La Enseñanza de primeras letras en España en la segunda mitad del siglo XVIII : contenidos y métodos a través de algunos tratados de enseñanza

Authors

  • Sylvie Imparato-Prieur Universidad de Montpellier III

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.424

Abstract

This study considers a combination of four education treatises published in Madrid between 1780 and 1798. All of them present the detail of being written by teachers, who could apply the teaching they recommended in different junior school of the capital. This article analyses the proposed contents and used methods, that permit to define the ideal teaching, as men of Enlightenment in Spain imagined. It demonstrates that these pedagogic methods answer to a child’s new conception and are in keeping with the Enlightenment reformist politics, in that it ‘s not a question to form the perfect christian: it’s essential to bring up the tomorrow’s perfect citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYMES, Jean-René, «Les Ilustrados espagnols de la seconde moitié du XVIIIème siècle et l’enseignement primaire. Etude comparative» p. 9-48 en Ecole et société en Espagne et en Amérique latine (XVIII – XXème siècles), Tours, CIREMIA, Publications de l’Université de Tours, 1983, 185 p. (Série «Etudes hispaniques»: V).

DEMERSON, Paulette, «Tres instrumentos pedagógicos del siglo XVIII: la Cartilla, el Arte de escribir y el Catón» p. 31-40 en L’enseignement primaire en Espagne et en Amérique latine du XVIIIème siècle à nos jours. Politiques éducatives et pratiques scolaires, Tours, CIREMIA, Publications de l’Université de Tours, 1986, 632 p. (Série «Etudes hispaniques»: VI-VII).

HERNÁNDEZ FRAILE, Paloma, Catálogo bibliográfico de obras de pedagogía de la Ilustración, Madrid, Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y ciencia, 1988, 192 p.

JULIA, Dominique, «Aprendizaje de la lectura en la Francia del Antiguo Régimen», Revista de Educación, 288, enero-abril de 1989, p. 105-120.

La educación en la Ilustración española, Madrid, publicaciones del Ministerio de Educación y ciencia, 1988, 511 p., (Revista de Educación, número extraordinario).

RUIZ BERRIO, Julio, «Reformas de la enseñanza primaria en la España del Despotismo ilustrado: la reforma desde las aulas» p. 3-17, en L’enseignement primaire en Espagne et en Amérique latine du XVIIIème siècle à nos jours. Politiques éducatives et pratiques scolaires, Tours, CIREMIA, Publications de l’Université de Tours, 1986, 632 p. (Série «Etudes hispaniques»: VI-VII).

Published

2013-05-14

How to Cite

Imparato-Prieur, S. (2013). La Enseñanza de primeras letras en España en la segunda mitad del siglo XVIII : contenidos y métodos a través de algunos tratados de enseñanza. Contextos Educativos. Revista De Educación, (3), 235–252. https://doi.org/10.18172/con.424

Issue

Section

Research Studies