Critical reading competence in digital environments: a holistic vision for L2 / LE
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4267Keywords:
Digital Literacy, Applied Linguistics, cognitive discursive learning, target language, LIJAbstract
The new reading and writing processes should encourage the construction of a critical thinking in line with the needs of social learning that the 21st century demands. The University must take up the challenge of improving literacy competence with new and significant literacy processes, integrating cognitive, constructivist and connective approaches for a transferable competency learning to contexts of real academic and professional use.
This study reflects how to enable a process of conscious linguistic learning through critical competence applied to the reception and production of discursive texts. The theoretical framework includes interdisciplinary approaches to the Didactics of Language and Literature (DDL) and LIJ, Applied Linguistics to Target Language, Discourse Analysis, Intercultural Pragmatics and New Digital Literacies.
The study joins a proposal experienced in the university curriculum, specifically Spanish Foreign Language (ELE), which proposes the sequencing of cognitive strategies that enable conscious reflection of the language and the analysis of texts with real samples, which allow to develop practices real and effective discourse within a model of Critical Intercultural Communicative Competence.Downloads
References
Adam, J. M. (1992). Les textes: types et prototypes. Récit, description, argumentation, explication et dialogue. París: Nathan.
Bajtín, M. (1979). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Benavides Cáceres, D. R. y Sierra Villamil, G. (2013). Estrategias didácticas para fomentar la lectura crítica desde la perspectiva de la transversalidad. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 79-109. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num3/art4.htm.
Bisquerra, R., Pérez González, J. C. y García Navarro, E. (2015). La inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
Briz Gómez, A. (1998). El español coloquial en la conversación. Esbozo de pragmagramática. Barcelona: Ariel Lingüística.
Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Cassany, D. (2005). Los significados de la comprensión crítica. Lectura y vida, 26(3), 32-45.
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
Cassany, D. (2017). Investigaciones y propuestas sobre literacidad actual. Recuperado de http://www2.udec.cl/catedraunesco/05CASSANY.pdf.
Cestero, A. M. (2016). La conversación. Bases teóricas y metodológicas para su investigación y su enseñanza en ELE. Linred: Lingüística en la Red, 14. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/30208.
Colomer Martínez, T. (1998). La formación del lector literario: narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Cummins, J. (1983). Interdependencia lingüística y desarrollo educativo de los niños bilingües. Infancia y aprendizaje, 21, 37-61. Recuperado de http://coordinadoraendl.org/aletramiuda/outros/recomendacions/recom_15_2.pdf.
Halliday, M. (1982). El lenguaje como semiótica social. Interpretación social del lenguaje y del significado. México: Fondo de Cultura Económica.
Kumaravadivelu, B. (1994). The Postmethod Condition: (E)merging Strategies for Second/Foreign Language Teaching. TESOL Quarterly, 28(1), 27-48. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/kumaravadivelu01.htm.
Leal Rivas, N. (2018). Aprendizaje consciente en entornos digitales: estrategias cognitivas para una competencia comunicativa intercultura. En S. Chiapello, C. G. Royo, T. M. Sánchez y N. Balafuy (Eds.), Telecolaboración y corpus para el estudio de lengua y cultura (pp. 169-184). Alicante: Servei de Publicacions de la Universitat d’Alacant. Recuperado de https://scholar.google.es/citations?user=G84xd4AAAAAJ&hl=es.
Leal Rivas, N. (2019). Construcción social y ELE: reflexión metalingüística, interculturalidad y competencia pragmático discursiva en estudiantes de movilidad. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 33, 65-78. http://doi.org/10.7179/PSRI.
López Ferrero, C. y Martín Peris, E (2010). La competencia crítica en el aula de L2/LE: textos y contextos. En M. A. Celis y J. R. Heredia (Eds.), XXI Congreso internacional de ASELE. Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE (pp. 507-516). Salamanca: Universidad de Salamanca. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/21/21_0507.pdf.
Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (2002). Recuperado de http://cvc.cervantes.es/OBREF/marco/cvc_mer.pdf.
Marimón Llorca, C. (2009). Estrategias discursivas para comprender: enseñar educación para la ciudadanía a estudiantes no nativos. En A. Vera Luján y I. Martínez Santander (Eds.), XX Congreso Internacional de la ASELE. El español en contextos específicos: Enseñanza e investigación (pp. 697-717). Pamplona: ASELE, Fundación Comillas.
Marimón Llorca, C. (2016). Hacia una dimensión crítica en la enseñanza de español como lengua extranjera: La Competencia Comunicativa Intercultural Crítica (CCIC). Revista española de lingüística aplicada, 29(1), 191-21. http://doi.org/10.1075/resla.29.1.08llo.
Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 14. http://doi.org/10.15645/Alabe2016.14.
Martínez Ezquerro, A. y Martos García (2019). La lectura en los actuales contextos de educación social: claves desde la formación literaria. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 33, 65-78. http://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.01.
Martínez Rodríguez, A. (2009). El diseño instruccional en la educación a distancia. Un acercamiento a los modelos. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 10. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura4/article/view/120.
Martos Núñez, E. y Campos, M. (Coords.) (2013). Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura. Madrid: Santillana.
Martos, E. y Campos, M. (2012). La lectura y la escritura en el S. XXI: Cultura letrada y modernidad. Álabe, 5. http://doi.org/10.15645/Alabe.2012.5.13.
Mendoza Fillola, A. (2001). El intertexto lector, Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc988p7.
Pardo Abril, N. G. (2007). Niveles de organización del significado en el discurso. Discurso y Sociedad, 1, 85-115.
Plan curricular del Instituto Cervantes. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/indice.htm.
Porroche, M. (1997). Análisis de textos coloquiales en la enseñanza del español como lengua extranjera. En VIII Congreso Internacional de ASELE La Enseñanza del Español como Lengua Extranjera: del Pasado al Futuro. Alcalá de Henares. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/asele_viii.htm.
Quiles Cabrera, M. C. y Campos Fernández-Fígares, M. M. (2015). Una aproximación empírica al español escrito por escolares inmigrados. Revista Internacional de Estudios Migratorios (RIEM), 5(2), 172-200. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5588445.
Sánchez Lobato, J. y Santos Gargallo, I. (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2 )/ lengua extranjera (LE), Madrid: SGEL.
Rovira Collado, J. (2010). Literatura infantil y juvenil: de la escuela a Internet y de la red a ELE: lección inaugural. En VII Encuentro Práctico de ELE (Madrid, 2010) (1-19). Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/80761.
Rovira Collado, J. (2015). Literatura infantil y juvenil en Internet. De la Cervantes Virtual a la LIJ 2.0. Herramientas y espacios para su estudio y difusión. (Tesis Doctoral. Universidad de Alicante, Alicante). Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/46345.
Rutherford, W.E. (1987). Second Language Grammar: Learning and Teaching. London: Longman.
Van Dijk, T. A. (2002). El análisis crítico del discurso y el pensamiento social. Athenea Digital, 1, 18-14. http://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n1.22.
Zapata Ros, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia. Monográfico, II. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M2/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.