Fundaments in the management of nvivo 9 as a tool for qualitative studies
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.637Keywords:
NVIVO 9, qualitative analysis, values, physical activity, leisureAbstract
The purpose of this article is tohighlight the advantages of using NVIVO 9 software as a support tool for the development of research based on qualitative data analysis. Also the funtions and tasks offered and the keys to consider for use are presented. The article draws on a research on physical activity to facilitate understanding of NVIVO 9. The NVIVO 9 is a tool that enables the handling of large amounts of textual records against each other, facilitates the search and retrieval of text and encoding and allows the investigator to work with an unlimited number of categories and subcategories.Downloads
References
Anguera, M. T. (2001). Hacia una evaluación de la actividad cotidiana y su contexto: ¿Presente o futuro para la metodología? En A. Bazán y A. Arce (Eds.), Métodos de evaluación y medición del comportamiento en Psicología (pp. 11-86). México: Instituto Tecnológico de Sonora y Universidad Autónoma de Yucatán.
Arruza, J. A. y Arribas, S. (2008). La investigación de la actividad física y el deporte. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 111-131.
Bamber, D., Cockerill, I. M., Rodgers, S. y Carroll, D. (2000). It´s exercise or nothing: a qualitative analysis of exercise dependence. British Journal of Sport Medicine, 34(6), 423-430.
Benoliel, J. Q. (1984). Advancing nursing science: Qualitative approaches. Western Journal of Nursing Research, 6, 1-8.
Birkett, D., Johnson, D., Thompson, J. y Oberg, D. (2004). Reaching low-income families: Focus group results provide direction for a behavioral approach to WIC services. Journal of the American Dietetic Association, 104(8), 1277-1280.
Bulley, C., Donaghy M., Payne A. y Mutrie N. (2009). Personal meanings, values and feelings relating to physical activity and exercise participation in female undergraduates: a qualitative exploration. Journal of Health Psychology 14(6), 751-760.
Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Revista Española de Salud Pública, 5. http://www.scielosp.org/scielo.php.
Cohen, J. A. (1960). Coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
Cohen, J. (1968). Weighted kappa: Nominal scale agreement with provision for scaled disagreement of partial credit. Psychological Bulletin, 70, 213-220.
Denman, C. A. y Haro, J. A. (2000). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. México: El Colegio de Sonora.
Eyler, A. A., Baker, E., Cromer, L., King, A. C., Brownson, R. C. y Donatelle, R. J. (1998). Physical activity and minority women: A qualitative study. Health Education and Behavior, 25, 640-652.
Eyler, A. A., Matson-Koffman, D., Vest, J. R., Evenson, K. R., Sanderson, B., Thompson, J. L., Wilbur, J., Wilcox, S. y Rohm Young, D. (2002). Environmental, Policy, and Cultural Factors Related to Physical Activity in a Diverse Sample of Women: The Women's Cardiovascular Health Network Project-Summary and Discussion. Women & Health, 36(2), 121-124.
Fraile, A. y Vizcarra, M. T. (2009). La investigacion naturalista e interpretativa desde la actividad fisica y el deporte. Revista de Psicodidáctica, 14(1), 119-132.
Gittelsohn, J., Davis, S. M., Steckler, A., Ethelbah, B., Clay, T., Metcalfe, L. y Rock, B. H. (2003). Pathways: lessons learned and future directions for school-based interventions among American Indians. Preventive Medicine, 37,107-112.
González Ríos, M. J. (1997). Metodología de la investigación social. Técnicas de recolección de datos. Alicante: Aguaclara.
Ibáñez, J. (2000). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: Técnica y crítica. Madrid: Siglo XXI Editores.
Krueger, R. A. (1988). Focus groups: a practical guide for applied research. Londres: Sage.
Landis, J. R. y Koch, G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
Pérez Serrano, G. (2000). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural: aplicaciones prácticas. Madrid: Nancea.
Quecedo, R. y Castaño, C. (2003) Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-40.
Rabadán, R. y Ato, M. (2003). Técnicas cualitativas para investigación de mercados. Madrid: Pirámide.
Ramos, R., Ponce de León, A. y Sanz, E. (2010). El ocio físico-deportivo en adolescentes. Análisis y propuestas de intervención. Logroño: Universidad de La Rioja.
Richter, D. L., Wilcox, S., Greaney, M. L., Henderson, K. A. y Ainsworth, B. E. (2002). Environmental, policy, and cultural factors related to physical activity in African American women. Women & Health, 36(2), 91-109.
Rodríguez, G., Gil, J., García, E. y Etxeberría, J. (1995). Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador: AQUAD Y NUDIST. Barcelona: PPU.
Rubio, M. J. y Varas, J. (2004). El análisis de la realidad en la intervención social. Madrid: CCS.
Sanz Arazuri, E. (2005). La práctica físico-deportiva de tiempo libre en universitarios: análisis y propuestas. Logroño: Universidad de La Rioja.
Suárez, F. A. (2005). El grupo de discusión. Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Alertes.
Valdemoros, M.A. (2010). Los valores en el ocio físico-deportivo. Análisis y propuestas educativas. Logroño: Universidad de La Rioja.
Valero, A., Delgado, M. y Condo, J. L. (2009). Motivación hacia la práctica del atletismo en la educación primaria en función de dos propuestas de enseñanza/aprendizaje. Revista de Psicología del deporte, 18(2), 123-136.
Valles. M. S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Wilcox, S., Oberrecht, L., Bopp, M., Kammermann, S. K. y McElmurray, C. T. (2005). A qualitative study of exercise in older African American and White Women in Rural South Carolina: Perceptions, Barriers, and Motivators. Journal of Women and Aging, 17(1/2), 37-53.
Young, D. R., He, X., Harris, J. y Mabry, I. (2002). Environmental, policy, and cultural factors related to physical activity in well-educated urban African American women. Women and Health, 36(2), 29-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.