The incorporation of the funds of knowledge and identity in a Normal School of Texcoco, Mexico: The beliefs of the teachers-in-training

Authors

  • David Subero Tomás Universitad de Girona
  • Luis Fernando Brito Rivera Profesor de la Escuela Normal de Texcoco
  • Moisés Esteban-Guitart Universidad de Girona

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2848

Keywords:

Funds of knowledge and identity, teachers’ beliefs, homeschool relationships, initial teacher training

Abstract

General consensus has been reached about the localized and distributed nature of nowadays’ education, together with the need to establish educational links between the social and cultural context of the students, and the school. Following these premises, the aim of the present paper is to promote the initial beliefs of teachers in training about the family and the schools throughout three focus group sessions. The participants were 16 teachers-in-training, both men and women. The teachers expressed there is a lack of congruency between formal and informal educational contexts, and the students’ sociocultural background, which justifies the engagement in the “funds of knowledge and identity”, in order to modify the teachers’ beliefs. The conclusions presented in this study are part of the first cycle of a research based on the design developed for the initial training of teachers in “Escuelas Normales”, Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Subero Tomás, Universitad de Girona

Doctorando en Psicología de la Educación. Departamento de Psicología. Institut de Recerca Educativa. Facultad de Educación y Psicología. Universidad de Girona, España. Tema de especialización: Investigación educativa desde la psicología sociocultural y los fondos de conocimiento e identidad.

References

Anderson, T. y Shattuck, J. (2012). Design-Based Research A Decade of Progress in Education Research? Educational researcher, 41, 16-25.

Barab, S. y Squire, K. (2014). Design-Based Research: Putting a Stake in the Ground. The Journal of the Learning Sciences, 13, 1-14.

Barron, B. (2010). Conceptualizing and Tracing Learning Pathways over Time and Setting. Yearbook of the National Society for the Study of Education, 109, 113-127.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.

Castells, M. (1994). Nuevas perspectivas críticas en Educación. Barcelona: Paidós.

Cole, M. y Engeström, Y. (2001). Enfoque histórico-cultural de la cognición distri¬buida. En Gavriel Salomon (coord.), Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires: Amorrortu, 23-75.

Coll, C. (2010). Enseñar y aprender en el mundo actual: desafíos y encrucijadas. Pen¬samiento Iberoamericano, 7, 44-66.

Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.

Coll, C., Onrubia, J. y Mauri, T. (2008). Ayudar a aprender en contextos educativos: el ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346, 33-70.

Diario Oficial de la Federación (2013). Ley General de Educación en Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/ Resource/3f9a47cc-efd9-4724-83e40bb4884af388/ ley_general_educacion.htm.

Dirección General de Compilación y consulta del Orden Jurídico Nacional (2011). Ley General de Educación. Recuperado de http://www.ordenjuridico.gob.mx/leyes.php.

Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación (2014). Estadísticas ciclo escolar 2013-2014. Recuperado de http://www.siben.sep.gob. mx/pages/estadisticas_recientes.

Engeström, Y. (2014). Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research. Cambridge: Cambridge University Press.

Esteban-Guitart, M. (2012). Towards a multimethodological approach to identifica¬tion of funds of identity, small stories and master narratives. Narrative Inquiry, 22, 173-180.

Esteban-Guitart, M. (2014). Funds of Identity. En Thomas Teo (Ed.), The Encyclopedia of Critical Psychology. New York: Springer.

González, N., Moll, L. y Amanti, K. (2005). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities, and classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos: la educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós.

Lave, J. y Chaiklin, S. (2001). Estudiar las prácticas. Perspectivas sobre actividad y contexto. Buenos Aires: Amorrortu.

Lave, J. y Wenger, E. (2003). Aprendizaje situado: participación periférica legítima. México: UNAM, FES Iztacala.

Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago.

Maxcy, S. (2003). Pragmatic threads in mixed methods research in the social sciences: The search for multiple modes of inquirí and the end of the philosophy of forma¬lism. En Abbas Tashakkori y Charles Teddlie (eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 51-89). Thousand Oaks, CA: Sage.

Moll, L. (2014). L. S. Vygotsky and Education. London: Routledge.

OCDE (2010). Competencias del siglo XXI para los aprendices del milenio en los países de la OCDE. Paris: Publicaciones OCDE.

OECD (2012). Connected Minds: Technology and Todays´s Learners, Educational Re¬search and Innovation. Paris: OECD Publishing. 24

Pérez-Campos, G. y Yoseff-Bernal, J. (2012). Desarrollo psicológico. Un enfoque so¬ciocultural. México: UNAM, FES Iztacala.

Powell, R. y Single, H. (1996). Focus groups. International Journal of Quality in Health Care, 5, 499-504.

Salomon, G. (2001). Introducción del compilador. En Gavriel Salomon (Comp.) Cog¬niciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas (pp. 11-22). Bue¬nos Aires: Amorrortu.

Tedesco, J. C. (2011). Los desafíos de la educación básica en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 31-47.

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. París: Ediciones UNESCO.

Published

2017-05-26

How to Cite

Subero Tomás, D., Brito Rivera, L. F., & Esteban-Guitart, M. (2017). The incorporation of the funds of knowledge and identity in a Normal School of Texcoco, Mexico: The beliefs of the teachers-in-training. Contextos Educativos. Revista De Educación, 9–25. https://doi.org/10.18172/con.2848

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles

Most read articles by the same author(s)