Educational Inclusion and Autism Spectrum Disorder
Enablers and Contexts
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.6019Keywords:
inclusive education, organisational and didactic strategies, educational context, Autism Spectrum Disorder (ASD)Abstract
Attention to diversity and the approach to the issue of school inclusion are fundamental concerns in the current educational system. This research gathers some of the main results of a doctoral thesis focused on the analysis of the educational inclusion of students with autism spectrum disorder (ASD) in the fifth and sixth years of Primary Education in four public schools of different socio-geographical typology in the province of Valencia. Using a qualitative approach based on ethnography and case studies, several data collection techniques were used, such as direct observation, semi-structured interviews with students and teachers, sociometric tests and content analysis, in order to study in depth, the organisational and didactic facilitators used to contribute to inclusion in the classrooms. The results reveal many relevant strategies such as cooperative distribution, flexibility of time and space, use of visual and diverse materials, needs-based assessment and the importance of teachers' attitudes. Even so, the approaches are too basic and traditional, due to training gaps, lack of teacher awareness of inclusion and ASD, individualised support, limited teacher collaboration and limited involvement of the whole community in the educational process, all of which need to be further developed. Despite the challenges, the rural context appears to be the most conducive to inclusion, due to its size, less noisy environment, more personalised strategies and connection to the environment.
Downloads
References
Alba, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 9, 55-66.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Author. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia.
Arnaiz, P. y Berruezo, P. (2003). Prácticas inclusivas en el aula. En C. Buisan y otros (Coords.), Educación y Diversidades: Formación, Acción e Investigación. Actas del I Congreso Internacional y XX Jornadas de Universidades y Educación Especial (pp. 107-118).
Autism Europe (2020). Prevalence rate of autism. Autism Europe.
Barrios, J. L., Blau, A. y Forment, C. (2018). TEA: Trastorno del Espectro del Autismo. Una guía para la comunidad educativa. Generalitat Valenciana. Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. https://go.uv.es/F62pc7g
Blau, A., Cogollos, E., Bort, P., Verdú, M. J., Forment, C., Pastor, T., Fayos, M. C., Núñez, M., Chover, L. y Bondia, M. (2021). L’escola inclusiva en temps de la COVID. Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM, OEI. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2015.13.3.001
Calatayud, A. (2019). Orquestar la Evaluación Inclusiva en los Centros Educativos. ¿Por dónde Empezar? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 165-176. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.009 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.009
Carew, M., Groce, N., Deluca, M., Kett, M. y Fwaga, S. (2020). The impact of an inclusive education intervention on learning outcomes for girls with disabilities within a resource-poor setting. African Journal of Disability, 9(1), 1-8. https://doi.org/10.4102/ajod.v9i0.555 DOI: https://doi.org/10.4102/ajod.v9i0.555
Casanova, M. A. (1991). La sociometría en el aula. La Muralla.
Cortés, P., González, B. y Sánchez, M. F. (2018). Agrupamientos escolares y retos para la educación inclusiva en infantil y primaria. Tendencias Pedagógicas, 32, 75-90. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.006 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.006
Decreto 58/2021, de 30 de abril, del Consell, sobre jornada lectiva del personal docente y número máximo de alumnado por unidad en centros docentes no universitarios. DOGV nº 9077, pp. 18890-18894.
Decreto 104/2018, de 27 de julio, del Consell, por el que se desarrollan los principios de equidad y de inclusión en el sistema educativo valenciano. DOGV nº 8356, de 07.08.2018, pp. 33355-3338.
Díez, E. J. (2 junio 2021). Bajar la ratio y aumentar la plantilla docente: plan de reconstrucción educativa. El diario de la educación. https://go.uv.es/l2KmYE2
Echeita, G. y Sandoval, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de Educación, 327, 31-48.
