Profile defining variables of immigrant university student
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.609Keywords:
Immigrant, university, profile, social inclusion, supportive measuresAbstract
Cultural diversity is a defining characteristic of current society. Migrations have in recent years become a timeless constant, a constant that requires a search for mechanisms that can cope with this new reality without triggering rifts or confrontations. It may be asserted that the meeting of different cultures in the same geographic space is today a structural fact. International organizations are committed to promoting living together in pluricultural realities and fighting for the acknowledgement of minority rights. The university, as an institution of higher education, has as its mission the training of highly qualified professionals, and this mission must be made to extend to the foreign population. The objective of this paper is to define the profile of the immigrant university student in order to identify his or her differential traits. A quantitative and qualitative methodology has been used. A Likert-scale questionnaire and a semi-structured interview were applied. The data were analyzed using different computer packages. Foremost among the main results is the fact that the population at issue chooses to attend university in order to continue their education, improve their job situation and legalize their certificates of educational accomplishment. They prefer long-term studies in order to have more opportunities in a competitive job market. Their expectations are high, aimed at improving their quality of life. The paper concludes with the contribution of positive discrimination measures to favour the social inclusion of this population.Downloads
References
Aguado Ondina, Mª T. (2006). Educación intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. Madrid: UNED Ediciones.
Álvarez Rodríguez, A. (2006). Inserción e integración laboral de los inmigrantes: políticas e instrumentos. Valencia: Alfa Delta Digital S. L.
Argullol, E. y López, G. (2004). Inmigración y transformación social en España: Madrid: Generalitat de Catalunya, Fundación BBVA y el Instituto de Estudios Autonómicos.
Banks, J. A. (1994). An introduction to multicultural education. Boston: Allyn and Bacon.
Bugeda, J. (1974). Manual de Técnicas de Investigación Social. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.
Borgström, M. (2002). Hacia una Europa diferente. Respuestas educativas a la interculturalidad. Madrid: CIDE/CIDREE/SLO.
Bueno Aguilar, J.J. (1999). Somos una sociedad multicultural, canon educativo. En Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 3, segunda época, 57-71.
Cavalcanti, L. (2007). Los vínculos económicos y familiares transnacionales: los inmigrantes ecuatorianos y peruanos de España. Madrid: Fundación BBVA.
Consejo de Coordinación Universitaria (2006). Datos y Cifras del Sistema Universitario Español. Curso 2005-2006. Disponible en: http://www.educacion.es/dctm/mepsyd/educacion/universidades/estadisticas-informes/datos-generales/datos-05-06.pdf?documentId=0901e72b80048a9b (Consultado 19/09/2009).
Consejo de Coordinación Universitaria (2007). Datos y Cifras del Sistema Universitario Español. Curso. 2006-2007. Madrid: MEC.
Consejo de Coordinación Universitaria (2008): Datos Básicos del Sistema Universitario Español. Curso 2008-2009. Disponible en: http://www.oei.es/salactsi/Informe2008-2009.pdf. (Consultado 22/09/2009).
Delors, J. (1996). Informe a la UNESCO, Aprender para el siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
Díez Nicolás, J. (2007). La segunda generación de inmigrantes: una aproximación al caso español. Madrid: Ayuntamiento de Madrid. Observatorio de Seguridad.
Eurostat-Comisión Europea (2003). La situación social en la Unión Europea 2002. Disponible en: http:// www.europa.eu.int/comm/eurostat.
Foro de Almagro (2006). Criterios y directrices para la garantía de la calidad de las universidades en el EEES: VII Foro de Almagro, 24 y 25 de octubre de 2005. Ciudad Real: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
García Llamas, J. L., Pérez Serrano, G. Sarrate Capdevila, Mª L. y otros (2003). Diversidad cultural e inclusión social. Salamanca: Témpora.
Instituto Nacional de Estadística (2008). Revisión del Padrón Municipal a 1 de enero de 2008. Disponible en: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=774554 (Consultado 02/10/2009).
Manzano Arrondo, V. y Andrés Zambrana, L. (2007). El diseño de la nueva universidad europea. Sevilla: Atrapasueños.
Manzano Cortés, M. E. (2007). Integración de alumnos y alumnas inmigrantes. Almería: Asociación Procompal de Profesores.
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (2007). Plan (2007-2010) estratégico de Ciudadanía e Integración. Madrid: Subdirección General de Información Administrativa y Publicaciones.
Moriña, A. y Riña, A. (2004). Teoría y Práctica de la educación inclusiva. Málaga: Aljibe
Naciones Unidas (2007). Previsiones demográficas mundiales. Revisión de 2006. Resumen. Departamento de Asuntos Económicos y Sociales. División de Población. Nueva York: Naciones Unidas.
Naciones Unidas (2009): Informe sobre Desarrollo Humano 2009 “Superando barreras: Movilidad y desarrollo humanos”. Nueva York: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo.
Pérez Serrano, G., Sarrate Capdevila, Mª L., Quicios, P., García y otros (2009). Hacia una universidad inclusiva. Medidas de apoyo al inmigrante universitario. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación. Disponible en: http://www.ea-web.es (Consultado 05/10/2009).
Quicios García, Mª del P. y Flores Ramos, E. (2005). Población inmigrante: su integración en la sociedad (una visión desde la educación) Madrid: Pearson.
Ruiz Olabuénaga, J. I. (2000). Inmigrantes. Madrid: Acento.
Simón, G. (2002). “Les migrations internationals”. Population et Societés, 382.
Soriano Ayala, E. (Coord.) (2005). La interculturalidad como factor de calidad educativa. Madrid: Muralla.
Tagliacarne, G. (1968). Métodos para la investigación de mercado. La muestra. Barcelona: Ariel.
Varios Autores (2002). Educación inclusiva. Monográfico. Revista de Educación, 327.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.