Books By Right: Comic Didactics And Human Rights
A Case Study In Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.6521Keywords:
Comic book teaching, Human Rights, Teacher Training, Transfer, Case studyAbstract
This case study seeks to confirm the communicative strengths of the comic. It especially aims to validate, through exploratory analysis, its use as a versatile resource to reflect on the necessary compliance with Human Rights. It is part of a novel interdepartmental university project that jointly develops two other actions: one of a training nature, under the design of a didactic-documentary exhibition on the comic strip (both face-to-face and online), and a third action, with the rank of a research conference but that adopts the participatory talk model. This manuscript focuses on exploratory analysis. This is implemented in the Degree in Primary Education, with a population sample of 166 students from the last year. Its results provide data on situational aspects of reading (routines, profile, and reading habit), on access to comics (its knowledge, acceptance, and valuation), and on the social dimension of comics and their transversal viability for the treatment of values and, by extension, Human Rights. It evidences, among other aspects, some fissures in the self-perception of reading competence (2.4%) or the need to strengthen the predisposition to read (9%), and it does confirm (95.2%) the recognition of comics as an ideal, a transversal resource to convey a reflection on Human Rights. In this regard, it is identified as a kind of “hypotext”, recurring in the homes since the reading genesis of the students surveyed, and, above all, with the projection of being used in their future academic practice as teaching professionals.
Downloads
References
Altarriba, A, (2001). La España del tebeo. Espasa.
Baile, E., Maestre, A., Ortiz, F.J., Rovira-Collado, J., Pomares, P., Soler, G., Villaverde, A., Bernabé, C., Rovira-Collado, J.M., Sánchez, R., Serna, R., y Martín, J.V. (2016). Cómic como instrumento didáctico. La narración gráfica en ámbito universitario. En Rosabel Roig Vila, Josefa E. Blasco Mira, Asunción Lledó Carreres y Neus Pellín Buades (Coords.) Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: retos, propuestas y acciones (pp. 1620-1634). Universidad de Alicante.
Baquero, R. y Limón-Luque, M. (1999). Teorías del aprendizaje. Universidad Nacional de Quilmes.
Barrero, M. (2002). Los cómics como herramientas pedagógicas en el aula. En Jornadas sobre Narrativa gráfica, 23 de febrero, Jerez de la Frontera (Cádiz). http://www.tebeosfera.com/1/Hecho/Festival/Jerez/ConferenciaJerez020223.pdf
Becerra Romero, D. (2019). Aprender y Reaprender la “normalidad”. Desde los zoológicos humanos a la viñeta comprometida. Anclajes, 23 (3), 71-84. https://doi.org/10.19137/anclajes-2019-2336
Becerra Romero, D. (2021a). La profesión de maestro en la viñeta española del siglo XX: el profesor Tragacanto y su clase, que es de espanto. Perspectiva didáctica de antaño. En Pastora Calvo Hernández, Víctor Manuel Hernández Suárez y Juana Rosa Suárez-Robaina (Coords.). La investigación acompañando a la vida. Estudios en Homenaje a Emigdia Repetto Jiménez (pp. 69-88). ULPGC Ediciones.
Becerra Romero, D. (2021b). La balada del mar salado de Hugo Pratt. Enseñar y aprender Ciencia Sociales desde los exóticos mares del Sur. En Julio A. Gracia Lana, Ana Asión Suñer y Laura Ruiz Cantera (Coords.). Dibujando historias. El cómic más allá de la imagen (pp. 329-345). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Becerra Romero, D. (2022). Aprendiendo a ser caníbal. Didáctica y reflexión sobre la construcción del imaginario africano en los tebeos del siglo XX. En Francisco Pomares Rodríguez (Coord.). Cómics & Estudios Culturales 2 (pp. 173-191). Ediciones Idea.
Becerra Romero, D. y Esteban Artiles, M. (2022). Egipto en el aula: las aventuras de Papyrus como recurso didáctico en el proceso de enseñanza y aprendizaje en Educación Primaria. En Francisco Pomares Rodríguez. (Coord.). Cómics & Estudios Culturales 2, 2 (pp. 193-212). Ediciones Idea.
