Transforming the “grammar school” to be more inclusive: the experience of three spanish schools

Authors

  • Cecilia Simón Rueda Universidad Autónoma de Madrid
  • Marta Sandoval Mena Universidad Autónoma de Madrid Facultad de Formación del Profesorado y Educación Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación C/ Francisco Tomás y Valiente 3 28049 Madrid
  • Gerardo Echeita Sarrionandia Universidad Autónoma de Madrid
  • Cristóbal Calero Gil Colegio Cardenal Spínola (Madrid)
  • Beatriz Nuñez Gutiérrez de San Miguel Centro de Formación Padre Piquer (Madrid)
  • Pilar de Sotto Esteban Centro de Formación Padre Piquer (Madrid)
  • M. Montserrat Pérez García Centro educativo Ponce de León (Madrid)
  • Ana Belén García de la Torre Centro educativo Ponce de León (Madrid)

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2784

Keywords:

Inclusive education, practices teaching, grammar school, improvement school

Abstract

The aim of this article is to share some of the early reflections made by the researchers and teachers from three Spanish educational centers that are participating in the European project Teaching diverse learners in (School) Subjects) coordinated by Kerstin Merz-Atalik and Heike Tiemann (University of Education Ludwigsburg). From our point of view, if we really want to make progress toward an educational system and schools with capacity to respond with equity and fairness to the student diversity, we will have to radically change the existing “grammar school”. Our purpose will be to show some of the key elements that have been changed in the three participating centres, to try to ensure the balance between quality and educational equity from the reality of each one. Based on the analysis of the main barriers and challenges to move toward an inclusive education, here are listed some of the elements that have been necessary to transform in these educational institutions in order to shorten the distance between the declared values and specific practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leadership & Management, 32(3), 197-213.

Ainscow, M. y West, M. (2008). Improving urban schools. Leadership and collaboration. Maidenhead: Open University Press.

Booth, T. (2006). Manteniendo el futuro con vida; convirtiendo los valores de la inclusión en acciones. En M. A. Verdugo y F. B. Jordán de Urríes (Coords.), Rompiendo inercias. Claves para avanzar. VI Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad (pp. 211-217). Salamanca: Amarú.

Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools (3ª ed.). Bristol: CSIE.

Echeita, G. y Navarro, D. (2015). Educación inclusiva y desarrollo sostenible. Una llamada urgente a pensarlas juntas. Edetania, 46.

Echeita, G., Simón, C., López, M. y Urbina, C. (2013). Educación inclusiva. Sistemas de referencia, coordenadas y vórtices de un proceso dilemático. En M. A. Verdugo y R. L. Schalock (Eds.), Discapacidad e inclusión. Manual para la docencia (pp. 329-357). Salamanca: Amarú.

Echeita, G., Simón, C. Sandoval, M. y Monarca, H. (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Sevilla: Eduforma.

Hart, S. y Drummond, M. J. (2014). Learning Without Limits: Constructing a Pedagogy Free from Determinist Beliefs about Ability. En L. Florian (Ed.), The SAGE Handbook of Special Education (2ª ed.) (pp. 439-458). London: SAGE.

Flecha, R. (2009). Cambio, inclusión y calidad en las Comunidades de Aprendizaje. Cultura y Educación, 21(2), 157-169.

Foreman, P. (2011). Inclusion in action (3ª ed.). Melbourne: Thompson.

Hernández, F. (2002). Los proyectos de trabajo. Mapa para navegantes en mares de incertidumbre. Cuadernos de Pedagogía, 310, 70-82.

INCLUD-ED Consortium (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Madrid: Ministerio de Educación IFIIE. Recuperado de http://goo.gl/4GGA7a.

Kagan, S. y Kagan, M. (2009) Kagan cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.

Murillo, J. y Krichesky, G. J. (2015). Mejora de la Escuela: medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 69-102.

Norwich, B. (2008). Dilemmas of difference, inclusion and disability: international perspective placement. European Journal of Special Needs Education, 23(4), 287-304.

Sandoval, M., Simón, C. y Echeíta, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación, vol. extr., 117-137.

Simón, C. (2013). Las familias ante la inclusión educativa: de la incertidumbre a la implicación. En G. Echeita, C. Simón, M. Sandoval y H. Monarca (Eds.), Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas (pp. 131-130). Sevilla: Eduforma.

Simón, C. y Echeíta, G. (2013). Comprender la educación inclusiva para intentar llevarla a la práctica. En H. Rodríguez y L. Torrego (Coords), Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia. Transformando la escuela (pp. 33-65). Madrid: Wolters Kluwer España.

Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Madrid: Morata.

Susinos, T. y Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44.

Parrilla, M. A., Muñoz, M. A. y Sierra, S. (2013). Proyectos educativos con vocación comunitaria. Revista de Investigación en Educación, 3(11), 15-31.

Powell, J. (2013). Comparative and international perspective on Special Education. En L. Florian (Ed.), The SAGE Handbook of Special Education (2ª ed.) (pp. 335-349). London: SAGE.

Tyack, D. y Cuban, L. (2001) “Por qué persiste la gramática de la escolaridad”, en En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas, México: Fondo de Cultura Económica.

UNESCO (2005) Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO. Recuperado de http://goo.gl/OjF0Ms.

Winter, E. y O’Raw, P. (2010). Literature review of the principles and practices relating to inclusive education for children with special educational needs. National Council for Special Education. Recuperado de http://goo.gl/ByTSbu.

Published

2015-05-18

How to Cite

Simón Rueda, C., Sandoval Mena, M., Echeita Sarrionandia, G., Calero Gil, C., Nuñez Gutiérrez de San Miguel, B., Sotto Esteban, P. de, Pérez García, M. M., & García de la Torre, A. B. (2015). Transforming the “grammar school” to be more inclusive: the experience of three spanish schools. Contextos Educativos. Revista De Educación, (19), 7–24. https://doi.org/10.18172/con.2784