Evaluación Institucional versus Acreditación en la Enseñanza Superior. Implicaciones para la mejora
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.526Keywords:
Evaluation, higher education, pedagogic innovation, accreditationAbstract
The article approaches the possibilities offered by two methods for evaluation - the “Institutional Evaluation” and the “Accreditation” – considered as tools to promote innovation and the improvement of Higher Education. The author states reasons which allow considering that the models based on processes of self-regulation fit best when promoting improvements as long as they are carried out in a contextualized way and all parts involved participate.Downloads
References
De Miguel, M. (1999). El Plan Nacional de Evaluación de la Calidad. Problemas y alternativas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 99-114.
De Miguel, M. (2000). EL Plan Nacional de Evaluación y la mejora de la calidad de la enseñanza. En Rosales, C. (coord.), Innovación en la Universidad. Santiago de Compostela: Ed. Nino.
De Miguel, M. (2001a). El proceso de acreditación: Algunas precisiones metodológicas. En Michavila, F. y Zamorano, S. (eds.), La acreditación de las enseñanzas universitarias: un futuro de cambio. Madrid: Publicaciones de la Comunidad de Madrid, Dirección General de Universidades (pp. 57-70).
De Miguel, M. (2001b). Modelos académicos de evaluación y mejora en la Enseñanza Superior”. Revista de Investigación Educativa, 19(2), 397-340.
De Miguel, M. (2002). Toma de decisiones y acciones post-evaluación en la enseñanza universitaria. Revista Qurrículum, 15, 35-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.