Evaluation of the digitalization process of a secondary school with the SELFIE tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5357

Keywords:

Digital competence, secondary education, case study, educational evaluation, digital technologies

Abstract

The European Framework for Digitally Competent Educational Organisations (DigCompOrg) becomes the model that allows educational centers to undertake a digitization process in a systemic way. This work evaluates this process in a Compulsory Secondary Education center in the Region of Murcia during the 2018-2019 and 2020-2021 academic years with a total sample of 526 participants the first year and 461 participants the second −adding students, teachers and school leaders−. An evaluative research based on a mixed method and a single-case design is presented, in which quantitative (SELFIE questionnaire) and qualitative (discussion group) techniques are applied. The analysis of the information has focused on the thematic areas specifically related to the notion of educational organization contemplated by the European model: leadership, infrastructure and teams, evaluation and collaboration practices, and networks. The results allow the educational center to make a self-diagnosis of its digital capacity, as well as to establish actions to improve its digitization process. One of the main conclusions of the study is that these areas, despite being frequently relegated, are essential for any educational organization that aspires to be digitally competent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel David Fernández Miravete, Universidad de Murcia

Director del IES Beniaján (Murcia). Profesor asociado de la Universidad de Murcia. Máster en Tecnología Educativa: e-learning y Gestión del Conocimiento por la Universidad de Murcia. Actuales líneas de investigación: Nuevas tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas en la enseñanza obligatoria.

Mª Paz Prendes Espinosa, Universidad de Murcia

Catedrática de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Murcia (España). Actuales líneas de investigación:  E-learning, competencia digital, emprendimiento digital e innovación educativa con TIC.

References

Azorín Abellán, C. y Muijs, D. (2018). Redes de colaboración en educación. Evidencias recogidas en escuelas de Southampton. Profesorado, Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(2), 7-27. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845

Area Moreira, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Revista de Investigación en la Escuela, 64, 5-17. https://doi.org/10.12795/IE.2008.i64.01

Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., Engelhardt, K., Kampylis, P. y Punie, Y. (2016). Developing computational thinking in compulsory education. European Commission, JRC Science for Policy Report, 68. https://doi.org/10.2791/792158

Brolpito, A., Lightfoot, M., Radišic, J. y Šcepanovic, D. (2016). Digital and Online Learning in Vocational Education and Training in Serbia: A Case Study. European Training Foundation. https://eric.ed.gov/?id=ED581483

Cabero-Almenara, J., Fernández Romero, C. y Palacios Rodríguez, A. D. P. (2020). La competencia digital educativa en Andalucía (España). El programa# PRODIG. https://idus.us.es/handle/11441/103249

Castaño-Muñoz, J., Weikert García, L. y Herrero Rámila, C. (2021). Analysing the digital capacity of Spanish schools using SELFIE. https://doi.org/10.2760/947402

Carretero, S., Vuorikari, R. y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union, EUR 28558 EN. https://doi.org/10.2760/38842

Céspedes Ventura, R. y Ballesta Pagán, J. (2018). Acceso, uso y actitud de la tecnología en las escuelas de Educación Primaria. Aula Abierta, 47(3), 355-364. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.355-364 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.355-364

Chopra, N. (2019). E-governance Framework to Measure Digital Competence of HEIs in India. European Scientific Journal, 15(11), 181-193. http://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n11p181 DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n11p181

Comisión Europea (2018). SELFIE, Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies. https://education.ec.europa.eu/selfie

Consejería de Educación y Cultura (2021). Resolución de 16 de noviembre de 2021 de la Consejería de Educación y Cultura por la que se dictan instrucciones sobre el Plan Prodigi-e para la transformación digital educativa de la Región de Murcia. https://servicios.educarm.es/templates/portal/ficheros/websDinamicas/45/Res%20instrucciones%20y%20su%20implantacion%202021-22%20CI%20259846.pdf

Consejería de Educación y Universidades (2017). Resolución de 21 de marzo de 2017, de la dirección general de innovación educativa y atención a la diversidad para el desarrollo del programa: centros digitales. https://servicios.educarm.es/templates/portal/ficheros/websDinamicas/45/Convocatoria%202017%20CI%2052503%2022-03-17.pdf

Consejo Europeo (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión europea, 30(12), 2006.

Costa, P., Castaño-Muñoz, J. y Kampylis, P. (2021). Capturing schools’ digital capacity: Psychometric analyses of the SELFIE self-reflection tool. Computers & Education, 162, 104080. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104080 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104080

Dvoretskaya, I. V. (2018). On the formation of a common vision on the use of ICT in academic work at school. Science and school, (5), 127-132. https://cyberleninka.ru/article/n/o-sformirovannosti-obschego-videniya-na-ispolzovanie-ikt-v-uchebnoy-rabote-v-shkole/viewer

Dvoretskaya, I. V. y Uvarov, A. Y. (2020). A combined methodology to assess innovative ict-supported teaching methods based on quantitative data. МатериалыIV Международной научнойконференции Красноярск, 6-9октября2020г., 553-559.

