Validation of a Questionnaire on Teacher Training to Cater for Diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5897

Keywords:

Teachers, diversity, teacher training, questionnaire, factor analysis

Abstract

Although there are numerous studies linked to the analysis of the training needed by teachers to respond to student diversity, there are few valid and reliable instruments that allow us to assess the preparation required to do so from a broad and up-to-date perspective. Under these coordinates, the current study aims to analyse the psychometric characteristics of a questionnaire designed ad hoc and aimed at assessing the training needed to cater for an increasingly diverse student population. After designing and applying the instrument to a sample of 376 teachers, its reliability and validity are studied. For the reliability study, the internal consistency of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient. For the validity analysis, we chose to calculate the content validity, using the technique of expert judgement in the field, and the construct validity, using factor analysis. The results obtained show that an instrument has been developed for the systematic and orderly collection of information from the target population, which is at the same time congruent, internally consistent, valid and highly reliable. In this sense, the instrument represents a valuable and up-to-date contribution to the scientific field in which it is framed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María José Latorre Medina, University of Granada

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. Profesora titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación, Economía y Tecnología de Ceuta de la Universidad de Granada. Dirige el Grupo de Investigación “Formación, Desarrollo y Actividad Docente” (FYDAD). Entre sus principales centros de interés o líneas de investigación se encuentra el Prácticum, la formación práctica universitaria, la formación inicial del profesorado, el desarrollo profesional de docentes, la docencia universitaria.

Yolanda Bel Blanca, University of Granada

Es Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. Diplomada en Magisterio y Licenciada en Psicopedagogía por la misma universidad. Actualmente, trabaja como docente en el Colegio Concertado San Daniel de Ceuta. Sus principales líneas de investigación son la formación del profesorado y la educación intercultural.

Francisco Javier Blanco Encomienda, University of Granada

Es Profesor Titular en la Universidad de Granada, universidad donde se doctoró. Actualmente es Vicedecano de Investigación, Innovación y Posgrado en la Facultad de Educación, Economía y Tecnología de Ceuta. Entre sus principales líneas de investigación están los métodos cuantitativos y su aplicación a las Ciencias Sociales. Tiene una amplia trayectoria investigadora en el área de la formación docente. Cuenta con numerosas publicaciones en revistas de gran impacto.

References

Aguaded, E. M., De la Rubia, P., González, E. y Beas, M. B. (2012). Análisis de las competencias interculturales en la formación del profesorado. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 2, 156-171. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2147.1444

Aguado, T., Gil, I. y Mata, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado. Dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-292. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220275A

American Psychological Association, American Educational Research, Association & National Council on Measu-rement in Education (2014). Standards for educational and psychological testing. American Educational Research Association. https://www.testingstandards.net/uploads/7/6/6/4/76643089/standards_2014edition.pdf

Arnáiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149121

Arnáiz, P., Escarbajal, A., Alcaraz, S. y de Haro, R. (2021). Formación del profesorado para la construcción de aulas abiertas a la inclusión. Revista de Educación, (393), 37-67. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-485

Arteaga, B. y García, M. (2008). La formación de competencias docentes para incorporar estrategias adaptativas en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(2), 253-274. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220253A

Ayerbe, P. (2000). Educar a todos: una mirada desde la escuela multicultural. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 4(1), 1-12. https://www.ugr.es/~recfpro/rev41ART4.pdf

Bell, J. (2002). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación. Editorial Gedisa.

Bellón, M. (2007). Inmigración, interculturalidad y convivencia. En F. Herrera, M. I. Ramírez, J. M. Roa y R. Galindo (Coords.), Inmigración, interculturalidad y convivencia (pp. 19-22). Instituto de Estudios Ceutíes y Ciudad Autónoma de Ceuta.

Beltrán, R. y Rodríguez, J. L. (2004). Validez. En F. Salvador, J. L. Rodríguez y A. Bolívar (Dirs.), Diccionario Enciclopédico de Didáctica. Volumen II (p. 665). Ediciones Aljibe.

Berlanga, M. L. y Juárez, L. G. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la retroalimentación asertiva en educación normal. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-23. https://doi.org/10.33010/ierierediech.v11i0.791

Bisquerra, R. (1996). Métodos de investigación educativa: Guía práctica. CEAC.

Cabero, J. y Llorente, M. del C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Revista Eduweb, 7(2), 11-22. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/206

Calvo, F. (1990). Estadística aplicada. Ediciones Deusto.

