Spanish Youth’s Perception Of Gender Equality
Validation of The Multidimensional CIPEJIG Questionnaire
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.6923Keywords:
CIPEJIG, coeducation, gender, equality, questionnaire validationAbstract
This article aims to design, validate, and apply an instrument to measure Spanish university students’ perceptions of gender equality across various social domains. The developed instrument, named CIPEJIG (Research Questionnaire on Youth Perception of Gender Equality), is structured into eight thematic dimensions: labor, family, education, health, social and cultural, economic, gender-based violence, and personal autonomy. The methodological process was carried out in two phases. In the first phase, the content of the instrument was constructed and validated using the Delphi method, involving 18 expert participants, and guided by Moriyama’s criteria to ensure conceptual validity, proper operationalization, and clarity of items. In the second phase, the questionnaire was administered to a non-probabilistic sample of 1,640 students from Campus Iberus universities. Statistical analyses included data imputation, Cronbach’s alpha calculation (0.80 overall), and exploratory factor analysis using principal component methods. The results reveal a factorial structure consistent with the theoretical design and acceptable reliability across most dimensions. The empirical groupings reflect differentiated perceptions across thematic areas, confirming the multidimensional nature of gender equality and its complexity in the context of youth. The main contribution of this study lies in the development of a specific, culturally contextualized, and empirically validated instrument that enables the exploration of social representations of gender from a comprehensive perspective. This tool holds great potential for use in research, educational settings, and the formulation of public policies aimed at promoting gender equality among young people in Spain.
Downloads
References
Águila, G., Díaz-Quiñones, J., Díaz-Martínez, P. y Cruz Pérez, N. (2016). Instrumento para determinar necesidades de conocimiento de los padres acerca de la adolescencia y su manejo. Medisur, 14(6), 748-759. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2016/msu166j.pdf
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Blasco, J., López-Padrón, A., y Mengual, S. (2010). Validación mediante método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e intereses hacia las actividades acuáticas con especial atención al windsurf. Ágora, para la educación física y el deporte, 12(1), 75-96. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3217522.pdf
Cabero, J. e Infante, A. (2014). El método Delphi y su empleo en la investigación en Comunicación y Educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 48(1), 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.187
Centro de Investigaciones Sociológicas (2023). Percepciones sobre la igualdad entre hombres y mujeres y estereotipos de género. Estudio nº 3428. https://www.cis.es/documents/d/cis/es3428mar_HyM_A
Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. (2022). Barómetro Juventud y Género 2022: Percepciones sobre la igualdad y la violencia de género. Fundación FAD Juventud. https://www.fad.es/centro-reina-sofia
Columban, R., Popescu, L. R. y Gabor, M. R. (2020). Gender stereotypes and perceptions of inequality in Romanian universities. Journal of Gender Studies, 29(6), 789–803. https://doi.org/10.1080/09589236.2020.1768275
Consejo de la Unión Europea. (2019). Estrategia de la UE para la Juventud 2019–2027. https://europa.eu/youth/strategy_es
Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género. (2024). Estadísticas oficiales sobre violencia de género en España. https://violenciagenero.igualdad.gob.es
Egitim, H. (2024). Inclusive leadership training in Japanese universities: Gender equality perceptions before and after intervention. Asian Education Studies, 6(1), 33-49. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100362
EIGE – European Institute for Gender Equality. (2022). Gender Equality Index: Spain 2022. https://eige.europa.eu
George, D., y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Allyn & Bacon.
INJUVE – Instituto de la Juventud. (2021). Informe Juventud en España 2020. Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. https://injuve.es
Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (1999). Análisis multivariante. Prentice Hall.
Instituto Nacional de Estadística. (2022). Encuesta de estructura salarial. https://www.ine.es
Jorna, A. R., Castañeda, I. E. y Martínez-Véliz P. (2015). Construcción y validación de instrumentos para directivos de salud desde la perspectiva de género. Horizonte Sanitario, 13(3), 101-110. http://doi.org/10.19136/hs.a14n3.979
Kline, P. (1986). Handbook of test construction. Introduction to psychometric design. Routfedge. Taylor & Francis group.
Kline, P. (2000). The handbook of psychological testing. Routledge.
Lagarde, M. (2005). Los cautiverios de las mujeres. Siglo XXI Editores.
Ley 6/2022, de 5 de diciembre, de políticas integrales de juventud. Boletín Oficial del Estado, núm. 291, de 6 de diciembre de 2022, páginas 161228 a 161271. https://www.boe.es/eli/es/l/2022/12/05/6/con
Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, núm. 71, de 23 de marzo de 2007, páginas 12611 a 12645. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/03/22/3
López-Gómez, E. (2018). El Método Delphi en la investigación actual en educación: Una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. http://doi.org/10.5944/educXX1.15536
Morales, V. (2012). Estadística aplicada en las ciencias sociales. Tamaño de la muestra. ¿Cuántos alumnos necesitamos? Universidad Pontifica Comillas.
Moreno, A. (2016). La juventud como categoría social: definiciones, límites y debates. Revista de Estudios de Juventud, 114, 23-35.
Moriyama, I. M. (1971). Measurement of health and health indicators. WHO.
Nkosi, B. y Mulaudzi, M. (2017). University students’ attitudes toward gender equality in post-apartheid South Africa. Gender and Education, 29(3), 296-310. https://doi.org/10.1080/09540253.2017.1296112
Nunnally, J. C., y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw-Hill.
ONU Mujeres. (2023). Igualdad de género: Datos y cifras globales. https://www.unwomen.org
Orfan, S.N. y Samady, S. (2023). Students’ perceptions of gender equality: A case study of a conflict-stricken country. Cogent Social Sciences, 9(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2225819
Oviedo, H. C., y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente Alpha de Cronbach. Revista de la Facultad de Medicina, 53(1), 5-11.
Pla-Julián, I. y Díez, A. M. (2019). La formación en igualdad y su impacto en la percepción del alumnado universitario. Revista de Educación, 384, 45–67. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-419
Rodríguez-Sotamayor, Y., Pardo-Fernández, A., Castañeda Abascal, I.E., y González-Longoria Ramírez, Y.M. (2020). Construcción y validación del Cuestionario Conciliación vida laboral-familiar como factor de calidad en servicios estomatológicos. Medisur, 18(5), 835-845. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2020/msu205l.pdf
Rojas Sánchez, G.A., Lorenzo Corrales, H.L., Nápoles Prieto, Y., Sebrango Rodríguez, C.R., y Companioni Domínguez, I.M. (2022). Validación de un Cuestionario para indagación sobre los estilos de vida. En IX Conferencia Internacional de Psicología de La Salud, Psicosalud 2022, 14 al 18 de noviembre de 2022, La Habana, Cuba. https://psicosalud.sld.cu/index.php/psicosalud/2022/paper/viewPaper/187
Romero Díaz, T., y Martínez Gimeno, A. (2017). Construcción y validación de un cuestionario de evaluación al desempeño docente mediante Análisis Factorial Exploratorio. Revista Científica Estelí, (22), 18-30. https://doi.org/10.5377/farem.v0i22.4514
Scott, J. W. (1990). Gender and the politics of history. Columbia University Press.
Suberviola, I. (2024). Percepción de las nuevas generaciones sobre la corresponsabilidad en los cuidados: Validación de un cuestionario para su análisis. Revista Prisma Social, 44, 219-243. https://revistaprismasocial.es/article/view/5202
Suberviola, I., Martínez-García, A. y Gurría, M. I. (2024). Study of the concept and dimensions of gender-based violence and its connection to adolescence and education. Environment and Public Health Research, 2(2), 2021. https://doi.org/10.59400/ephr2021
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025a). Cuestionario de Investigación sobre la Percepción Juvenil de la Igualdad de Género (CIPEJIG). https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29378201
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025b). Test de validación interjueces CIPEJIG. figshare. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29367635.v1
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025c). 1º Criterio Moriyama. Test CIPEJIG. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29383682.v1
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025d). 2º criterio Moriyama. Test CIPEJIG. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29403764.v1
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025e). 3º criterio Moriyama. test CIPEJIG. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29409719.v1
Suberviola, I. y Martínez-García, A. (2025f). 4º criterio Moriyama. test CIPEJIG. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.29532572
UNESCO. (2017). A guide for gender equality in teacher education policy and practices. https://unesdoc.unesco.org
Vega Falcón, V., Leyva Vázquez, M. Y., y Batista Hernández, N. (2023). Desarrollo y validación de un cuestionario para evaluar el conocimiento en Metodología de la Investigación. Revista Conrado, 19(S2), 51–60. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3232
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aroa Martinez García, Iratxe Suberviola Ovejas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.




