Análisis de los estilos de Orientación en Equipos Psicopedagógicos
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.425Abstract
After considering the differences between qualitative and quantitative research paradigms, we consider that the dichotomy between both is overcome and their complementary character is a must. Thus, taking an ethnographic paradigm as a starting point, and using a case study design, we present an exploratory study on the counseling “style” of 4 Psycho-pedagogical Teams, that is to say, the usual way of specification of a theoretical Counseling Model, a cross-check of the aim, the activity and the results in each counseling model that we base on 3 dimensions (theoretical basis of intervention, organizative structure and development). In order to find out the basic elements of this counseling activity, we carry out a content analysis via the text analysis program SPAD-T.Downloads
References
ÁLVAREZ ROJO, V. (1993). Proyecto docente e investigador. Sevilla: Universidad de Sevilla.
ÁLVAREZ ROJO, V. (1994). Orientación educativa y acción orientadora. Madrid: EOS.
BENZÉCRI, J. P. (1973). L’Analyse des Données. París: Dunod.
CAMPBELL, D. y STANLEY, J. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research on teaching. En N. Gage (Ed.), Handbook for research on teaching, (pp. 171-246). Chicago: Rand McNally.
CONDE, F. (1995). Las perspectivas metodológicas cualitativa y cuantitativa en el contexto de la historia de las ciencias. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, (pp. 53-68). Madrid: Síntesis.
COOK, T. D. y REICHARDT, C. S. (Eds.) (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
DÁVILA, A. (1995). Las perspectivas metodológicas cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales: debate teórico e implicaciones praxeológicas. En J.M. Delgado y J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, (pp. 69-83). Madrid: Síntesis.
DE MIGUEL, M. (1988). Paradigmas de la Investigación Educativa Española. En I. Dendaluce (Coord.), Aspectos metodológicos de la Investigación Educativa, II Congreso Mundial Vasco. (pp. 60-77). Madrid: Narcea.
DENZIN, N. K. y LINCOLN, Y. S. (Eds.) (1994). Handbook of qualitative research. Londres: Sage.
ERICKSON, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. C. Wittrock, (Ed.), La investigación de la enseñanza, (pp. 125-131). Madrid: Paidós-MEC.
ESCUDERO, J. M. (1989). Evaluación de los equipos psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid. Madrid: C.A.M.
ETXEBERRÍA, J., GARCÍA, E., GIL FLORES, J. y RODRÍGUEZ, G. (1995). Análisis de datos y textos. Madrid: Ra-Ma.
FETERMAN, D. M. (1984). Etnography in educational evaluation. Newbury Park, Ca: Sage.
GIL FLORES, J. (1994). Análisis de datos cualitativos. (Aplicaciones a la investigación educativa). Barcelona: PPU.
GOETZ, J. y LECOMPTE, M. (1984). Etnography and qualitative design in educational research. Orlando: Academic Press.
GOETZ, J. y LECOMPTE, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
GUBA, E. G. y LINCOLN, Y. S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research, (pp. 105-117). Thousands Oaks, CA: Sage Publications.
HAMILTON, D. (1994). Traditions, preferences, and postures in applied qualitative research. En N. K. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research, (pp. 60-69). Thousand Oaks, Ca.: Sage.
HERR, E. L. y CRAMER, S. H. (1988). Career guidance and counseling through the life span. Systematic approaches. Illinois: Scott-Foresman.
LÁZARO, A. (Coord.) (1978). El Equipo Orientador, Bordón. 222, (monográfico).
LEBART, L. y SALEM, A. (1988). Analyse Statistique des Données textuelles. Questions ouvertes et Lexicométrie. París: Bordas.
LEBART, I., MORINEAU, A. y BECUE, M. (1991). SPAD-T. Systéme portable pour l’analyse des données textuelles. Manuel d l’utillisateur. Paris: CISIA.
LECOMPTE, M. (1995). Un matrimonio conveniente: diseño de investigación cualitativa y estándares para la evaluación de programa. Revista electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 1(1).
LECOMPTE, et al. (1992). Qualitative research in education. London: Academic Press.
LEVINSON, D. J., DARROW, C. N., LEIN, E. B., LEVINSON, S. H. y MCKEE, B. (1978). The seasons of a man’s life. New York: Randon House.
LOFLAND, J. y LOFLAND, L. H. (1971/1984). Analyzing social settings: a guide to qualitative observation and analysis. Belmont, CA: Wadsworth.
MASON, J. (1996). Qualitative Researching. London: Sage.
MILES, M. B. y HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: a sourcebook of new methods, (2ª ed.). Thousand Oaks, Ca.: Sage.
ORTÍ, A. (1995). La confrontación de modelos y niveles epistemológicos en la génesis e historia de la investigación social. En En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (Coords.), Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, (pp. 85-95). Madrid: Síntesis.
PATTON, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G., GIL FLORES, J. y GARCÍA JIMÉNEZ, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
STAKE, R. (1995). The art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
TEJEDOR, F. J. (1986). La estadística y los diferentes paradigmas de investigación educativa. Educar, 10, 79-101.
VALLES, M. S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social (reflexión metodológica y práctica profesional). Madrid: Síntesis.
VIDICH, A. J. y LYMAN, S. M. (1994). Qualitative methods: their history in sociology and anthropology. En N. K. Denzin y Y. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research, (pp. 23-59). Thousand Oaks, Ca.: Sage.
WEBER, R. P. (1985). Basic Content analysis. Beverly Hills: Sage.
WEITZMAN, E. A. y MILES, M. B. (1995). Computer programs for qualiative data analysis. London: Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.