Becerra Romero, D. y Jorge Godoy, S. (2014). Un acercamiento didáctico a la primera mitad del s. XX a través de los cómics. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V Historia contemporánea, 26, 15-40. https://doi.org/10.5944/etfv.26.2014
Becerra Romero, D. y Suárez-Robaina, J.R. (2022). Exposición Cómic y Derechos Humanos. El Guiniguada, 31, 168-173. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2022.514
Caballero, S., Correa, J.L., Perera, Á., Sánchez, M., Suárez-Robaina, J.R. y Suárez, B. (2018). Educación literaria y estética en la Enseñanza Primaria. Manuales Universitarios de Teleformación, 75. Ediciones ULPGC. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/72616
Caidedo Tapia, D. (2019). Cómics, memoria y procesos masivos de violación de derechos. Una breve visita a Iberoamérica. Foro. Revista de Derecho, 31, 23-54. https://doi.org/10.32719/26312484.2019.31.2
Carano, K. y Clabough, J. (2016). Images of struggle: Teaching Human Rights with graphic novels. The social studies, 107 (1), 14-18. https://doi.org/10.1080/00377996.2015.1094723
Cebreiro-López, B. y Fernández-Morante, M.C. (2004). Estudio de casos. En Francisco Salvador Mata, José L. Rodríguez Diéguez y Antonio Bolívar Botía (Dirs.) Diccionario enciclopédico de didáctica. Aljibe.
Creswell, J.W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Artmed.
Davenport, C. (2014). States, superheroes and storytellers: Human Rights through comics and graphic novels. En Anja Mihr & Mark Gibney (Eds.). The SAGE Handbook of Human Rights (pp. 479-498). Sage publishing.
Fernández Sarasola, I. (2019). El pueblo contra los cómics. Historia de las campañas anticómic (de Norteamérica a Europa). ACT ediciones.
Fernández, M.J. y Ramiro, M.A. (2014). Derechos humanos y cómics: un matrimonio estéticamente bien avenido. Revista Derecho del Estado, 32, 243-280.
Gallo, J.P. (2017). Presencia del cómic en las bibliotecas universitarias españolas. BiD: textos universitaris de biblioteconomía i documentación, 38. https://doi.org/10.1344/BiD2017.38.7
García-Saiz, L. (2023). Acercamiento a los fenómenos migratorios a través del cómic. Experiencia didáctica, en Francesc Rodrigo Segura, Jerónimo Méndez Cabrera y Dominika Fajkisová (Coords.) Enseñar con el cómic: investigación y aplicación (pp. 213-222). Dykinson.
Gavaldón, G., Gerbolés, A.M. y Sáez de Adana, F. (2020). Aprender a comunicar con imágenes. Uso del cómic en la educación superior como vehículo para el desarrollo de competencias multimodales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 89, 143-166. https://doi.org/10.18682/cdc.vi89.3801
Gilbert, J. y Keane, D. (2015). Graphic reporting: human rights violations through the lens of graphic novels. En Thomas Giddens (Ed.). Graphic Justice: Intersections of Comics and Law (pp. 236-254). Routledge.
Giner Monfort, J. (2021). Apuntes para una sociología del cómic. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 197 (801), julio-septiembre, a614. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801004
Gracia Lana, J.A. (2022). El cómic de la democracia. La influencia se la historieta en la cultura contemporánea. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Gullino, S., Gómez, M. y Schiffino, B. (2021). La historieta documental como recurso estético-político para abordar la problemática de la violencia institucional. Perspectivas. Revista de Ciencias Sociales, 6, (12), 498-511. https://doi.org/10.35305/prcs.vi12.532
Gullino, S. y Schiffino, B. (2020). La historieta como recurso didáctico para el abordaje de los derechos humanos en la escuela. Conexión. Revista de Investigaciones y Propuestas Educativas, 16, 1-20.
Harguindey Barrio, B. (2021). La clave de los sueños. Las historietas pedagógicas de Le chat noir como fuente de la lección de cosas en René Magritte. En Julio A. Gracia Lana, Ana Asión Suñer y Laura Ruiz Cantera (Coords.) Dibujando historias. El cómic más allá de la imagen (pp. 71-77). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Hendriks, P. (1999). Why Share Knowledge? The Influence of ICT on the Motivation for Knowledge Sharing. Knowledge & Process Management, 6, 91-100. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1441(199906)6:2<91::AID-KPM54>3.0.CO;2-M
Heras-Montoya, L. (1997). Comprender el espacio educativo. Investigación etnográfica sobre un centro escolar. Aljibe.
