Building and sharing knowledge with web 2.0 tools:a case study in the degree of education throughcollaborative learning environments
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.661Keywords:
Higher Education, WEB 2.0, collaboration, teacher’s roleAbstract
Online learning is nowadays an actual fact within education context an specifically in the Higher Education one. In this article we describe a real educational experience using some web 2.0 resources in the context of practical activities carried out with students of the subject “Educational Counseling: family and school”. We describe the didactic model, the developed activities and resources used. We also include the obtained results and opinions by the participating students, comparing this system with the traditional one followed in most of the subjects.Downloads
References
BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R. y ZEIDNER, M. (2000). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.
CANO, E. (2008). La evaluación por competencias en la Educación Superior, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3).
DE LA FUENTE, J. y JUSTICIA, F. (2003). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la universidad. Aula Abierta, 82, 161-171.
ECHAZARRETA, C., PRADOS, F., POCH, J. y SOLER, J. (2009). La competencia "el trabajo colaborativo": Una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma ACME (UdG). UOC Papers: Revista sobre la sociedad del conocimiento, 8.
GERARD, F. M. y BIEF (2008). Évaluer des competences. Guide pratique, Bruxelles: De Boeck.
MCDONALD, R., BOUD, D., FRANCIS, J. y GONCZI, A. (2000). Nuevas perspectivas sobre la evaluación. Boletín Cinterfor, 149, 41-72.
MORAL, M. E. D. y VILLALUSTRE, L. (2008). Las wikis vertebradoras del trabajo colaborativo universitario a través de WebQuest. RELATEC: Revista latinoamericana de tecnología educativa, 7(1), 73-83.
RIESCO, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje, Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.
RODRÍGUEZ DIÉGUEZ, J. L. (2004). La programación de enseñanzas, el diseño y la programación como competencias del profesor. Archidona: Algibe.
SANTIAGO, R. y NAVARIDAS, F. (en prensa). La Web 2.0 en escena. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Publicación anticipada en línea en: http://sav.us.es/pixelbit.
TRUJILLO, J. M. e HINOJO, F. J. (2010). Apropiación de recursos y estrategias 2.0 para la innovación educativa en la docencia universitaria. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 28, 61-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.