Reading and analysis of four language school from argentinian editions

Authors

  • María Victoria Goicoechea Gaona Universidad Nacional del Comahue Centro Regional Universitario Bariloche

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.629

Keywords:

Didactics of the Language/Language Didactics, school texts, speech genres

Abstract

The development of this work is inserted in the area of Languages and Literatures Didactics, and consists in the analysis of four Language school texts edited in Argentin, and was performed starting from the Social-Discursive Interactionism/Social and Discoursive Interaccionism theory (Geneva-Bariloche). The four studied textbooks are organized around speech genres (textual genres) usual in the school field, what proves that this notion is fundamental in the teaching of Language. It is surprising that while the presence of discursive notions is high, most of the exercises proposed to the students is centered on gramatical notions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. M. (1998). Didáctica general y didáctica específica. En A. Mendoza. Fillola (Ed.), Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura (pp. 23-32). Barcelona: Horsori.

Briz, E. (1998). La evaluación en el área de lengua y literatura. En A. Mendoza Fillola (Ed.), Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: Horsori.

Browarnik, G. et al. (2005). Puerto manual 4. Artesanal. Conectado. Buenos Aires: Puerto de Palos.

Cano, F. et al. (2007). Lengua 5. Serie Entender-Segundo ciclo. Buenos Aires: Estrada.

Dolz, J. y Gagnon, R. (2008). Le genre du texte, un outil didactique pour développer le langage oral et écrit. Pratiques , 137-138, 179-198.

Carrillo, M. y Carrillo, Á. (2006). Luna lunera 3. Madrid: Santillana.

Erard, S. y Schneuwly, B. (2005). La didactique de l´oral: savoirs ou compétences? Repenser l´enseignement des langues: comment identifier et exploiter les compétences (pp. 69-97). Villeneuve d´Ascq cedes: Presses Universitaire du Septentrión.

Leontiev, A. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.

Mendoza Fillola, A. (1998). Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: Horsori.

Riestra, D. (2000). Análisis de la enseñanza de la lengua materna desde la teoría de la actividad. En III Conference for Sociocultural Research, Campinas, Brasil [CD-Rom].

Riestra, D. (2006). Usos y formas de la lengua escrita, Buenos Aires: Novedades Educativas.

Riestra, D. (2008). Las consignas de enseñanza de la lengua, Buenos Aires: Miño y Dávila.

Sarceda, M. S. (1998). Historias en bicicleta. Lectura y escritura con áreas integradas, Buenos Aires: Kapelusz (3º de nivel primario).

Schneuwly, B. (1997), La enseñanza del lenguaje oral y la lectoescritura en la perspectiva socio-cultural. En A. Álvarez (Ed.), Hacia un currículum cultura. La vigencia de Vygotski en la educación, Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje, pp. 91-100.

Published

2013-05-15

How to Cite

Goicoechea Gaona, M. V. (2013). Reading and analysis of four language school from argentinian editions. Contextos Educativos. Revista De Educación, (13), 99–122. https://doi.org/10.18172/con.629

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles