Perceptions about a service-learning experience in a center for the elderly in the field of physical education

Authors

Keywords:

Ageing, health, methodology, student, social services

Abstract

Research has shown the physical, social, and emotional benefits of regular physical activity at any age. This study constitutes a proposal for innovation and educational research, whose main purpose is to be able to contribute to the maintenance of physical condition and the acquisition of professional skills through a service-learning experience, carried out by students from Tenerife. A socio-sports meeting was organized that consisted of the joint design and implementation of a physical activity session between students and the elderly of the day stay center. It is a cualitative design through the application of a questionnaire with open and closed questions, a focus group, and two interviews. The results point towards an improvement in personal and social responsibilities, and the overcoming of social stereotypes by the students. It concludes by highlighting the need to further implement service-learning to generate habits of practicing physical activity as an indicator of contribution and social wellness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Gómez Rijo, Universidad de La Laguna

Departamento de Didácticas Específicas.

Profesor contrado doctor.

References

Barbosa-Rinaldi, I. (2008). Formação inicial em Educação Física: uma nova Epistemologia da prática docente. Movimento, 14, 185-207. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2431

Battle, R., Puig, J., Bosch, C., y Palos, J. (2007). Aprendizaje Servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro.

Blázquez, D., Sáez, U., Barrachina, J., Sebastiani, E., Rubio, L., Blández, J., Castañer, M., y Camerino, O. (2016). Métodos de enseñanza en Educación física: enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. INDE.

Capella, C., Gil, J., Chiva, O., y Corbatón, R. (2015). Promoción del emprendimiento social y la competencia docente en la aplicación de juegos motores y expresivos utilizando el aprendizaje servicio en Educación Física. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 1, 138-143. https://doi.org/10.1344/RIDAS2015.1.9.

Capella, C., y Gil Gómez, J. (2012). El Aprendizaje-Servicio en la Educación Física. Un modelo de innovación educativa generalizable para un aprendizaje integrador de teoría y práctica. II Congreso Internacional sobre Aprendizaje permanente. Competencias para una formación crítica: aprender a lo largo de la vida. Castellón: Universidad Jaume I.

Capella-Peris, C., Gil Gómez, J., y Martí Puig, M. (2014). La metodología del aprendizaje-servicio en la educación física. Apunts. Educación Física Y Deportes, 116(2), 33-43. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.03

Capella-Peris, C., Gil-Gómez, J., y Chiva-Bartoll, Ó. (2020). Innovative analysis of service-learning effects in physical education: A mixed methods approach. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 102-110. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0030

Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C., y Salvador-García, C. (2020). Service-learning in physical education teacher education: towards a critical and inclusive perspective. Journal of Education for Teaching, 46(3), 395-407. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733400

Chiva, O., Lidon, M., y Salvador, C. (2020). Can service-learning promote social well-being in primary education students? A mixed method approach. Children and Youth Services Review, 111. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104841

Chiva, O., Pallarés, M., y Gil, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la personalidad eficaz en futuros docentes de educación física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164

Chiva, Ó., Ruiz, P. J., Capella, C., y Salvador, C. (2020). Effects of Service Learning on Physical Education Teacher Education Students’ Subjective Happiness, Prosocial Behavior, and Professional Learning. Frontiers in Psychology, 11(March), 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00331

Chiva, Ó., Ruiz, P. J., Martín, R., López, I., Giles, J., García, J., y Rivera, E. (2019). University service-learning in physical education and sport sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1147-1164. https://doi.org/10.5209/rced.60191

Corbatón, R., Moliner, L., Martí, M., Gil, J., y Chiva, Ó. (2015). Efectos académicos, culturales, participativos y de identidad del Aprendizaje-Servicio en futuros maestros a través de la educación física. Profesorado, 19(1), 281-297. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/18621

Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2012). El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. I. Gedisa.

Fernández-Cabrera, M., Gómez-Rijo, A., Jiménez-Jiménez, F., y Ríos-Hernández, M. (2021). El encuentro socio-deportivo como experiencia de aprendizaje-servicio universitario en dos centros de internamiento educativo de menores. Contextos Educativos. Revista de Educación, 27, 117-134. https://doi.org/10.18172/con.4653

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Morata.

Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Morata.

Gil-Gómez, J., Moliner, M. O., Chiva Bartoll, Ó., y García López, R. (2016). Una experiencia de Aprendizaje-Servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071

Guba, E. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. En J. Gimeno y A. Pérez (Eds.), La enseñanza: su teoría y su práctica (pp. 148-165). Akal.

