Building and sharing knowledge with web 2.0 tools:a case study in the degree of education throughcollaborative learning environments

Authors

  • Raúl Santiago Campión Universidad de La Rioja
  • Luis Alberto Andía Celaya I.E.S. Barañain

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.661

Keywords:

Higher Education, WEB 2.0, collaboration, teacher’s role

Abstract

Online learning is nowadays an actual fact within education context an specifically in the Higher Education one. In this article we describe a real educational experience using some web 2.0 resources in the context of practical activities carried out with students of the subject “Educational Counseling: family and school”. We describe the didactic model, the developed activities and resources used. We also include the obtained results and opinions by the participating students, comparing this system with the traditional one followed in most of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOEKAERTS, M.; PINTRICH, P. R. y ZEIDNER, M. (2000). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.

CANO, E. (2008). La evaluación por competencias en la Educación Superior, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(3).

DE LA FUENTE, J. y JUSTICIA, F. (2003). Regulación de la enseñanza para la autorregulación del aprendizaje en la universidad. Aula Abierta, 82, 161-171.

ECHAZARRETA, C., PRADOS, F., POCH, J. y SOLER, J. (2009). La competencia "el trabajo colaborativo": Una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma ACME (UdG). UOC Papers: Revista sobre la sociedad del conocimiento, 8.

GERARD, F. M. y BIEF (2008). Évaluer des competences. Guide pratique, Bruxelles: De Boeck.

MCDONALD, R., BOUD, D., FRANCIS, J. y GONCZI, A. (2000). Nuevas perspectivas sobre la evaluación. Boletín Cinterfor, 149, 41-72.

MORAL, M. E. D. y VILLALUSTRE, L. (2008). Las wikis vertebradoras del trabajo colaborativo universitario a través de WebQuest. RELATEC: Revista latinoamericana de tecnología educativa, 7(1), 73-83.

RIESCO, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje, Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.

RODRÍGUEZ DIÉGUEZ, J. L. (2004). La programación de enseñanzas, el diseño y la programación como competencias del profesor. Archidona: Algibe.

SANTIAGO, R. y NAVARIDAS, F. (en prensa). La Web 2.0 en escena. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. Publicación anticipada en línea en: http://sav.us.es/pixelbit.

TRUJILLO, J. M. e HINOJO, F. J. (2010). Apropiación de recursos y estrategias 2.0 para la innovación educativa en la docencia universitaria. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 28, 61-77.

Published

2013-05-15

How to Cite

Santiago Campión, R., & Andía Celaya, L. A. (2013). Building and sharing knowledge with web 2.0 tools:a case study in the degree of education throughcollaborative learning environments. Contextos Educativos. Revista De Educación, (15), 171–182. https://doi.org/10.18172/con.661

Issue

Section

Experiences and Reflections