Educación, sociedad y cultura : la controversia epistemológica

Authors

  • Jesús A. Valero Matas Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.515

Abstract

This paper sets out a view of social reality, giving a brief analysis of the social changes that have taken place from the 60s up to the present day. During this period, society has felt the need to develop and provide new social services, but these have so far failed to resolve existing problems. The paper argues that institutions should give grater priority to social education, since the number of people nneding help is now so overwhelming that those in the caring professions are failing to meet their needs or to solve these pressing social problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEMAN, C. y GARCÍA, A. (1999). Fundamentos de bienestar social, Tirant lo Blanch,Valencia

ANDERSON, N. (1985). Sociología de la comunidad urbana, FCE, México.

CHOMSKY, N. y DIETERICH, H. (1998). La aldea global, Txalaparta, Navarra.

COSTA, P., PÉREZ, J. M. y TROQUEA, F. (1996). Las tribus urbanas, Paidos, Barcelona.

DURKHEIM, E. (1971). La educación Akal, Barcelona.

EIBL-EIBESFELDT, I. (1996). La sociedad de la desconfianza, Herder, Barcelona.

FEIXA, C., COSTA, C. y PALLARÉS, J. (2002). Movimientos juveniles en la península ibérica, Ariel, Barcelona.

FEIXA, C., Saura, J. y Costa, C. (2002). Movimientos sociales: de la globalización a la antiglobalización, Ariel, Barcelona.

FESTSCHER, I. (1994). La tolerancia, Gedisa, Barcelona.

GIDDENS, A., Tercera vía, Taurus, Madrid.

GONZALO SANZ, L. M. (2002). Tercera edad y calidad de vida, Barcelona, Ariel.

GRAMSCI, A. (1997). Los intelectuales y la organización de la cultura, Nueva Visisón, Buenos Aires.

HERNÁNDEZ, F. y MERCADÉ, F. (1989). Crisis económica y desajuste en el mercado de trabajo, en Sociología de la empresa, Garmendia, Navarro, Parra Luna, Aguilar, Madrid,

HIRSCHMAN, A. (1989). Retóricas de la intransigencia, FCE, México.

IZQUIERDO, A. (1996). La inmigración inesperada, Trotta, Madrid.

LAMO DE ESPINOSA, E. (Coord.) (1996). Cultura, estados y ciudadanía, Alianza, Madrid.

MARCHESI, A., (2000). Controversias en la educación española. Alianza, Madrid.

MARSHALL, T. H. y BOTOMORE, T. (1998). Ciudadanía y clase social, Alianza, Madrid.

MORENO, L. (2000). Ciudadanos precarios, Ariel, Barcelona.

MUÑOZ SEDANO, A. (1997). Educación intercultural, Escuela española, Madrid.

MONTAGU, A. (1978). La naturaleza de la agresividad humana, Alianza, Madrid.

PARSONS, T. (1976). El sistema social, Revista de Occidente, Madrid.

PETRUS, A. (Coord.) (1998). Pedagogía social, Ariel, Barcelona.

PETRUS, A.(Coord.) (2000). De profesión educador social, Paidós, Barcelona.

PASTOR RAMOS, G. (1996). Sociología de la familia, Sigueme, Salamanca.

POPPER, K. R. (1993). Un mundo mejor, Paidós, Barcelona.

POPPER, K. (1998). La sociedad abierta y sus enemigos, Paidos, Barcelona.

RODRIGUEZ, F., (2002). Comunicación y cultura juvenil, Ariel, Barcelona.

ROBSON, W. A. (1976). Welfare Estate and Welfare Society, Allen & Unwin, Londres.

SALCEDO, J. (1981). Migraciones intencionadas y teoría social, REIS, 14, 7-19

BOTTOMORE, T. (1990). The Socialist Economy Theory and Practice, Hemel Hempstead.

TRILLAS, J. (1993). La educación fuera de la escuela, Ariel, Barcelona.

VV.AA. (2001). Informe España 2001, CECS, Fundación Encuentro, Madrid.

ZUBERO, I. (1996). Movimientos sociales y alternativas de la sociedad, HOAC, Madrid.

Published

2013-05-14

How to Cite

Valero Matas, J. A. (2013). Educación, sociedad y cultura : la controversia epistemológica. Contextos Educativos. Revista De Educación, (5), 239–250. https://doi.org/10.18172/con.515