Analysis of teaching satisfaction level among secondary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.624Keywords:
Satisfaction, dissatisfaction, formation, motivation, teaching, curriculum, evaluationAbstract
This article is fruit of a project of investigation in which is a matter of investigating on the degree of satisfaction of the professionals of Secondary Education in the performance of its educational work. They are analyzed, in a general way, different dimensions related to the levels of satisfactiondissatisfaction, in the professional exercise, in the personal relations, with the organizing structures of the centers and with the structure and the theoretical bases that support the normative development of the Secondary Education in the present educational system. Subsequently it is undertaken, of more specific way, what “they say to do” with respect to curriculum aspects referred to contents, methodology and evaluation. From the analysis of the answers of the elaborate questionnaire they are presented a series of proposals that would seek to improve the professional development of this collective one of professionals.Downloads
References
BOGLER, R. (2001). The influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, 5, 662-683.
CONLEY, S., BACHARD, S. y BAUER, S. (1989). The school work environment and teacher career dissatisfaction. Educational Administration Quarterly, 25, 58-81.
DINHAM, S. y SCOTT, C. (2000). Moving into the third, outer domain of teacher satisfaction. Journal of Educational Administration, 4, 379-396.
ESTEVE, J. M. (1994). El malestar docente. Barcelona: Paidós Iberia.
ESTEVE, J. M. (1998). El estrés de los profesores: Propuesta de intervención para su control. En A. Vila (Coord.), Perspectivas y problemas de la función docente (pp. 292-338). Madrid: Narcea.
EVANS, L. (2000). The effects educational change on morale, job satisfaction and motivation. Journal of educational Change, 1, 173-192.
GONZÁLEZ RÍO, M. J. (1997). Metodología de la Investigación Social. Técnicas de recolección de datos. Alicante: Aguaclara.
GONZÁLEZ BLASCO, P. y GONZÁLEZ ANLEO, J. (1993). El profesorado en la España actual. Madrid: SM.
GORDILLO, V. (1988). La satisfacción profesional del profesorado: Consecuencias para la orientación educativa. En A. Villa. (Coord.), II Congreso Mundial Vasco. Perspectivas y problemas de la función docente (pp. 259-266). Madrid: Narcea.
INCE (2003). Evaluación de la Educación Secundaria Obligatoria, 2000: informe final. Madrid: MECD.
MARCELO, C. (1992). Aprender a enseñar. Un estudio sobre el proceso de socialización de los profesores principiantes. Madrid: MEC. CIDE.
MARCELO, C. (1995). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: PPU.
MARCHESI, A. (1990). Profesores, Centros docentes y calidad de la educación. Cuadernos de pedagogía, 184, 10-14.
MARCHESI, A. (2003): Indicadores de la educación en España y cambio educativo, en Revista de Educación, 330, 13-34.
MARCHESI, A. y MARTÍN, E. (2002): Evaluación de la Educación Secundaria. Fotografía de una etapa polémica. Madrid: Fundación Santa María.
MARTÍN, E., PÉREZ, E. y ÁLVAREZ, N. (2007). La opinión del profesorado sobre la calidad de la educación. Madrid. FUHEM.
ORTIZ, V. (1993). El malestar del docente: la enseñanza media como unidad de referencia empírica. Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.
PADRÓN, M. (1994). Satisfacción profesional del profesorado. Tesis Doctoral. Universidad de La Laguna.
PEIRÓ, J. M., LUQUE, O., MELIÁ, J. y LOSCERTALES, F. (1991). El estrés de enseñar. Sevilla: Alfar.
PÉREZ, A. I., SOLA, M., BLANCO, N. y BARQUÍN, J. (2003). Luces y sombras en la situación profesional de los docentes españoles. En J. Gimeno y J. Carbonell, El sistema educativo. Una mirada crítica. Madrid, Praxis Psicología.
PÉREZ, R. (1997). La profesión de docente. Estudio de las condiciones para el desarrollo de los profesores. Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad.
SALANOVA, M. (2003). Burnout en profesores de enseñanza secundaria: un estudio longitudinal. En I. Martínez, M. Salanova, S. Llorens, M. García, R. Grau, y E. Cifre (Eds.), La enseñanza y el burnout: ¿una simbiosis irreversible? Castellón: Colección Psyque.
SEVILLA, U. y VILLANUEVA, R. (2000). La Salud Laboral Docente en la Enseñanza Pública. Madrid: Publicaciones de la Federación de Enseñanza de CCOO.
WALKER, J. C. y EVERS, C. W. (1988). The Epistemological Unity of Educational Research. En J. P. Keeves (Ed.), Educational Research Methodology, and Measurement: an International Handbook. Oxford: Pergamon Press.
VEENMAN, S. (1988). El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. En A. Villa. (Coord.), Perspectivas y problemas de la función docente. II Congreso Mundial Vasco (pp. 39-68). Madrid: Narcea.
VERA, J. (1986) Incidencias de los factores socio-laborales en el profesor debutante. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga. Inédita.
VILLAR ÁLVAREZ, F. del (1993). El desarrollo del conocimiento práctico de los profesores de Educación Física, a través de un programa de análisis de la práctica docente. Un estudio de casos en formación inicial. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.Inédita.
ZUBIETA, J. C. Y SUSINOS, T. (1992). Las satisfacciones e insatisfacciones de los enseñantes. Madrid: CIDE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.