“Music for raising awareness, music for joy”, dealing with disability at the Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2751Keywords:
music education, disability, secondary education, social integration, emotional educationAbstract
We describe and analyze the results of the project “Music for raising awareness, music for joy”, developed by the music department of the Joan Coromines Secondary School. The main objective was to bring disability’s reality to teenagers through the direct contact with disable people and through emotional implication. The participants in the project were both a group of low-academic- performance teenagers and a group of adult disabled people. The cooperative work between both groups culminated with the recording of “The rap of disability”.Downloads
References
Aguirre, E., y Camacho, A. (2007). Representaciones sociales e integración escolar. En Seminario sobre Representaciones Sociales, Política y Exclusión (Universidad de Antioquia, Colombia, 19 y 20 de octubre de 2007).
Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Barcelona: Paidós.
Davis, W. B., Gfeller K.E., y Thaut M. H. (2000). Introducción a la musicoterapia. Teoría y práctica. Barcelona: Boileau.
Delhors, J. (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. París: Unesco.
Devenney, M. V. (2005). The social representations of disability. Fears, fantasies and facts (Tesis doctoral, Universidad de Cambridge).
Fernández, P., y Extremera N. (2003). La inteligencia emocional en el contexto educativo: hallazgos científicos de sus efectos en el aula. Revista de Educación, 332, 97-116.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Marina, J. A. (2005). Precisiones sobre la Educación Emocional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 27-43.
Mayer, J D., y Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
Punset, E. (2011). Prólogo. En R. Bisquerra (Coord.), ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Hospital Sant Joan de Déu. Recuperado de http://faros.hsjdbcn.org/ sites/default/files/faros_6_cast.pdf.
Sánchez Santamaría, J. (2010). La competencia emocional en la escuela: una propuesta de organización dimensional y criterial. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 25, 79-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.