Mujeres, aprendizaje dialógico y transformación social

Authors

  • Carmen Elboj Saso
  • Ainoa Flecha Fernández

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.510

Abstract

In the context of information societies, non academic women find themselves in a situation of double exclusion: firstly due to their condition as women and secondly due to their lack of academic knowledge in a context in which the level of formal education is more and more important. This article deals with and studies in depth the transformation possibilities that enclose the voice of those women who have traditionally been excluded from education, and therefore from long life learning and social participation. The theme of women has been treated from the academic world within the analysis of social inequalities and education. On the one hand, one of the issues which have been poorly studied is the role of non formal education in the life of non academic women. Education is usually based on academic conceptions of education, whilst currently in information society it is being proved that education depends more and more on the correlation between what we learn in the classrooms and what is learned out of the academic contexts. On the other hand, although the issue on women is being dealt with, the situation of non academic women in not being taken into consideration. In this sense, we believe that with the treatment of this subject not only do we agree with the lines of research from international scientific community, but also do we contribute to the formulation of new proposals of social participation and education through dialogic learning and dialogic feminism in which dialogic adult education is based.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beck-Gernsheim, E; Butler, J; Puigvert, L. (2001). Mujeres y transformaciones sociales. Barcelona: El Roure.

Beck, U. y Beck-Gernsheim, E. 1998. El normal caos del amor. Barcelona: El Roure. (P.O. en 1990).

Beck, U.; Giddens, A.; Lash, S. 1997. Modernidad Reflexiva. Madrid: Alianza. (Trabajo original publicado el 1994).

Bejar, H. 1990. El ámbito íntimo. Privacidad, individualismo y modernidad. Madrid: Alianza Universidad.

Benhabid, S. y Cornella, D. (editores). 1990. Teoría Feminista y Teoría Crítica. Valenciana: Alfons el Magnànim.

Castells, M. 1997-1998. La era de la Información. Vol. 1-2-3. Madrid: Alianza. (P.O. en 1996-1997).

CREA (en proceso). Habilidades comunicativas y desarrollo social.

CREA. 1995. Participación y no participación en EPA. Generalitat de Catalunya.

Cuenca, J. M. 1998. Centro de EPA “La Verneda-Sant Martí”. Un pequeño milagro cotidiano. Cuadernos de Pedagogía, nº 265, pp. 33-40.

Elboj, C.; Flecha, R. 2000. “La educación de personas adultas en la sociedad de la información”. Educación XX1, Núm 3. pp. 141-162.

Flecha, R.; Gómez, J.; Puigvert, L. 2001. Teoría Sociológica Contemporánea. Barcelona: Paidós.

Flecha, R. 1997. Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós.

Flecha, R. 1991. “Desarrollo curricular de la educación de las personas adultas en el marco de la reforma de la enseñanza”. Materiales para la Educación de Adultos. Enero 1991. Núm 1. pp. 9-19. Canarias: Radio Ecca.

Freire, P. 1997a. Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI. (P.O. en 1996).

Freire, P. 1997b. A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure. (P.O. en 1995).

Giddens, A. 1995a. La Transformación de la intimidad. Cambridge: Polity Press. (Trabajo original publicado el 1992).

Giddens, A. 1995b. Modernidad e Identidad del Yo. (Trabajo original publicado el 1991).

Giroux, H. 1991. Postmodernism, Feminism, and Cultural Politics. Albany: State University of New York.

Habermas, J. 1998. Facticidad y validez. Barcelona: Trotta. ( (Trabajo original publicado el 1996).

Habermas, J. 1987-1989. Teoría de la Acción Comunicativa. vols.I-II. Madrid: Taurus. (Trabajo original publicado el 1981).

Humm, M. (editor). 1992. Feminisms. A reader. London: Harvester Wheatsheaf.

Puigvert, L. 2001. Las otras mujeres. Barcelona: El Roure.

Sánchez, M. 1999. “La Verneda. St. Martí: School where people dare to dream”. Harvard Educational Review, 69(3), pp. 320-335.

Soler, M. 2001. Dialogic Reading. A new understanding of the reading event. Presentada en Harvard University. Tesis doctoral no publicada.

Subirats, M. 1998. Con diferencia. Las mujeres frente al reto de la autonomía. Barcelona: Icaria.

Subirats, M. 1997. “Notas para la búsqueda de una metodología de cambio desde los stereotipos de género”. A Ensayos de Pedagogía Crítica. Madrid: Popular.

Touraine, A. 1997. ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Madrid: PPC.

Published

2013-05-14

How to Cite

Elboj Saso, C., & Flecha Fernández, A. (2013). Mujeres, aprendizaje dialógico y transformación social. Contextos Educativos. Revista De Educación, (5), 159–172. https://doi.org/10.18172/con.510