Gender and education: detecting gender inequality situations in educational contexts
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.3306Keywords:
gender, hidden curriculum, androcentrism, symbolic violence, teachersAbstract
Introduction: This research analyzes if future teachers are able to detect exemplary situations of inequality and symbolic violence based on gender in educational contexts. Method: This study follows a qualitative methodology, based on a questionnaire and discussion groups. The sample is formed by students of the Degree in Education. The questionnaire contained situations that may arise in schools and raised exemplary situations of inequality and symbolic violence based on gender. Results: As for the results obtained, firstly, how the students have difficulties to detect the existence of these hidden inequalities in the situations raised, but not in those more obvious. Discussion: It is necessary to formulate training strategies for future teachers who go through the continuous work and understanding of the mechanisms that generate these inequalities.Downloads
References
Agustina, J. R. (2010). ¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil?: Respuestas legales e hipótesis criminológicas ante el Sexting. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 11(12), 11. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3671649.
Bertomeu, A. (2012). Redes sociales: Conversaciones multipantalla, riesgos y oportunidades. En Tecnologías de la comunicación, jóvenes y promoción de la salud (pp. 116-150). Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4766987.
Cabello, P. y Fernández, I. (2010). La tecnología en la preadolescencia y adolescencia: usos, riesgos y propuestas desde los y las protagonistas.
Calvo, E. (2015). La ciencia sin mujeres llega a casa. En P. Membiela, N. Casado y M. I. Cebreiros (Eds.), La enseñanza de las ciencias: desafíos y perspecticas (pp. 55-59).
Coleto, N. (2015). La canción popular infantil en la educación escolar: los roles de género asignados. Universidad Politécnica de Valencia.
Díez, E. J. (2015). Códigos de masculinidad hegemónica en educación. Revista Iberoamericana de Educación, 68(68), 79-98. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie68a04.pdf.
Ferrer, V. A., Bosch, E., Navarro, C., Ramis, M. C. y García, M. E. (2008). Los micromachismos o microviolencias en la relación de pareja: Una aproximación empírica. Anales de Psicologia, 24(2), 341-352. http://doi.org/10.6018/42961.
García, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. Ensayos: Revista de La Facultad de Educación de Albacete, 27, 1-18. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4202732.
García, R., Sala, A., Rodríguez, E. y Sabuco, A. (2013). Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: Impactos metacognitivos de la inclusión curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Profesorado. Revista de Curriculum Y Formación Del Profesorado, 17(1), 269-287.
González-Gil, F. y Martín, E. (2014). Educación Para Todos: Formación Docente, Género y Atención a La Diversidad. Cuestiones de Género: De la igualdad y la diferencia, 9, 11-28.
Hernández, E. (2016). La ciudadanía en los nuevos escenarios digitales y escolares: Relaciones e implicaciones en el alumnado de la Educación Secundaria Obligatoria. Universidad de Granada.
Llorent-Bedmar, V. y Cobano-Delgado Palma, V. (2014). La mujer en los libros de texto de bachillerato en España. Cadernos de Pesquisa, 44(151), 156-175. http://doi.org/10.1590/198053142752.
Mesch, G. (2009). Parental Mediation, Online Activities and Cyberbullying. CyberPsychology & Behavior, 12(4), 387-393.
Puleo, A. (2011). Ecofeminismo para otro mundo posible. Madrid: Cátedra.
Santos, M. Á. (1996). Curriculum oculto y construcción del género en la escuela. Kikiriki. Cooperación Educativa, (42-43), 14-27.
Tamayo, J. (2016). Identidad de género de las maestras de primaria. En Mujeres e Investigación. Aportaciones interdisciplinares: VI Congreso Universitario Internacional “Investigación y Género” (pp. 731-744). Sevilla. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11441/51971.
Vierna, S. y Ruíz, M. (2014). A Ciencia Cierta: proyecto de visibilización de las mujeres pioneras y científicas en los espacios escolares. En II Xornada Universitaria Galega en Xénero (pp. 87-93).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.