Health education in school textbooks: concrete examples during the period 1930-1950
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.626Keywords:
Health education, textbooks, didactic materials, health, hygiene, multiculturalism, intercultural, comparative analysisAbstract
This work aims to analyze the treatment of health education in school textbooks during the period 1930-1950, and to compare it with the one that is conducted at present. It will attempt to verify how many current concepts and ideas were already present in those decades. In addition, the differences in the way of carrying out health education then and now will be outlined, especially those referred to pedagogic strategies and didactic materials. All this will be done from a double perspective: 1. The concept of health, hygiene and pedagogy of health education. 2. The program contents of health education in the didactic materials.Downloads
References
Ascarza, V. y Solana, E. (1931). Fisiología e higiene. Madrid: El Magisterio Español.
Casares, J. (1994). Diccionario ideológico de la lengua española. Barcelona: Gil y Gaya, S.A.
Costa, M. y López E. (1998). Educación para la Salud: Una estrategia para cambiar estilos de vida. Madrid: Pirámide.
Dalmáu, C. 1937 (1922). Enciclopedia Cíclico-Pedagógica. Gerona-Madrid: Dalmáu Carles, Pla. E.C.
Dubos, R. (1956). El espejismo de la salud: utopías, progreso y cambio biológico. México: Fondo de Cultura Económica.
Marías, I. y Molina M. C. (1998). Educación para la Salud. Recursos para educadores. Recuperado de: http://www.xtec.cat/~imarias/.
Organización Mundial de la Salud y los Objetivos de Desarrollo del Milenio. Recuperado de: http://www.who.int./mdg/es/.
Ossenbach, G. y Somoza, M. (2001). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid: UNED/Manes.
Perea, R., Quintana, J. M., Murga, M. A., Limón, M. R. y Corbella, M. (1997). Curso de Educación para la Salud: Fundamentos y justificación de la Educación para la Salud. Madrid: UNED-FUE.
Plá Cargol, J. (1929). Elementos de organografía. Fisiología e higiene. Gerona: Dalmáu Carles, Pla, S.A. Editores.
Plá Cargol, J. (1935). Otras lecciones de cosas. Gerona-Madrid: Dalmáu Carles, Pla, S.A. Editores.
Ramírez, J. y Ramírez, R. (2006). Textos para la interculturalidad. En M. Casado, R. González y M. V. Romero (Coords.), Análisis del discurso: lengua, cultura y valores: Actas del I Congreso Internacional, Vol. 2 (pp. 2341-2352).
Real Academia Española (1992). Diccionario de la lengua española. Madrid: Real Academia Española.
Valdemoros, M. A. (2005). Investigación en didáctica de la lengua y la literatura escritas: elaboración de materiales didácticos escritos de aula sobre educación para la salud. En J. Ramírez (Coord.), La lengua escrita (pp. 835-842). Barcelona: SEDDL.
Valdemoros, M. A. (2010). Los valores en el ocio físico-deportivo. Análisis y propuestas educativas. Logroño: Universidad de La Rioja.
Valdemoros, M. A., Ponce de León, A., Sanz, E. y Ramos, R. (2007). El valor de la salud en las experiencias de ocio físico-deportivo de jóvenes y adolescentes: conceptualización y estado de la cuestión. Contextos Educativo, 10, 117-132.
Valdemoros, M. A. y Ramírez, J. (2007). La multiculturalidad en algunos manuales escolares de las décadas de los años 1930-1960. En J. Giró (Coord.), La escuela del siglo XXI [Recurso electrónico]: la educación en un tiempo de cambio social acelerado Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2376228.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.