Cardona, J. (2008). Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores. Sanz y Torres.

Carrion, C., Soler, M. y Aymerich, M. (2015). Análisis de la validez de contenido de un cuestionario de evaluación del aprendizaje basado en problemas. Un enfoque cualitativo. Formación Universitaria, 8(1), 13-22. http://doi.org/10.4067/S0718-50062015000100003

Coma, T., Blasco, A. C., Dieste, B. y Sobradiel, N. (2023). Escuelas transformadoras. Camino hacia la ciudadanía global y la agenda 2030. Contextos Educativos. Revista de Educación, (31), 27-51. http://doi.org/10.18172/con.5453

De Frutos, A. (2011). El camino hacia la interculturalidad. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 40, 1-9. http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_40

De Marcos, M. y Sanahuja, A. (2024). DUA, inclusión e interculturalidad en la formación inicial docente: percepciones del profesorado universitario. Contextos Educativos. Revista de Educación, (34), 59-81. https://doi.org/10.18172/con.5893

Eguskiza, N., Abasolo, J., Etxebarria, A. y Iglesias, A. (2021). Sensibilidad intercultural de los jóvenes bilingües vascos: algunos aspectos a trabajar en el sistema educativo vasco. Contextos Educativos. Revista de Educación, (27), 137-152. http://doi.org/10.18172/con.4466

Escalante, C., Fernández, D. y Gaete, M. (2014). Práctica docente en contextos multiculturales. Lecciones para la formación en competencias docentes interculturales. Revista Electrónica Educare, 18(2), 71-93. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.4

Etxeberría, F., Karrera, I. y Murua, H. (2010). Competencias interculturales del profesorado con alumnado inmigrante en el País Vasco. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 79-94. http://www.aufop.com

Fermín-González, M. y Domínguez-Garrido, M. C. (2021). A phenomenological approach to intercultural initial education. Intercultural Education, 32(6), 624-648. https://doi.org/10.1080/14675986.2021.1962251

Ford, C. (2018). Effective practice instructional strategies: Design of an instrument to assess teachers’ perception of implementation. Studies in Educational Evaluation, 56(0), 154-163. https://doi.org/10.1016/J.STUEDUC.2017.12.004

García, M. (2005). Educación adaptativa y escuela inclusiva: una forma de atender las diferencias de todos los estudiantes. En C. Jiménez (Coord.), Pedagogía diferencial. Diversidad y equidad (pp. 3-31). Pearson Educación.

Goenechea, C. (2008). ¿Es la formación del profesorado la clave de la educación intercultural? Revista Española de Pedagogía, 239, 119-136.

Gómez, J. M. (2005). Pautas y estrategias para entender y atender la diversidad en el aula. Pulso, 28, 199-214. http://hdl.handle.net/10017/5140

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Jordán, J.A. (2007). Formación intercultural del profesorado de Secundaria. Estudios sobre Educación, 12, 59-80.

Leiva, J. J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 2, 8-31. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1148

Llorent, V. J. y Álamo, M. (2019). La formación inicial del profesorado en las actitudes hacia la diversidad cultural. Validación de una escala. Papeles de Población, 99, 187-208. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11260181008

López, E. y Pérez, E. (2013). Formación permanente del profesorado y práctica docente intercultural: contenidos actitudinales y complementariedad competencial. Espiral. Cuadernos del profesorado, 6(12), 32-42. https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.955

López, J. A. (2009). La interculturalidad: nuevos retos. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 15, 1-14.

López-López, M. C., León-Guerrero, M. J. y Hinojosa-Pareja, E. F. (2022). Construction and validation of Leading Inclusive Education in Compulsory Education Questionnaire (LIE-Q-Teaching Team). International Journal of Inclusive Education, 28(10), 2052-2071. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2053215

Mas, O. y Olmos, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación superior: Una perspectiva desde las competencias docentes. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 159-174. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2012/199990/reveduinc_a2012v5n1p159.pdf

Medina, A. (2009). Formación y desarrollo de las competencias básicas. Universitas.

