Learning at the service of motivation

the impact of SL on students’ motivation in a translation module

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5173

Keywords:

Service-learning, translation, motivation, higher education

Abstract

The present paper is based on a service-learning project implemented in an undergraduate course on translation. Its main objectives are analyzing the impact of this methodology on the motivation of students of this discipline and pinpointing the main motivational triggers it creates. For these purposes, the study combines a quantitative and a qualitative approach built on two complementary data collection tools: a questionnaire conducted on all participants in the initiative and a subsequent group of discussion with some of them. The former was answered by 28 out of 33 potential respondents, whereas the latter was formed by five students of the module. Results show that service-learning fosters translation students’ motivation at large and at different levels: educational, personal, professional and community involvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. En C. Pontecorvo (ed.), Manual de psicología de la educación (pp. 251-271). Editorial Popular.

Ciesielkewicz, M., Nocito Muñoz, G. y Herrero Pou, Y. (2017). Impacto y beneficios de la metodología de aprendizaje servicio para el profesorado de Educación Superior. Aula de Encuentro, 19(2), 6-33. https://doi.org/10.17561/ae.v19i2.2 DOI: https://doi.org/10.17561/ae.v19i2.2

Deeley, S. J. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior: Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea Ediciones.

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2007). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.

Echauri-Galván, B. (2020). TraducciONG: potencialidades del aprendizaje-servicio en asignaturas de traducción a través de una experiencia didáctica. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(2), 135-149. DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2420

Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. En A. González y R. Montes (coords.), Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. Actas del séptimo Seminario Internacional “Aprendizaje y Servicio Solidario” (pp. 19-26).

Hsiao‐Lin, T., Chi‐Chin, C. y Shyang‐Horng, S. (2005). The Development of a Questionnaire to Measure Students' Motivation Towards Science Learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069042000323737

Ibarrola-García, S. y Artuch, R. (2016). La docencia en la universidad y el compromiso social y educativo. Contextos educativos: Revista de educación, 19, 105-120. https://doi.org/10.18172/con.2763 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2763

López-Aguado, M., y Silva-Falchetti, E. (2009). Estilos de aprendizaje: relación con motivación y estrategias. Revista de estilos de aprendizaje, 4, 36-55. DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v2i4.888

Mangas, S. L. y Martínez-Odría, A. (2012). La implantación y difusión del Aprendizaje-Servicio en el contexto educativo español. Retos de futuro de una metodología de enseñanza-aprendizaje para promover la innovación en la Educación Superior. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 1(1).

Martín, X. y Puig, J. M. (2018). Aprendizaje-servicio: conceptualización y elementos básicos. En L. R. Serrano y A. E. Roig (eds.), Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro.

Martínez, M. (2018). Prólogo. En L. R. Serrano y A. E. Roig (eds.). Aprendizaje-Servicio (ApS): claves para su desarrollo en la Universidad. Octaedro.

Martínez-Odría, A. (2005). Service-Learning o Aprendizaje-Servicio: una propuesta de incorporación curricular del voluntariado. Universidad de Navarra.

Pereira, M. L. N. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario, 45-67.

Rinaudo, M. C., de la Barrera, M. L. y Donolo, D. (2006). Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios. Revista electrónica de motivación y emoción, 9(22), 2-19.

Rodríguez-Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje Servicio como estrategia metodológica en la universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Romero-Ariza, M. y Pérez-Ferra, M. (2009). Cómo motivar a aprender en la universidad: una estrategia fundamental contra el fracaso académico en los nuevos modelos educativos. Revista iberoamericana de educación, 51(1), 87-105. http://doi.org/10.35362/rie510628 DOI: https://doi.org/10.35362/rie510628

Sevier, C., Chyung, S. Y., Callahan, J. y Schrader, C. (2012). What value does service learning have on introductory engineering students' motivation and ABET program outcomes? Journal of STEM Education,13(4), 55-70.

Tapia, J. A. (1992). Motivar en la adolescencia: teoría, evaluación e intervención. Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Published

2023-03-30

How to Cite

Echauri-Galván, B. (2023). Learning at the service of motivation: the impact of SL on students’ motivation in a translation module. Contextos Educativos. Revista De Educación, (31), 245–262. https://doi.org/10.18172/con.5173