Hegeman, C.R., Horowitz, B., Tepper, L., Pillemer, K., y Schultz, L. (2002). Service learning in elder care: ten years of growth and assessment. Journal of Gerontological Social Work, 39, 177-194. https://doi.org/10.1300/J083v39n01_15

Heo, J., King, C., Lee, J., Kim, H., y Ni, C. (2014). Learning from Healthy Older Adults: An Analysis of Undergraduate Students’ Reflective Essays. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(3), 537-545. https://doi.org/10.1007/s40299-013-0128-3

Hortz, B. (2017). Prospective Relationship between Social Cognitive Variables and Leisure Time Physical Activity. American Journal of Health Education, 48(2), 129-135. http://doi.org/10.1080/19325037.2016.1271372

Jiménez-Jiménez, F., Fernández-Cabrera, J. M., y Gómez-Rijo, A. (2021). Derribando muros: percepción del alumnado universitario en una experiencia de Aprendizaje-Servicio en un contexto de justicia juvenil. Estudios Pedagógicos, 47(4), 331-350. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400331

Lleixà, T., y Ríos, M. (2015). Service-Learning in Physical Education Teacher Training. Physical Education in the Modelo Prison, Barcelona. Qualitative Research in Education, 4(2), 106-133. https://doi.org/10.17583/qre.2015.1138

Martinez-Usurralde, M. J., Gil-Salom, D., y Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de responsabilidad social universitaria y aprendizaje-servicio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 149-172. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S140566662019000100149&script=sci_abstract

Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach. Sage.

McLennan, N., y Thompson, J. (2015). Educación Física de Calidad. UNESCO.

Mead, G. (1972). Espíritu, persona y sociedad: desde el punto de vista del conductismo social. Paidós.

O’Keefe, J., y Feinberg, J. (2013). Service-Learning: International Teachers’ Perspectives. Journal of International Social Studies, 3(2), 53-70. https://www.iajiss.org/index.php/iajiss/article/view/95

OMS. (2021). Directrices de la OMS sobre actividad física y comportamientos sedentarios. Organización Mundial de la Salud.

OMS. (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030. Más personas activas para un mundo sano. Organización Mundial de la Salud.

Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., y Fernández-Río, J. (2021). Modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León.

Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., González-Calvo, G., y Fernández-Río, J. (2019). Muévete conmigo, un proyecto de aprendizaje servicio en el contexto de la educación física, la actividad física y el deporte. Publicaciones, 49(4), 183-198. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11735

Ramis, A. A. (2014). Personas mayores y aprendizaje-servicio. Zotikos

Requejo, A. (2004). Educación Permanente y educación de adultos. Ariel.

Ríos, M., Lleixà, T., Panchón, C., y Buscà, F. (2021). Guía de los encuentros socio-deportivos entre estudiantes universitarios y personas privadas de libertad. Universitat de Barcelona.

Ruiz, P. J., Chiva, O., Salvador, C., y González, C. (2020). Learning with older adults through intergenerational service learning in physical education teacher education. Sustainability, 12(1127). https://doi.org/10.3390/su12031127

Ruiz, P. J., Chiva, O., Salvador, C., y Martín, R. (2019). Service-learning with college students toward health-care of older adults: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(22), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph16224497

Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., y Rivera-García, E. (2016). Aprendizaje-servicio en los grados universitarios de Educación Física: Ejercicio físico con personas mayores. Ágora para la Educación Física y el deporte, 18(3), 244-258.

Santos, M. L., Ruiz, P. J., Chiva, O., y Martínez, F. (2021). Guía práctica para el diseño e intervención de programas de aprendizaje-servicio en actividad física y deporte. Consejo Superior de Deportes.

Taylor, S., y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Trifunovic, A., y Ventura, N. (2014). Mitochondria and metabolic control of the aging process. Experimental gerontology, 56, 1-2. https://doi.org/10.1016/j.exger.2014.05.009

Trigueros-Cervantes, C., Rivera-García, E., y Rivera-Trigueros, I. (2018). Técnicas conversacionales y narrativas. Investigación cualitativa con Software NVivo. Universidad de Granada.

Wendler, R. (2012). Human Subjects Protection: A Source for Ethical Service-Learning Practice. Michigan Journal of Community Service Learning, 18(2), 29-39. http://hdl.handle.net/2027/spo.3239521.0018.203

Whitehead, M. E. (2013). What is physical literacy and how does it impact on physical education? En S. Capel y M. Whitehead (Eds.), Debates in Physical Education. (pp. 37-52). Routledge.

Published

2024-03-27

How to Cite

Gómez Rijo, A. (2024). Perceptions about a service-learning experience in a center for the elderly in the field of physical education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 135–158. Retrieved from https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/5558