Universal Design for Learning, Inclusion and Interculturality in Initial Teacher Education
Perceptions of University Teachers
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5893Keywords:
Universal design for learning, teacher training, inclusive education, intercultural educationAbstract
It is only possible to guarantee and contribute to the learning of students, in initial teacher training, in an optimal way if university professors ask themselves the purpose of their training and teaching and reflect on what students really learn in their classrooms. The aim of this study is to make a diagnosis of the perceptions and opinions of university professors who are dedicated to training future teachers in the degrees of Early Childhood and Primary Education at the Universitat Jaume I, on the concepts of UDL, inclusion and interculturality; on how they work in the degrees, how the study of these concepts is integrated and what proposals for improvement they consider relevant to incorporate. This is a qualitative research, more specifically, the results presented correspond to the first phase of an action-research process, that is, the diagnosis and recognition of the initial situation. Twenty-four interviews (group or individual) based on a previously elaborated protocol, were carried out with a total of 29 participants. There were 12 teachers from the Primary Education Degree, 8 from the Infant Education Degree and 9 teachers who teach in both degree programs. They were asked about their knowledge of the meaning of these concepts, how is their teaching practice, he study and preparation in the concepts dealt with in the degrees. The results obtained are presented on the basis of four axes that gather the perceptions of university professors: 1. Meanings and conceptualizations of UDL, inclusion and interculturality, 2. Study and preparation on UDL, inclusion and interculturality, 3. Analysis of teaching practices in university classrooms from the principles of the UDL and 4. Proposals for improvement. It should be noted that these university teachers are familiar with the concepts addressed, but with some specificities. Similarly, their teaching practice is very varied and diverse, on most occasions, dealt with by applying the principles of the UDL. Finally, they propose a series of improvements for these degrees in order to build an Inclusive Intercultural University.
Downloads
References
Alba-Pastor, C. (Coord.). (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas. Morata.
Arnáiz, P., Escarbajal, A. y Caballero, C. M. (2017). El Impacto del Contexto Escolar en la Inclusión Educativa. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(2).
CAST (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2 [graphic organizer]. Author.
Clavijo, R. G., y Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Cotán, A. y Cantos, M. (2020). Análisis de la formación docente en relación a las necesidades educativas del alumnado en las aulas. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva,4(1), 97-116.
Díez, E., y Sánchez-Fuentes, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. Aula abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
Escarbajal, A. (2010). Educación Inclusiva e Intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology 3(1), 411-418.
Fernández, I. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje de idiomas en personas con diversidad funcional. Revista de Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 11(1), 251-266.
Fernández, M.D. y Malvar, M.L. (2019). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa, 38(1). https://doi.org/10.6018/rie.369281 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.369281
García-Cano, M., Buenestado, M., Gutiérrez, P., López, M. y Naranjo, A. (2017). Apuntes para la inclusión en la comunidad universitaria. ¿Qué es una Universidad Inclusiva? Colección Diversidad. Servicio de Atención a la Diversidad Unidad de Educación Inclusiva (UNEI).
Garrote, D., Arenas, J. Á., y Jiménez-Fernández, S. (2018). Educación intercultural en el aula: profesorado y TIC. Revista Prisma Social (22), 326-345.
Hanesworth, P., Bracken, S. y Elkington, S. (2017). A typology for a social justice approach to assessment: learning from universal design and culturally sustaining pedagogy. Teaching in Higher Education 24(1), 98-114. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1465405 DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1465405
Herrera-Seda, C. (2018). La Formación Inicial del Profesorado para una Educación Inclusiva: Desafíos, Oportunidades y Transformaciones. Revista latinoamericana de educación inclusiva 12(2). https://doi.org/10.4067/s0718-73782018000200017 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000200017
Lee, A. y Griffin, C. (2021). Exploring online learning modules for teaching universal design for learning (UDL): preservice teachers’ lesson plan development and implementation. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy., 1-15. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1884494 DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1884494
Lopezosa, C. (2020) Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Díaz-Noci, L. Codina (Eds.), Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social (pp. 88-97). Universitat Pompeu Fabra. http://doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.08 DOI: https://doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.08
Lorenzo, A. (2023). El modelo educativo inclusivo desde el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Universidad de Alicante.
Marín, A., Hernández, E. y Flores, J. (2016). Metodología para el análisis de datos cualitativos en investigaciones orientadas al aprovechamiento de fuentes renovables de energía. Revista Arbitrada KOINONI, 1(1).
Martínez, M. y Carreño, P. (2020). El compromiso ético del profesorado universitario en la formación de docentes. Revista de currículum y formación del profesorado, 24 (2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15150 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15150
Messiou, K., Bui, L. T., Ainscow, M., Gasteiger-Klicpera, B., Bešić, E., Paleczek, L., HedegaardSørensen, L., Ulvseth, H., Vitorino, T., Santos, J., Simon, C., Sandoval, M. y Echeita, G. (2020). Student diversity and student voice conceptualisations in five European countries: Implications for including all students in schools. European Educational Research Journal, 1(22). https://doi.org/10.1177/1474904120953241 DOI: https://doi.org/10.1177/1474904120953241
Parody, L. M.ª, Leiva, J. J., Santos, M.ª J. (2022). El Diseño Universal para el Aprendizaje en la Formación Digital del Profesorado desde una Mirada Pedagógica Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2). https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200109 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200109
Peñalva, A. y Leiva, J. J. (2019). La interculturalidad en el contexto universitario: necesidades en la formación inicial de los futuros profesionales de la educación. Educar, 55(1), 141-158. https://doi.org/10.5565/rev/educar.989 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.989
Pérez, M.ª V. (2021). Grupos de discusión y grupos focales. En J. M. Tejero (Ed.), Técnicas de investigación cualitativa en los ámbitos sanitario y sociosanitario. (pp. 103-111). Ediciones de la Universidad de Castilla - La Mancha. http://doi.org/10.18239/estudios_2021.171.00 DOI: https://doi.org/10.18239/estudios_2021.171.00
Rodas, F. D. y Pacheco, V. G. (2020). Grupos Focales. Marco de Referencia para su Implementación. INNOVA Research Journal, 5 (3), 182-195. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1401 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1401
Sales, A., Moliner, O. y Traver, J.A. (2019). Estrategias de investigación-acción participativa para la transformación. En B. Ballesteros (Ed.), Investigación social desde la práctica educativa (pp. 225-266). UNED.
Sales, A. Ferrández, M. R. y Moliner, O. (2012). Escuela intercultural inclusiva: estudio de caso sobre procesos de autoevaluación. Revista de Educación, 358, 153-173. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-358-187
Sánchez, J. M., Alba-Pastor, C. A., Zubillaga del Río, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro en educación primaria de las universidades españolas. Revista de Educación, 393, 321-352. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496
Sánchez-Fuentes, S., Díez, E., y Martín, A. (2016). El diseño universal como medio para atender a la diversidad en la educación. Una revisión de casos de éxito en la universidad. Contextos Educativos, 19, 121-131. https://doi.org/10.18172/con.2752 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2752
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María de Marcos Martí , Aida Sanahuja Ribés

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.