What if we do a casting? An educational proposal to encourage reading children’s books with future teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5688

Keywords:

Motivation, reading habit, children's book, ICT, hypertext

Abstract

Today it is very difficult to motivate future teachers to read literature, either because they lack knowledge, reading habits, motivation or guidance on how to delve into reading in a meaningful, entertaining and constructive way. This is a latent reality in university classrooms. This research is a didactic sequence that aims to work on different aspects, they are content, methodological and attitudinal, activating the use of ICTs, in a productive way and not only from the label of innovation itself. We must encourage active reading, creativity, cooperation through a better knowledge of children's books, since this is the most important aspect of this proposal, which has as its axis to give shape and visibility to many aspects that influence the literary formation of the and the future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Arlandis, Universitat de València

PROFESOR CONTRATADO DOCTOR DE LA UNIVERSIDAD DE VALENCIA EN EL ÁREA DE DÍDÁCTICA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA.

References

Allué, C.; Cassany, D. (2023) Gravando vídeos: educação literária multimodal. Texto Livre, 16, e41797. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.41797 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.41797

Arlandis, S. (2018). Poesía e internet: los nuevos paradigmas del lector, del autor y del texto. En R. Sánchez (coord.). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital (pp. 81-100). Siglo XXI.

Arlandis, S. (2021). El desafío de la lectura. Educación literaria y formación lectora de futuros docentes. Tirant Lo Blanch.

Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Taurus. DOI: https://doi.org/10.12795/AdMIRA.2011.01.11

Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.

Colomer, T. (2012). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. Fondo de Cultura Económica.

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Plenum. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68-78. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2009). Promoting Self-Determined School Engagement: Motivation, Learning, and Well-Being. En K. Wenzel y A. Wigfield (eds.). Handbook of Motivation at School (pp. 171-195). Routledge.

Lara, T.et al. (eds.) (2009). La competencia digital en el área de Lengua. Octaedro.

Lázaro Carreter (1980). Estudios de Lingüística. Crítica.

Lévy, P. (2011). Cibercultura. Anthropos.

López, J. L. (2006). Formación del profesorado. Nuevos retos en la programación didáctica y de aula: NNTT, CuTIC, ATIC y CMI. En A. Cano, y E. Nieto (eds.). Programación didáctica y de aula: de la teoría a la práctica docente (pp. 271-289). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 5, 45-47.

Marina, J. A. y Válgoma, M. de la (2005). La magia de leer. Plaza & Janés.

Moreno Verdulla, P. y Trigo, E. (2017). La TIC y las TAC al servicio de la educación: una introducción a los mapas conceptuales y la toma de apuntes. RESED: Revista de Estudios Socioeducativos, 5, 89-103. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2017.i5.09

Nichols, A. (1983). Managing educational innovations. Allen &Unwin.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://educ116eff11.pbworks.com/f/prensky_digital%20natives.pdf DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Quiles Cabrera, M. del C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de Internet: De “Booktubers”, “Bookstagrammers” y “followers”. Contextos educativos: Revista de educación, 25, pp. 9-24. DOI: https://doi.org/10.18172/con.4260

Reig, D. (2016). TIC, TAC, TEP: internet como escuela de vida. Cuadernos de pedagogía, 473, 24-27.

Rodríguez Cabrera, J. M. (2022). Lectura nautilus y educación poética en el entorno digital. Contextos Educativos. Revista De Educación, 30, 271-283. https://doi.org/10.18172/con.5234 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5234

Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi7.10981 DOI: https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi7.10981

Rueda Ortiz, R. (2007). Para una pedagogía del hipertexto. Una teoría de la deconstrucción y la complejidad. Anthropos.

Scolari, C. A. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Ce.Ge. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf

Talaván Zanón, N. (2013). La subtitulación en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Octaedro.

Villoria Prieto, J. (2005). Innovación docente en la comunicación oral y escrita. En C. González, y D. Madrid, (eds.). Estrategias de innovación docente en Didáctica de la Lengua y la Literatura, (pp. 199-216). Grupo Editorial Universitario.

Yubero, S., Sánchez-García, S. y Larrañaga, E. (2020). Papel y evolución en la Literatura Infantil y Juvenil en la formación de lectores. En J. Ballester y N. Ibarra (coords.). Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de la Literatura y la Lengua, (pp. 217-236). Narcea.

Published

2023-10-10

How to Cite

Arlandis, S., & Rodríguez Cabrera, J. M. (2023). What if we do a casting? An educational proposal to encourage reading children’s books with future teachers. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 147–161. https://doi.org/10.18172/con.5688