Echeita, G. y Calderón, I. (2014). Obstáculos a la inclusión: cuestionando concepciones y prácticas sobre la evaluación psicopedagógica. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 41, 67-98. http://ambitsaaf.cat/article/view/805/1469
Esparcia, J. y Noguera, J. (2001). Los espacios rurales en transición. En J. Romero, A. Morales, J. Salom y F. Vera (Coords.), La periferia emergente, la Comunitat Valenciana en la Europa de las regiones (pp. 343-371). Ariel.
Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. Ediciones Morata.
Fortuny, R. y Sanahuja, J. M. (2020). Comparativa de las estrategias metodológicas utilizadas en dos escuelas inclusivas con alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista de Educación, 44(1), 62-92. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36889 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36889
Fueyo, M. A., Balsera, G., Carbajo, J. y Fernández, M. T. (2020). LAVIMUN: la inclusión a través del diálogo y la argumentación. En Educación para el Bien Común: hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 839-850). Octaedro.
Garcés, R. M. Z. y Zambrano, M. D. O. (2018). Actitudes de los docentes hacia la inclusión escolar de niños con autismo. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 2(4), 39-48. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.296 DOI: https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.296
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Aldine Press. DOI: https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Ediciones Morata.
Loor, M. D. y Aucapiña, S. E. (2020). Percepciones de los docentes hacia las adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista científico-profesional: Polo del Conocimiento, 5(8), 1056-1078.
López, S., Rodríguez, J., Vidal, M. I. y Castro, M. M. (2022). Contribuciones y efectos de los videojuegos en la atención a la diversidad. Revista Colombiana de Educación, 84(1), 1-25. DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num84-12742
López-Melero, M. L. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación educativa, (21), 37-54.
Lozano, J. y Peirats, J. (2019). Espejismos y realidades en la evolución de la atención a la diversidad. En Á. San Martín y J. E. Valle (Coords.), La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades (pp. 183-203). Calambur.
Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2023). Datos y Cifras. Porcentaje de alumnado con necesidades educativas especiales integrado por tipo de discapacidad. Curso 2021-2022 (p. 9). Catálogo de publicaciones del Ministerio https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:27162db1-c2b3-4f9c-a8fa-a17731a561f8/datos-y-cifras-2023-2024-espanol.pdf
Monzón, J. y Amiama, J. F. (2013). La organización escolar y el currículum en la construcción de una escuela inclusiva. Algunos elementos para gestionar el cambio. Revista anthropos: Huellas del conocimiento, (238), 171-184.
Moriña, A. (2020). Approaches to Inclusive Pedagogy: A Systematic Literature Review. Pedagogika, 4, 134-154. https://doi.org/10.15823/p.2020.140.8 DOI: https://doi.org/10.15823/p.2020.140.8
Orden 20/2019, de 30 de abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. DOGV nº 8540, de 3 de mayo de 2019, p. 20853-20897.
Parrilla, Á. y Moriña, A. (2004). Lo que todos nos preguntamos sobre la educación. Padres y Maestros, 284, 10-13.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. 3rd edition. Sage Publications.
Rello, C. F., Puerta, I. G. y Tejero-González, C. M. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (37), 713-721. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69909
Sanahuja, A., Moliner, O. y Moliner, L. (2020). Organización del aula inclusiva: ¿Cómo diferenciar las estructuras para lograr prácticas educativas más efectivas? Revista Complutense de Educacion, 31(4), 497-506. https://doi.org/10.5209/rced.65774 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.65774
Sandoval, C. y Quispe, F. Q. (2021). Estrategias docentes para la inclusión de niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la escuela. Pluridiversidad, (8), 127-143. DOI: https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v1i8.4584
Sepúlveda, L. (2011). Guía orientativa para el profesorado del aula regular relativa a la integración del alumnado con síndrome Asperger. Revista REPSI, 113/114, 28-40.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo sostenible 4. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://go.uv.es/Hu44GY3
UNESCO (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://links.uv.es/0bq0Ol9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Isabel Vidal Esteve
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.