Stereotypes and resignification tourism discourse

lexicometric and semantic analysis of water heritage in travel blogs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5780

Keywords:

Tourism discourse, blogs, lexicometric analysis, water heritage, Naples

Abstract

This research focuses on the tourism discourse online and analyzes in Spanish travel blogs about the Neapolitan cultural heritage. Specifically, it proposes a lexicometric and semantic analysis of a corpus made up of 98 texts (29,114-word types/109,000 tokens), divided into 31 blogs and 66 entry pages covering a chronological publication period 2013 from to 2023. Given the extension of the corpus, the analysis only considers common and proper nouns relating to the tangible and intangible Heritage of Water (9,876 word types/48,764 tokens). The aim is to explore the recontextualization tourism discourse genre online (Calvi, 2010, 2016) as well as its implications on the processes of resignification or remediation of discourses regarding Heritage of Water (Martos Núñez, 2019). Ultimately, the analysis highlights how the water frame itself generates stereotypical cultural constructions involving a tangible and intangible Heritages in its discourses, uses and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamán Pano, A. (2019). El léxico del patrimonio cultural florentino en blogs y reportajes de viaje en línea. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 78, 49-62. https://doi.org/10.5209/clac.64371 DOI: https://doi.org/10.5209/clac.64371

Anthhony, L. (2020). AntConc (Version 3.5.9) [Computer Software]. Waseda University.

Ballart Fernández, J. y Juan i Tesserras, J. (2001). Gestión del Patrimonio cultural. Ariel.

Campos-Fígares, M. M. (dir.) (2019). Imaginarios de la naturaleza y de la cultura del agua. Paradigmas científicos y planteamientos didácticos. Marcial Pons.

Campos-Fígares, M. M. y Martos Núñez. E. (2013). Diccionario de nuevas formas de lectura y escritura. Santillana - Red Internacional de Universidades Lectoras.

Cassany, D. (2003). La escritura electrónica, Cultura y educación, 3(15), 239-251. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/27137/cassany_cye_escr.pdf

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza.

Calvi, M. V. (2016). Guía de viaje y turismo 2.0: Los borrosos confines de un género. Ibérica, 31, 15-38. http://www.aelfe.org/documents/31_01_IBERICA.pdf

Calvi, M. V. (2010). Los géneros discursivos del turismo: una propuesta de clasificación, Ibérica, 19(2), 9-32. http://www.aelfe.org/documents/01_19_Calvi.pdf

Calvi, M. V. y Bonomi, M. (2008). El lenguaje del turismo: de los textos especializados a la comunidad del viajero. En C. Navarro, R. M, Rodríguez Abella y F. Dalle Pezze (eds.). La comunicación especializada (pp. 181-202). Peter Lang.

Fanese, G. (2014). Estereotipos de género y blogs. Ethos en disidencia. Aljaba, 18, 189-212. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042014000100009&lng=es&nrm=iso

Goethals, P. (2013). Los diarios de viajes escritos por particulares: un estudio exploratorio de un género turístico. Ibérica, 25, 147-170. http://www.aelfe.org/documents/08_25_Goethals.pdf

González García, V. (2012). El discurso del turismo en Internet: hacia una caracterización de sus géneros. En J. Sanmartín Sáez, (ed.), Discurso turístico e Internet (pp. 13-49). Iberoamericana / Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865278791-002

Greimas, A. J. y Courtès, J. (1979). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Gredos.

Leal Rivas, N. (2019). Análisis semiótico discursivo de la identidad: el principio de alteridad en Límites y Fronteras de Said el Kadaoui. En M. Cruz y I. Gisbert (eds.), Formas de la alteridad en la cultura contemporánea: la ruptura de límites y fronteras (pp. 33-50). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b16033 DOI: https://doi.org/10.3726/b16033

Leal Rivas, N. (2020). El texto dramático como acto discursivo social, estratégico e intencional: análisis semiótico discursivo del proceso dialógico. Rivista di Letteratura Teatrale, 13, 134-144, Fabrizio Serra Editore.

