Pensar en arte

Authors

  • María José Clavo Sebastián Universidad de La Rioja
  • María Iñigo Clavo Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.429

Abstract

This article describes an experience of educational intervention. Its objective is to facilitate a thoughtful contact with the cognitive aspects of art to a group of children attending their last year of primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVARO, M.I. et al. 1974. Ver el arte, Zaragoza.

ARGÁN, G.C. 1991. El Arte Moderno, del Iluminismo a los movimientos contemporáneos, Madrid : Akal/Arte y Estética.

ARNHEIM, R. 1985. El pensamiento visual, Buenos Aires: Eudeba.

AUSUBEL, D.P. 1983. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. D.P. Ausubel, J.D. Novak, H. Hanesian. Mexico: Trillas (2ª Ed.).

BARRAGÁN, J. 1992. Para saber más, Cuadernos de Pedadogía, (208): 32-36, 43 REF.

BAYO MARGALEF, J. 1987. Percepción, desarrollo cognitivo y artes visuales, Barcelona: Anthropos.

BLOOM, B. 1975. Evaluación del aprendizaje, Benjamin S. Bloom, J. Thomas Hastings, George F. Madaus. Buenos Aires: Troquel.

BORRÁS GUALIS, G. 1993. La Historia del Arte en la encrucijada, Artigrama (10), 45-53.

BOZAL, V. 1993. Modernos y Postmodernos, Madrid: Historia 16.

CALAF, R. et al. 1998. Aspectos didácticos de las ciencias sociales, Zaragoza: I.C.E.

COLL, C. 1988. Psicología y curriculum, Barcelona: Laia.

EISNER. 1971. Educating Artistic Vision, New York: Mac Millan.

EQUIPO DIDART. 1996. El arte, argumento educativo, Cuadernos de Pedagogía, (252): 18-21

FERNÁNDEZ CURSACH. 1995. Entre el cielo y la tierra, Cuadernos de Pedagogía (235): 50-54, 7 REF.

GONZÁLEZ, A.E. 1989. Las claves del arte. Ultimas tendencias, Barcelona: Ariel.

HUSSERL, E. 1990. La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología transcendental, Barcelona: Editorial Crítica.

LIPMAN, M. 1992. Filosofía en el aula , Madrid: Ediciones de la Torre.

LUCIE-SMITH, E. 1991. Movimientos artísticos desde 1945, Barcelona: Destino.

MERCHÁN FIZ, S. 1985. El Universo del arte, Barcelona: Salvat.

MERCHÁN FIZ, S. 1992. El arte en la cultura moderna, Madrid: Alianza.

MARTÍNEZ MARZOA, F. 1973. Historia de la filosofía, Madrid: Ediciones Istmo.

NIETZSCHE, F. W. 1973. El nacimiento de la tragedia, Madrid: Alianza.

ORTEGA Y GASSET, J. 1983. ¿Qué es filosofía?, Madrid: Revista de Occidente.

VVAA. 1999. Didáctica de las artes plásticas, Madrid: I.C.E. de la Universidad Complutense de Madrid.

VVAA. 1995. Educación plástica y visual, Madrid: Santillana.

VVAA. 1997. Historia del Arte, Madrid: Alianza.

Published

2013-05-14

How to Cite

Clavo Sebastián, M. J., & Iñigo Clavo, M. (2013). Pensar en arte. Contextos Educativos. Revista De Educación, (3), 351–382. https://doi.org/10.18172/con.429

Issue

Section

Experiences and Reflections