Educación, sociedad y cultura : la controversia epistemológica
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.515Abstract
This paper sets out a view of social reality, giving a brief analysis of the social changes that have taken place from the 60s up to the present day. During this period, society has felt the need to develop and provide new social services, but these have so far failed to resolve existing problems. The paper argues that institutions should give grater priority to social education, since the number of people nneding help is now so overwhelming that those in the caring professions are failing to meet their needs or to solve these pressing social problems.Downloads
References
ALEMAN, C. y GARCÍA, A. (1999). Fundamentos de bienestar social, Tirant lo Blanch,Valencia
ANDERSON, N. (1985). Sociología de la comunidad urbana, FCE, México.
CHOMSKY, N. y DIETERICH, H. (1998). La aldea global, Txalaparta, Navarra.
COSTA, P., PÉREZ, J. M. y TROQUEA, F. (1996). Las tribus urbanas, Paidos, Barcelona.
DURKHEIM, E. (1971). La educación Akal, Barcelona.
EIBL-EIBESFELDT, I. (1996). La sociedad de la desconfianza, Herder, Barcelona.
FEIXA, C., COSTA, C. y PALLARÉS, J. (2002). Movimientos juveniles en la península ibérica, Ariel, Barcelona.
FEIXA, C., Saura, J. y Costa, C. (2002). Movimientos sociales: de la globalización a la antiglobalización, Ariel, Barcelona.
FESTSCHER, I. (1994). La tolerancia, Gedisa, Barcelona.
GIDDENS, A., Tercera vía, Taurus, Madrid.
GONZALO SANZ, L. M. (2002). Tercera edad y calidad de vida, Barcelona, Ariel.
GRAMSCI, A. (1997). Los intelectuales y la organización de la cultura, Nueva Visisón, Buenos Aires.
HERNÁNDEZ, F. y MERCADÉ, F. (1989). Crisis económica y desajuste en el mercado de trabajo, en Sociología de la empresa, Garmendia, Navarro, Parra Luna, Aguilar, Madrid,
HIRSCHMAN, A. (1989). Retóricas de la intransigencia, FCE, México.
IZQUIERDO, A. (1996). La inmigración inesperada, Trotta, Madrid.
LAMO DE ESPINOSA, E. (Coord.) (1996). Cultura, estados y ciudadanía, Alianza, Madrid.
MARCHESI, A., (2000). Controversias en la educación española. Alianza, Madrid.
MARSHALL, T. H. y BOTOMORE, T. (1998). Ciudadanía y clase social, Alianza, Madrid.
MORENO, L. (2000). Ciudadanos precarios, Ariel, Barcelona.
MUÑOZ SEDANO, A. (1997). Educación intercultural, Escuela española, Madrid.
MONTAGU, A. (1978). La naturaleza de la agresividad humana, Alianza, Madrid.
PARSONS, T. (1976). El sistema social, Revista de Occidente, Madrid.
PETRUS, A. (Coord.) (1998). Pedagogía social, Ariel, Barcelona.
PETRUS, A.(Coord.) (2000). De profesión educador social, Paidós, Barcelona.
PASTOR RAMOS, G. (1996). Sociología de la familia, Sigueme, Salamanca.
POPPER, K. R. (1993). Un mundo mejor, Paidós, Barcelona.
POPPER, K. (1998). La sociedad abierta y sus enemigos, Paidos, Barcelona.
RODRIGUEZ, F., (2002). Comunicación y cultura juvenil, Ariel, Barcelona.
ROBSON, W. A. (1976). Welfare Estate and Welfare Society, Allen & Unwin, Londres.
SALCEDO, J. (1981). Migraciones intencionadas y teoría social, REIS, 14, 7-19
BOTTOMORE, T. (1990). The Socialist Economy Theory and Practice, Hemel Hempstead.
TRILLAS, J. (1993). La educación fuera de la escuela, Ariel, Barcelona.
VV.AA. (2001). Informe España 2001, CECS, Fundación Encuentro, Madrid.
ZUBERO, I. (1996). Movimientos sociales y alternativas de la sociedad, HOAC, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.