The “body” and “bodily” in the training of Physical Education teachers. An analysis of the educational proposal of the National University of La Plata (Argentina, 1953-1999)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5115

Keywords:

Body, physical education, training, Argentina

Abstract

The training of physical education teachers in Argentina during the second half of the twentieth century was the subject of profound changes, both in institutional models and in the disciplinary issues that directed such processes. In this sense, the discussion about the body was gradually established in the instances of curriculum definition, becoming a central topic of the discipline. To this end, we will study the plans and programmes that have been implemented, identifying the continuities and changes in the contents and conceptual approaches proposed. Based on Elias’s configurational sociology, this study seeks to rest the social processes that contributed to construct the discussion about the body in a nodal theme of the discipline. From the development, we came to the conclusion that the centrality assigned to the body in formation during the reform of the 1990s was the result of the debates that took place in the institution from the 1960s onwards, which shaped the agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisentein, Á. (1995). Currículo presente ciencia ausente. El modelo didáctico de la Educación Física: entre la escuela y la formación docente. Miño y Dávila.

Aisenstein, Á. y Melano, I. (2018). Formación Docente en Educación Física en Argentina durante la última dictadura militar. El caso del INEF “Gral. Manuel Belgrano”. En: Kaufman, C. (Comp.), Estudios sobre historia y política de la educación argentina reciente (1960-2000) (pp. 179-198). Fahrenhouse.

Almada, C. (2019). Infancias peronistas. Prometeo Libros.

Archetti, E. (2001). El potrero, la pista y el ring. Las patrias del deporte argentino. Fondo de Cultura económica.

Bernard, M., Pociello, C. y Vigarello, G. (1975). Itinéraire d'un concept. Esprit, Nouvelle série, 446(5), 704-723. http://www.jstor.org/stable/24263283

Crisorio, R. (1995). El problema de los contenidos de la educación física. Revista La Pista y el Patio, 3.

Crisorio, R (2015). Educación Corporal. En: Carballo, C. Diccionario crítico de la educación física académica (pp. 167-174). Prometeo Libros.

Campomar, G. (2015). Evolución del profesorado de educación física y su transición a la educación superior universitaria. Espacio Editorial.

Corrales, N., Ferrari, S., Gómez, J. y Renzi, G. (2010). La formación docente en educación física. Perspectivas y prospectiva. Noveduc.

Galak, E. (2012). Del dicho al hecho (y viceversa). Al largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la educación física en argentina, Tesis de doctorado en Ciencias Sociales. Universidad Nacional de La Plata.

Di Paolo, A. (1993). Historia de la creación del Profesorado Universitario en Educación Física. De la Campana.

Elias, N. (1996). La sociedad cortesana. Fondo de Cultura Económico.

Elias, N. (2009). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económico.

Finocchio, S. (2001). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Documentos y notas para su historia. Ediciones Al Margen-UNLP.

Levoratti, A. (2015). “El ‘deporte’ en la formación de los ‘profesores normales de Educación Física’ en Argentina (1912-1940)”. La Revista Teoria e Prática da Educação, 18(1), 135-145.

Levoratti, A. (2017). Configuraciones de la formación de los profesores en educación física. Actores y sentidos en disputa en instituciones de educación superior en la provincia de Buenos Aires (Argentina, 1990-2015), Tesis de doctorado en Ciencias Sociales y Humanas. Universidad Nacional de Quilmes.

Levoratti, A. (2018). “Cuerpo” contra “cuerpos.” Un análisis de la inscripción sobre el/los cuerpo(s) en la formación de profesores de educación física por la Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires, Argentina (1971-2018). Revista de Ciencias Sociales, 27(41), 34-54.

Levoratti, A. (2020) La configuración de la Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación de la República Argentina. Entre las problemáticas locales y los lineamientos internacionales (1963-1983). Revista Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 29(2), 110-129.

Linhales, M., Rodrigues Puchta, D. y Rosa, M.C. (2019). Diálogos transnacionais na história da educação física. Fino Traço.

Parenti, C. (9-13 de septiembre de 2013). La Educación Física en Argentina: ¿Diferencias y similitudes en Enrique Romero Brest y Alejandro Joaquín Amavet? [Discurso principal]. 10º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, La Plata, Argentina. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3017/ev.3017.pdf

Rauch, A. (1985). El cuerpo en la educación física. Kapelusz.

Ron, O. (2019). Nociones de cuerpo educado en la formación superior: El caso del Plan de Estudios de Profesorado y Licenciatura en Educación Física, UNLP (2000-2017). (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1794/te.1794.pdf

Scharagrodsky, P. (2014). El discurso médico y su relación con la invención del oficio de ‘educador físico’: entre la heteronomia solapada y la autonomía vigilada (Argentina 1901-1931). En: Scharagrodsky, P. (Compilador), Miradas Médicas sobre la cultura física en Argentina 1880-1970 (pp. 101-148). Prometeo Libros.

Scharagrodsky, P. (2007). El cuerpo en la escuela. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.

UNLP. (1953). Actas del Consejo Universitario. 16 de junio de 1953. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1960). Plan de Estudio del Profesorado de Educación Física. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1962). Introducción a la Educación Física. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1967). Introducción a la Educación Física. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1968). Teoría especial de la gimnástica. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1969). Fundamentación del Plan de estudio para la Carrera de Educación Física. Aprobado el 17 de octubre de 1969. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1973). Teoría especial de la gimnástica. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1976). Gimnástica I. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1980). Gimnástica III. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1981). Teoría especial de la gimnástica. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1984). Expediente 500-28-600-1. Se solicita la aprobación del plan de estudios del Profesorado de Educación Física. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1986). Teoría especial de la gimnástica. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1989). Gimnástica I. Universidad Nacional de La Plata.

Vigarello, G. (2005). Corregir el cuerpo. Historia de un poder pedagógico. Nueva Visión.

Villa, A. (2003). La tradición humanista en la formación de profesores/as (Amavet y el caso del Profesorado en Educación Física. UNLP). Revista Digital www.efdeportes.com, 8, 56.

Published

2022-03-01

How to Cite

Levoratti, A. (2022). The “body” and “bodily” in the training of Physical Education teachers. An analysis of the educational proposal of the National University of La Plata (Argentina, 1953-1999). Contextos Educativos. Revista De Educación, (29), 21–38. https://doi.org/10.18172/con.5115