Parents associations in public centers in Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5226Keywords:
parent participation, association, Secondary School, parent-school relationAbstract
Despite the relevance of the participation of families in schools, in Spain there are hardly any studies in this respect in the stage of Secondary Education. Given that the main mechanism generated to achieve this participation has been the associations of families (AMPAS), we have proposed to know their situation. We have contacted all the AMPAS of the public centres of an autonomous community and they have answered an extensive questionnaire (with open and closed questions). The situation of the AMPAS is ambiguous: more mothers than fathers are associated, few people are highly involved, there is isolation between the associations and resources are limited. Their main functions are to demand improvements in the school and to participate in the School Council.
Downloads
References
Atuhurra, J. (2016). Does community involvement affect teacher effort? Assessing learning impacts of Free Primary Education in Kenya. International Journal of Educational Development, 49, 234-246. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.03.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2016.03.008
Bernad, O. y Llevot, N. (2016). El papel de las AMPA en los centros escolares: actuaciones y retos. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(3), 359-371. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.9.3.8984
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339, 119-146.
Epstein, J. L. y Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: preparing educators for school, family, and community partnerships. Peabody Journal of Education, 81(2), 81-120. DOI: https://doi.org/10.1207/S15327930pje8102_5
Feito, R. (2011). Los retos de la participación escolar. Elección, control y gestión de los centros educativos. Morata.
Frías del Val, A. S. (2007). La participación educativa de padres y madres del alumnado en España: evolución normativa y problemática. Revista cuatrimestral del consejo escolar del Estado, 4, 16-24.
García, M., Antolínez-Domínguez, I. y Márquez-Lepe, E. (2015). Del déficit a la norma: representaciones sociales sobre familias y participación escolar. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 69, 181-211. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10540670008
Garreta, J. (2008). La participación de las familias en la escuela pública. Las asociaciones de madres y padres del alumnado. CEAPA.
Garreta, J. (2013). La participación de las familias en la escuela: una cuestión pendiente. Ministerio de Economía y Competitividad.
Garreta, J. (2016). Las asociaciones de madres y padres en los centros escolares de Cataluña: puntos fuertes y débiles. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 47-59. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267221
Giró, J., Mata, A., Vallespir, J. y Vigo, B. (2014). Familias y escuelas: los diferentes discursos sobre la participación. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 2, 65-90. DOI: https://doi.org/10.15257/ehquidad.2014.0009
Gómez, M. J. (2002). La participación de las familias a través de las asociaciones de madres y de padres: estudio de un caso desde la perspectiva de género. (Tesis doctoral, Universidad de Málaga). http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16275275.pdf
Jiménez, Y. y Kreisel, M. (2018). Participación comunitaria en educación. Reconfiguraciones de lo escolar y de la participación social. Teoría de la educación, 30(2), 223-246. http://doi.org/10.14201/teoredu302223246 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu302223246
Lobman, C. (2011). Democracy and development: the role of outside-of-school experiences in preparing young people to be active citizens. Democracy & Education, 19(1), 5.
Mitchell, R. (2017). Democracy or control? The participation of management, teachers, students and parents in school leadership in Tigray, Ethiopia. International Journal of Educational Development, 55, 49-55. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.05.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.05.005
Payá, A. y Tormo, M. (2016). La participación educativa de las familias en una escuela pública valenciana. Un estudio cualitativo. Foro de Educación, 14(21), 227-248. http://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.012 DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.021.012
Price-Mitchell, M. (2009). Boundary dynamics: implications for building parent-school partnerships. The School Community Journal, 19(2), 9-26.
Rodríguez, I. (2014). Guía de dinamización y gestión de AMPAS. CEAPA.
Rodríguez, J. M., Serrano, M. J. y González, S. (2019). El interés por el conocimiento científico de los estudiantes de Secundaria en España. Educação & Sociedade, 40(23). https://doi.org/10.1590/es0101-73302019187204 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302019187204
Romero, A. (2006). Manual de APAs. Democracia participativa. CEAPA.
Rubio, A., Sanmartín, A. y Rodríguez, E. (2017). Las AMPAS en el sistema escolar español: cómo son, qué necesitan y en qué creen. Fundación de ayuda contra la drogadicción.
Sarramona, J. (2004). Participación de los padres y calidad de la educación. Estudios sobre educación, 6, 27-38. DOI: https://doi.org/10.15581/004.6.25603
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carmen Alvarez-Alvarez, Susana Piqueres-Bilbao

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.