Leal Rivas, N. (2022a). Intersubjetividad lingüística y alteridad en el discurso poético. Análisis semiótico discursivo y lexicométrico de Umbrales de otoño de Mariluz Escribano. Artifara, 22(2), 159-183. https://doi.org/10.13135/1594-378X/7019

Leal Rivas, N. (Dir.) (2022b). Prospettive discorsive e di educazione linguistica internazionale. FedOAPress. https://doi.org/10.6093/978-88-6887-159-8

Leal Rivas, N. (2023). La argumentación en la escritura académica de investigación. Perspectivas, procesos y estrategias. Visor.

Liverani, E. y Canals, J. (eds.). El discurso del turismo. Aspectos lingüísticos y variedades textuales. Tangram.

Martínez Ezquerro, A. (2016). Voces, lecturas y símbolos del agua en los anuncios publicitarios. En I. Morales Sánchez, S. Robles Ávila y M. da N. Pires (Eds.), Lecturas del agua: un acercamiento interdisciplinar desde la cultura y el turismo (pp. 299-312). Catarata.

Martínez Ezquerro, A. (2021). Estrategias para analizar el discurso retórico publicitario: un modelo a través de anuncios de España y Portugal. Contextos educativos: Revista de educación, 27, 245-269. https://doi.org/10.18172/con.4920 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4920

Martínez Ezquerro, A. (2021). Usos del lenguaje en tareas científico-académicas: el caso de los vicios de estilo. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación. CLAC. Monográfico La escritura académica en el contexto universitario del siglo XXI, 88, 59-70. https://doi.org/10.5209/clac.78297 DOI: https://doi.org/10.5209/clac.78297

Martínez Ezquerro, A. (2023). Análisis de los discursos y procesos de comunicación retórica. Editorial Tirant lo Blanch (Colección Humanidades).

Martos Núñez E. y Martos García, A. (2012). Los imaginarios del agua y sus lecturas pansemióticas. Álabe. Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 6, 1-15. http://doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.3 DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.3

Martos Núñez E. y Martos García, A. (2013). Ecoficciones e imaginarios del agua y su importancia para la memoria cultural y sostenibilidad. Alpha, 36, 71-91. http://doi.org/10.4067/S0718-22012013000100006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22012013000100006

Martos Núñez E. y Martos García, A. (2019). Las neolecturas turísticas del patrimonio en contextos locales y transnacionales. En M. M. Campos-Fígares (Dir.), Imaginarios de la naturaleza y de la cultura del agua. Paradigmas científicos y planteamientos didácticos (pp. 93-110). RIUL-Marcial Pons.

Parodi, G. (2010). Lingüística de corpus: de la teoría a la empírica. Iberoamericana / Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865278715

Pérez Vázquez, E. (2014). Oralidad en las bitácoras de viaje 2.0, Normas, 4, 71-91. http://roderic.uv.es/handle/10550/40569 DOI: https://doi.org/10.7203/Normas.4.4688

Quiles, M.ª C. y Martínez Ezquerro, A. (2020). Investigaciones transversales e interdisciplinares: nuevas perspectivas lectoras, ecológicas y educativas. En M. C. Quiles Cabrera y A. Martínez Ezquerro, Ecología y lecturas del agua: investigación interdisciplinar y transversal en didáctica de la lengua y la literatura. UJA Editorial.

Quiles Cabrera, M.ª C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de Internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”. Contextos Educativos. Revista De Educación, 25, 9-24. https://doi.org/10.18172/con.4260 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4260

Real Academia Española (2014). Diccionario de la lengua española. http://dle.rae.es/

Van Dijk, T. (2000). El discurso como interacción social. Gedisa.

Vázquez-Cano, E., Mengual Andrés, S. y Roig-Vila, R. (2015). Análisis lexicométrico de la especificidad de la escritura digital del adolescente en WhatsApp. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada Concepción, 53(1), 83-105. http://doi.org/10.4067/S0718-48832015000100005 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48832015000100005

Published

2023-10-10

How to Cite

Leal Rivas, N. (2023). Stereotypes and resignification tourism discourse: lexicometric and semantic analysis of water heritage in travel blogs. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 65–89. https://doi.org/10.18172/con.5780