Teachers and ICT: a necessary meeting
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2767Keywords:
Education, ICT, teachers, attitudes, usesAbstract
ICT (Information and Communication) are a key element in today’s society and they will, little by little, sitting in the school. In this integration process teachers take a leading role research is needed. In this article the way the integration of ICT in a particular school affects the attitudes of teachers towards the same is reviewed, while the evolution that teachers experience in the uses made of ICT is observed and how they become an innovative tool that helps in the search for new educational practices.
Downloads
References
Area, M. (2012). La alfabetización en la Sociedad Digital. En Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica-Ariel.
Area, M., Gros, B. y Marzal, M. A. (2008). Alfabetizaciones y Tecnologías de la Información y la Comunicación. Madrid: Síntesis.
Calderón, P. y Piñeiro, N. (2007). Actitudes de los docentes ante el uso de las tecnologías educativas. Implicaciones afectivas. Monografías.com.
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
Colás, P. y Casanova, J. (2010). Variables docentes y de centro que generan buenas prácticas con TIC. TESI, 11(3), 121-147.
Díez, M. C. (1998) El oficio del maestro es aprender. Cuadernos de Pedagogía, 266, 58-61.
Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona: Gedisa.
Elliot, J (1990). La Investigación-Acción en educación. Madrid: Morata.
Ertmer, P. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in our Quest for Technology Integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39.
Fidalgo, A. (2011). La innovación docente y los estudiantes. La Cuestión Universitaria, 7.
Hew, K. y Brush, T. (2007). Integrating Technology into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations for Future Research. Education Technology Research and Development, 55, 223-252.
Inan, F. y Lowther, D. (2010). Laptops in the K-12 Classrooms: Exploring Factors Impacting Instructional Use. Computers & Education, 58(2), 137-154.
INTEF (2014) Marco Común de Competencia Digital Docente. Borrador con propuestas de descriptores v1.0. Recuperado de http://blog.educalab.es/intef/2014/02/21/jornada-de-trabajo-sobre-marco-comun-de-competencia-digital-docente/.
Tejedor, F. J., García-Valcárcel, A. y Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33, 115-124. http://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002.
Tirado-Morueta, R. y Aguaded-Gómez, J. I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.