El aprendizaje dialógico como "experto" en resolución de conflictos
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.465Abstract
In this article, dialogical learning is presented as an expertise in the conflict ressolution within the educational field. Parting from the real experience of the Learning Communities project it is demonstrated that in order to be success it is necessary to involve the whole community. When students perceive that people care about their education, when they feel attended, they learn and they develop grassroots solidarity among them which protect and avoid any conflictivity. Interactive groups, which is a concrete from in which dialogical learning takes place, is a way to promote this solidarity.Downloads
References
BECK, U. y BECK-GERNSHEIM, E. 1998. El normal caos del amor. Barcelona: Roure. (p.o. en 1990).
CREA. 1999. Cambio Educativo. Teorías y prácticas que superan las desigualdades. I Jornadas Educativas del Parque Científico. Organizadas por CREA y celebradas en Barcelona los 21 y 22 de noviembre de 1999.
DELGADO, M. 1994. ¿Es la guerra un derecho de los pueblos? El Periódico, 27 de julio, p. 7. Barcelona.
DERRIDA, J. 1967. De la Grammatologie. Paris: Editions de Minuit.
FARIAS, V. 1989. Heidegger y el nazismo. Barcelona: Muchnik Editores. (p.o. en 1987).
FLECHA, R. 1997. Compartiendo palabras. Barcelona: Paidós.
FLECHA, R. y GÓMEZ, J. 1995. Racismo: no, gracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: Roure.
FOUCAULT, M. 1996. Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI. (p.o. en 1975).
FREIRE, P. 1997. A la sombra de este árbol. Barcelona: Roure. (p.o. en 1995).
GODÀS, X. 1998. Postmodernismo: la imagen radical de la desactivación política. Barcelona: Roure.
HABERMAS, J. 1987-1989. Teoría de la acción comunicativa. I. Racionalidad de la acción y racionalización social. II. Crítica de la razón funcionalista. Madrid: Taurus (p.o. en 1981).
HABERMAS, J. 1989. El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus. (p.o. en 1985).
HABERMAS, J. 1998. Facticidad y validez. Sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Trotta. (p.o. en 1992).
HABERMAS, J. 1997. Seminari Multiculturalism: Does Culture matter in Politics, 9 y 10 de abril. Universitat de Barcelona.
HEIDEGGER, M. 1962. El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica, 2ª ed. (p.o. en 1927).
HEIDEGGER, M. 1971. Nietzsche. Paris: Gallimard. (p.o. en 1961).
NOLTE, E. 1998. Heidegger. Política e historia en su vida y pensamiento. Madrid: Tecnos. (p.o. en 1992).
OTT, H. 1992. Martin Heidegger. Madrid: Alianza Editorial. (p.o. en 1988).
TOURAINE, A. 1997. ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Madrid: PPC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.