Méndez, C. y Rondón, M. A. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 14(1), 197-207. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v41n1/v41n1a14.pdf

Miguélez, M., Raposo, M. y Sarmiento, J. A. (2024). Validación de un cuestionario sobre actitudes del profesorado ante la filosofía con o para niños/as. HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, (15), 13-54. https://doi.org/10.12795/ HASER/2024.i15.01

Montero, M.L. (2000). La formación del profesorado ante los retos de la multiculturalidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 4(1), 1-20. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56751266006

Morales, P. (2013). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. http://www.upcomillas.es/personal/peter

Palomares, A. (2006). Educación e inmigración en España. Revista Española de Educación Comparada, 12, 339-364. https://revistas.uned.es/index.php/REEC/ article/view/7434

Palomares, A., Gracia, A., Cebrián, A. y López, E. (2023). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de los procesos de enseñanza-aprendizaje en el desarrollo de la competencia aprender a aprender “Innovaprende”. Contextos Educativos. Revista de Educación, (31), 201-222. http://doi.org/10.18172/con.5534

Pérez-Gil, J. A., Chacón S. y Moreno, R. (2000). Validez de constructo: el uso del análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez. Psicothema, 12(2), 442-446. http://hdl.handle.net/11441/42748

Ramos, G., Pérez, A., Chiva, I. y Moral, A. (2021). Validation of a scale of attention to diversity for university teachers. Educación XX1, 24(2), 121-142. https://doi.org/10.5944/educXX1.28518

Rodríguez, C., Valerio, A. T. y Batista, R. (2023). Validación de una escala del Modelo Ampliado de Aceptación de la Tecnología en el contexto dominicano. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 68, 217-244. https://doi.org/ 10.12795/pixelbit.100352

Rodríguez, R. M. (2003). La escolarización del alumnado inmigrante, ¿un nuevo reto en la formación del profesorado? Tendencias Pedagógicas, 8, 133-142. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1835

Rodríguez, R. M. (2004). A propósito del fenómeno de la inmigración: ¿cambia la función de la educación? En F. Herrera, M. I. Ramírez, J. M. Roa, S. Ramírez y F. Mateos (Coords.), Inmigración, interculturalidad y convivencia (pp. 105-112). Instituto de Estudios Ceutíes y Ciudad Autónoma de Ceuta.

Sandoval, M. (2008). La colaboración y la formación del profesorado como factores fundamentales para promover una educación sin exclusiones. Contextos Educativos. Revista de Educación, (11), 149-159. https://doi.org/10.18172/con.600

Sánchez, J. M., Alba, C. y Zubillaga, A. (2021). La formación para la educación inclusiva en los títulos de maestro en educación primaria de las universidades españolas. Revista de Educación, (393), 321-352. https://doi.org/0.4438/1988-592X-RE-2021-393-496

Santos, M. A., Cernadas, F. X. y Lorenzo, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217031054010

Scheaffer, R. L., Mendenhall, W. y Lyman, R. (2007). Elementos de muestreo. Thomson.

Skjong, R. y Wentworth, B. H. (2001). Expert judgement and risk perception. Paper presentado en The Eleventh International Offshore and Polar Engineering Conference, Stavanger, Noruega, 17-22 de junio.

Soto, J. I., Collado, D., Torres, B. y Padial, R. (2021). Elaboración y validación de un cuestionario (CFVALMA) sobre la formación en valores del alumnado de magisterio. Retos, 41, 68-77. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.81984

Steele, A. R. y Leming, T. (2022) Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practice. Journal of Peace Education, 19(1), 47-66. https://doi.org/10.1080/17400201.2022.2030688

Suberviola, I. (2025). La influencia de la historia escolar en el AET. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-20. http://doi.org/10.31637/epsir-2025-286

Suberviola, I. (2024). Percepción de las nuevas generaciones sobre la corresponsabilidad en los cuidados: Validación de un cuestionario para su análisis. Prisma Social: revista de investigación social, (44), 219-243. https://revistaprismasocial.es/article/view/5202

Suberviola, I., Navaridas, F. y González, A. (2024). Factores de influencia en la intención de abandono escolar temprano: perspectiva del estudiantado. Educación XX1, 27(1), 229-252. https://doi.org/10.5944/educxx1.36980

Vázquez, R., Picazo, M. y López, M. (2021). Estudio de casos e innovación educativa: un encuentro hacia la mejora educativa. Investigación en la Escuela, 105, 1-10. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.01

Published

2025-04-25

How to Cite

Latorre Medina, M. J., Bel Blanca, Y., & Blanco Encomienda, F. J. (2025). Validation of a Questionnaire on Teacher Training to Cater for Diversity. Contextos Educativos. Revista De Educación, (35), 287–314. https://doi.org/10.18172/con.5897

Most read articles by the same author(s)