La Expresión Oral
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.505Abstract
An approach to the oral expression as a communicative skill is proposed, which needs to be developed from pragmatic and teaching perspectives. The colloquial aspect of the oral expression is the reason nhy it has been considered an ordinary skill in everyday life, and for this reason it has not been paid enough pedagogic attention. Therefore, a pedagogic approach is considered absolutely necessary. It comes from an inductive concept which, through certain real and shared experiences lived by the author, can allow us to understand and test teaching activity models. As a result can begin to construct our own theory about this communicative and scientific approach concerning this universal oral expression.Downloads
References
ALCOLEA, S. (1999). La oralización. Barcelona, Ariel.
ALLER MARTÍNEZ C. y ALLER GARCÍA, C. (1991): Juegos y actividades de lenguaje oral. Alcoy, Marfil.
CASSANY, D.; LUNA, M.; SANZ, G. (1994). Enseñar Lengua. Barcelona, Graó.
CHARLES, R. y WILLIAME, C. (1994). La communication orale. Paris, Nathan.
DEL RÍO, M. J. (1993). Psicopedagogía de la lengua oral: Un enfoque comunicativo. Barcelona, Universitat de Barcelona / ICE / Horsori.
FREIRE, P. (1970). La educación como práctica de la libertad. Madrid, Siglo XXI, 1989.
GIMENO TERRAZA, I. et al. (2000). Expresión oral: Hablar bien en público. Barcelona, Larousse.
MENDOZA, A. et al. (1998). Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona, Sedll / Universitat de Barcelona / Horsori.
MORALES, C. J. (2001). Guía para hablar en público. Madrid, Alianza Editorial: Cine y comunicación.
MORENO FERNÁNDEZ, F. (2002). Producción, expresión e interacción oral. Madrid, Arco Libros, S.L.
OESTREICHER, A. y RAMÍREZ, J. (1992). Meloral: Método de oralidad para Melilla. Melilla, ProEmpleo, MEC.
RAMÍREZ MARTÍNEZ, J. (1997). “Lengua y cultura en Melilla: educación integral de adultos.” En Cantero, J. et al. Didáctica de la lengua y la literatura para una sociedad pluriligüe del siglo XXI. Barcelona, Sedll-Universitat de Barcelona: 665.
REYES, G. (1995). El Abecé de la Pragmática. Madrid, Arco Libros.
VV.AA. (1994). “Círculo”, en Educación y trabajo. San Salvador (El Salvador, C.A.), Plan de Educación Básica de Adultos / MINED y MEC.: 1-12.
VV.AA. (1995). Hablar en clase: Textos nº 3. Barcelona, Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.