Huysman, M. y De Wit, D. (2004). Practices of managing knowledge sharing: towards a second wave of knowledge management. Knowledge and Process Management, 11 (2), 81-92. https://doi.org/10.1002/kpm.192
Martínez Alcaide, J. (2021). El cómic como herramienta didáctica para la docencia de las Ciencias Sociales. En Julio A. Gracia Lana, Ana Asión Suñer y Laura Ruiz Cantera (Coords.) Dibujando historias. El cómic más allá de la imagen (pp. 363-371). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Martínez-Bonafé, J. (1990). El estudio de casos en la investigación cualitativa. En Juan Bautista Martínez Rodríguez, Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza (pp. 57-68). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
Paré, C. y Soto-Pallarés, C. (2017). El fomento de la lectura de cómics en la enseñanza de las lenguas en Educación Primaria. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 16 (1), 134-143. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1300
Pérez del Solar, P. (2013). Imágenes del desencanto. Nueva historieta española 1980-1986. Iberoamericana Vertuert.
Pérez-Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos, interrogantes y métodos. La Muralla.
Perrot, J. y Fau, F. (1902). 30 histoires en images sans paroles a raconter par les petits. Librairie Classique Fernand Nathan.
Resano López, J.C. (2018). Cómic y futuros educadores: una reflexión personal como docente universitario. En Julio A. Gracia Lana y Ana Asión Suñer (Coords.). Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar (pp. 309-314). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Reyns-Chikuma, C. (2020). #spirou4rights: a critical perspective on promoting human rights through comics. Modern & Contemporary France, 28, (3), 309-327. https://doi.org/10.1080/09639489.2020.1752164
Rodríguez Diéguez, J.L. (1986). El cómic y su utilización didáctica. Los tebeos en la enseñanza. Gustavo Gili.
Rovira-Collado, J. y Rovira-Collado, J.M. (2018). Cómics en las aulas: propuestas de trabajo en el ámbito universitario. En Julio A. Gracia Lana y Ana Asión Suñer (Coords.). Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar (pp. 323-332). Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Ruiz Bago, J. (2020). De cómo Equipo Crónica filtró el mundo a través del cómic y cómo influyó en su pintura. Estudios sobe Arte Actual, 8, 221-246.
Ryan, R.M. y Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and newdirections. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Sáez de Adana, F. (2017). La recepción de Terry y los Piratas durante la Segunda Guerra Mundial. Dixit, 27, 13-27. https://doi.org/10.22235/d.v0i27.1493
Saitua, I. (2018). La enseñanza de la Historia a través de la novela gráfica: una estrategia de aprendizaje emergente. Revista de Didácticas Específicas, 18, 65-87. https://doi.org/10.15366/didacticas2018.18.005
Sánchez-García, S. (2019). La vida en viñetas: posibilidades del cómic en la educación superior. Anuario ThinkEpi, 14, e14c03. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2020.e14c03
Sempere Palomares, A., Rovira-Collado, J. y Baile López, E. (2018). Cómic en el aula de Educación Primaria: propuesta para aprendizajes multidisciplinares. En Rosabel Roig Vila, Jordi M. Antolí Martínez, Asunción Lledó Carreres y Neus Pellín Buades (Coords) Redes de Investigación en Docencia Universitaria (pp. 609-617). Universidad de Alicante.
Stake, R.E. (2020). Investigación con estudio de casos. Morata.
Tuncel, G. y Ayva, Ö. (2010). The utilization of comics in the teaching of the “Human Rights” concept. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1447-1451.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.216
Vadillo Muñoz, J. (2021). El cómic y la enseñanza de la historia contemporánea. Apuntes didácticos para la enseñanza de la memoria histórica y los movimientos sociales en distintos niveles educativos. Didácticas Específicas, 24, 39-62. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.24.003
Webb, A. y Schallie, C. (2023). Teaching with comics for Human Rights. En Francesc Rodrigo Segura, Jerónimo Méndez Cabrera y Dominika Fajkisová (Coords.) Enseñar con el cómic: investigación y aplicación (pp. 223-233). Dykinson.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Becerra Romero, Juana Rosa Suárez-Robaina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.




