Nueva ciudadanía para el tercer milenio
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.464Abstract
The concept of citizenship in multicultural societies is undergoing a series of deep changes. This new citizenship which is emerging in the dawn of the Third Millenium presents different requirements and possibilities and citizens must be ready to face them. In this work, we consider the horizons of the new citizenship, the links between citizenship and nationality, the development of proper critical citizens, as well as the dimensions of this citizenship, namely democratic, social, equal, intercultural and environmental. The fact that citizens in current societies must be able to build their identity on the basis of multiple memberships and learn to coexist in diversity is also highlighted.Downloads
References
CAMPS, V. y GINER, S. (1998). Manual de civismo. Barcelona, Ariel.
CARNEIRO, R. (1999). Proyecto educativo de ciudad. Educación para la ciudadanía, Congreso por el conocimiento y la convivencia. Barcelona, Abril.
COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (1994). Libro Verde. Política Social Europea. Luxemburgo, Comunidad Europea.
COMISIÓN EUROPEA (1996). Enseñar y aprender. Hacia la sociedad del conocimiento.
Libro Blanco sobre la educación y la formación. Luxemburgo, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
DELORS, J. (Coord.) (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, Santillana.
JORDAN, J. A. (1995). Concepto y objeto de la Educación Cívica. Revista Pedagogía Social. 10, pp. 7-18.
MARÍN IBAÑEZ, R. (1998). La Educación Permanente: posibilidades a nivel nacional e internacional. En Jornadas de Educación Permanente. Gijón, C. A. UNED, pp. 19-52
PEREZ SERRANO, G. (1999). Aprender a convivir. Buenos Aires, Docencia.
RUIZ DE LA OLABUENAGA, J. I. (2000). Inmigrantes. Madrid, Acento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.