Ðurek, V., Reðep, N. B. y Divjak, B. (2017). Digital maturity framework for higher education institutions. En Central European Conference on Information and Intelligent Systems (pp. 99-106). Faculty of Organization and Informatics Varazdin. http://archive.ceciis.foi.hr/app/public/conferences/2017/02/ELA-9.pdf

Fedeli, L. (2017). School, curriculum and technology: the what and how of their connections. Education Sciences & Society-Open Access Journal, 8(2), 42-50. https://journals.francoangeli.it/index.php/ess/article/view/5595/245 DOI: https://doi.org/10.3280/ess2-2017oa5595

Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el Siglo XXI: Un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-21. http://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164

Fernández-Miravete, Á. D. y Prendes Espinosa, M. P. (2021a). Evaluación de la competencia digital de un centro de enseñanza secundaria a partir del modelo DigCompOrg. Revista Complutense de Educacion, 32(4), 651-662. https://doi.org/10.5209/rced.70953 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.70953

Fernández-Miravete, Á. D. y Prendes Espinosa, M. P. (2021b). Análisis del proceso de digitalización de un centro de Enseñanza Secundaria desde el modelo DigCompOrg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(1), https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.9 DOI: https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.9

Fernández-Miravete, Á. D. y Prendes Espinosa, M. P. (2022). Marco Europeo para Organizaciones Educativas Digitalmente Competentes: revisión sistemática 2015-2020. Revista Fuentes, 24(1), 65-76. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.18698 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.18698

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Oficina de Publicaciones Oficiales de la Unión Europea. https://doi.org/10.2788/52966

Gobierno de España (2021). Plan de Recuperación, Transformación y Resilencia. https://www.lamoncloa.gob.es/temas/fondos-recuperacion/Documents/30042021-Plan_Recuperacion_%20Transformacion_%20Resiliencia.pdf

González-Pérez, A. (2017). Dinamización tecnológica de la escuela a través del liderazgo del coordinador TIC. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 115-125. http://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200006

Ilomäki, L. y Lakkal, M. (2018). Digital technology and practices for school improvement: Innovative digital school model. Research and practice in technology. Enhanced Learning, 13(1), 1-32. https://doi.org/10.1186/s41039-018-0094-8 DOI: https://doi.org/10.1186/s41039-018-0094-8

Jeladze, E. y Pata, K. (2017). Change management: Digital transition in the public schools of Georgia. En L. Uden, D. Liberona y Y. Liu (Eds.), Learning technology for education challenges: 6th international workshop, LTEC 2017 (pp. 171-184). Communications in Computer and Information Science (Vol. 734). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62743-4_15 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62743-4_15

Kampylis, P., Devine, J., Punie, Y. y Newman, T. (2016). Supporting schools to go digital: From a conceptual model towards the design of a self-assessment tool for digital-age learning. En 9th International Conference of Education, Research and Innovation (pp. 816-825). IATED Academy. DOI: https://doi.org/10.21125/iceri.2016.1185

Kampylis, P., Hodson, D., Petkova, S., Hippe, R., Cachia, R., Sala, A., Weikert García, L., Castaño-Muñoz, J. y Punie, Y. (2019). SELFIE Forum - Teaching and Learning in the Digital Age. Report No. JRC117482. Joint Research Centre (Seville site).

Kampylis, P., Punie, Y. y Devine, J. (2015). Promoción de un aprendizaje eficaz en la era digital. Un marco europeo para organizaciones educativas digitalmente competentes. https://doi.org/10.2791/54070. Traducido por INTEF (2016). https://doi.org/10.4438/030-16-426-9

Levin, B. B. y Schrum, L. (2016). Every Teacher a Leader: Developing the Needed Dispositions, Knowledge, and skills for teacher leadership. Corwin Press.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 30 de diciembre de 2020, núm. 340, 122868 a 122953. https://boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto cero, 9(08), 69-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=s1815-02762004000100012&script=sci_arttext

Molina-Pérez, J. y Pulido-Montes, C. (2021). COVID-19 y Digitalización “Improvisada” en Educación Secundaria: Tensiones Emocionales e Identidad Profesional Cuestionada. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1). https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.011

Muñoz López, L. y Pérez Martínez, J. (2017). Políticas públicas de fomento de la sociedad de la información en Europa y España (2000-2017). Panorama social, 35. https://www.orientamartamouliaa.es/wp-content/uploads/2017/09/Las-desigualdades-digitales.-Los-l%C3%ADmites-de-la-Sociedad-en-Red-FUNCAS-2017.pdf#page=37

Muñoz Olivero, J. A., Villagra Bravo, C. P. y Sepúlveda Silva, S. E. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). Folios, (44), 77-91. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-48702016000200005&script=sci_abstract&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.44folios77.91

Oksanen, T. (2020). Leading the development of teachers’ digital competence: case TAKK Tampere Adult Education Centre. [Tesis de Máster, Universidad de Ciencias Aplicadas de Tampere, Finlandia]. https://www.theseus.fi/handle/10024/339890

Panesi, S., Bocconi, S. y Ferlino, L. (2020). Promoting Students’ Well-Being and Inclusion in Schools Through Digital Technologies: Perceptions of Students, Teachers, and School Leaders in Italy Expressed Through SELFIE Piloting Activities. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01563 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01563

Quintanal, J. y García, B. (Coords.). (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Editorial CCS.

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).

Unión Europea (2021). Regulation proposal for the European Recovery Instrument [Next Generation EU]. https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe_en

Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Aljibe.

Voogt, J., Knezek, G., Cox, M., Knezek, D. y ten Brummelhuis, A. (2011). Under which conditions does ICT have a positive effect on teaching and learning? A call to action. Journal of Computer Assisted Learning, 29(1), 4-14. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00453.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00453.x

Vuorikari, R., Punie, Y., Gomez, S. C. y Van Den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model (No. JRC101254). Joint Research Centre (Seville site). http://doi.org/10.2791/11517

Published

2022-09-20

How to Cite

Fernández Miravete, Ángel D., & Prendes Espinosa, M. P. (2022). Evaluation of the digitalization process of a secondary school with the SELFIE tool. Contextos Educativos. Revista De Educación, (30), 99–116. https://doi.org/10.18172/con.5357