance and Management of Higher Education in South East Europe. Bucharest: UNESCO.

Campbell, C. y Rozenyai, C. (2002). Quality assurance and the development of course programming. Papers on Higher Education Regional University Naturals on Governance and Management of Higher Education in South East Europe Bucharest. Paris: UNESCO.

Carrica-Ochoa, S. (2012). Aprendizaje y Servicio: un buen medio de Educación para el Desarrollo. En L. Rubio, E. Prats, y L. Gómez (coord.) Universidad y sociedad. Experiencias de aprendizaje servicio en la universidad (pp. 316-321). Barcelona, Universitat de Barcelona (Institut de Ciències de l’Educació).

CONCORD (2011). Development needs citizens: The place of Development Education & Awareness Raising in the development discourse. Brussels: DEEEP.

Díaz de Iparraguirre, A. M. (2008). La responsabilidad social de la Universidad en la promoción del capital social para el desarrollo sustentable. Texto disponible en <http://www.eumed.net/libros/2008b/402/index.htm>.

Glennie, A., Straw, W. y Wild, L. (2012). Understanding public attitudes to aid and development. London: Institute for Public Policy Research & Overseas Development Institute.

Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

González Alcocer, J. R. (2013). Desarrollo Comunitario y educación. Disponible en: http://www.colectivoescuelaabierta.org/escuelaV_2013/Desarrollo%20cumunitario.pdf

Hérbert, A., y Hauf, P. (2015). Student learning through service-learning: effects on academic development, civic responsibility, interpersonal skills and practical skills. Active learning in Higher Education, 16(1), 37-49. doi: 10.1177/1469787415573357.

Hogg, M. (2011). Do we need a deeper, more complex conversation with the public about global issues? London: Think Global.

Lantieri, L. (2009). Inteligencia emocional infantil y juvenil. Madrid: Aguilar.

Lucas, S. (2012). Aprendizaje-Servicio como propuesta de integración curricular del Voluntariado en la Responsabilidad Social Universitaria. En libro electrónico sobre Actas de Jornadas sobre Responsabilidad Social. Valladolid: Universidad de Valladolid y Caja de Burgos.

Martínez Odría, A, (2005). Service-Learning o Aprendizaje-Servicio: Una propuesta de incorporación curricular del voluntariado. Tesis Doctoral.

Martínez, B., Martínez, I., Alonso, I. y Gezuraga, M. (2013). El A-S, una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco. Tendencias Pedagógicas, 21, 99-117.

Martínez, M. (2010). Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las Universidades. Barcelona: Octaedro.

Martínez-Odría, A. (2005). Voluntariado: un estudio interdisciplinar. Madrid/Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Complutense de Madrid-Universidad y Universidad de Barcelona.

Martínez-Vivot, M. (2012). El Aprendizaje- Servicio en la Educación Superior. Universidad de Palermo: Argentina. Documento policopiado.

Martínez-Vivot, M. y Folgueiras, P. (2015). Evaluación participativa, Aprendizaje-Servicio y Universidad. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 128-143.

Onu, V. C., Eskay, M. K., Obiyo, N. O., Igbo, J. N. y Ezeanwu, A. B. (2012). Innovation for Transformation in Nigeria University Education: Implication for the Production of Critical and Creative Thinkers. US-China Education Review, A2, 229-236.

Onu, V. C., Eskay, M. K., Obiyo, N. O., Igbo, J. N. and Ezeanwu, A. B. (2012). Innovation for Transformation in Nigeria University Education: Implicationa for the Production of Critical and Creative Thinkers. US-China Education Review, A2, 229-236.

PONCE, C. (1994). La intervención didáctica en los procesos de integración social. Universidad Rovira i Virgili.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C. y Palos, J. (2007). Aprendizaje y Servicio. Educar para la ciudadanía. Ministerio de Educación y Ciencia.

Siegel, D. J. (2011). Mindsight. La nueva ciencia de la transformación personal. Barcelona: Paidós.

Villa, A. (2004). Libro blanco. Título de grado de pedagogía y educación social. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.

Published

2017-02-03

How to Cite

Carrica-Ochoa, S. (2017). The emotional education of teachers and its teaching work: a experience of Service-Learning at the university and its evaluation. Contextos Educativos. Revista De Educación, (20), 147–164. https://doi.org/10.18172/con.2995