El aprendizaje de una profesión en la Universidad : Los maestros finiseculares
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.512Abstract
This is a reflection on the socialization process in which the future teacher and educator of the new 21st century is plunged from the first year of his/her teacher training (with its different degrees) up to his/her graduation three years later. To identify this process of advanced socialization, we have selected as significant variables of its construction, development and transformation those that determine the expectations of his/her professional practice, as well as several aspects relevant in the interpersonal relations, which will be called attitudes and social values. The education system is aimed at its consolidation and preservation through the actions of its agents, mainly the teaching staff. These actions (fulfillment of administrative rules and education guidelines) are routinely and gradually adopted, that is to say, they are internalized by the teaching staff throughout a socialization process. Although this process lasts from the entry of an individual into a Teacher Training School up to his/her retirement, there is moment particularly special and deeply-rooted, i.e., the very beginning of the teacher training, where the individual is more receptive to the latest ideas and thus to the acceptance of the norms and values typical of the system he/she wants to gain access to through the socially approved procedure of the formal training in a Teacher Training School. It is the social acknowledgment of the teaching staff, and by extension, of the university diploma, that invites us to reflect on the socialization process that takes place at University during the three years of the degree. This process is understood as a combination of the acquisition of some knowledge and academic education and the acquisition of some ideas or models of the profession that will be used by the young graduates to cope with the labour market.Downloads
References
BENDIX, R. y LIPSET, S. M. (eds.) (1972). Clase, Status y Poder, Euroamérica, Madrid.
BONAL, X. (1998). “La Sociología de la política educativa: aportaciones a los procesos de cambio”. Revista de Educación, 317, pp. 185-202.
CARABAÑA, J. (1997). La evolución de las desigualdades educativas por clases sociales en España, según la encuesta sociodemográfica, 1907-1976.
DE LA FUENTE BLANCO, GLORIA Y SÁNCHEZ MARTÍN, Mª EDUVIGIS (1997 “Los educadores del año 2000. Un estudio comparativo sobre los futuros educadores/as sociales y maestros/as)”. Revista Complutense de Educación, 8(1), pp. 43-77
DE LA FUENTE, G. y SÁNCHEZ, M.ª E. (1998). “La socialización anticipatoria en la Universidad. La experiencia de los estudiantes de Educación Social y Magisterio”. VI Congreso Español de Sociología. A Coruña.
DE LA FUENTE BLANCO, GLORIA Y SÁNCHEZ MARTÍN, Mª EDUVIGIS (2000). “La socialización anticipada en la Universidad. El caso de los estudiantes de Magisterio y Educación Social”. Revista de Educación, 321, pp. 269-290.
FERNÁNDEZ, M. (1997). “El cambio social, la institución escolar y la profesión docente: una cuestión de ritmo”. VI Conferencia de Sociología de la Educación. Jaca.
GARCÍA DE LEÓN y otros (1993). Sociología de la Educación, Madrid.
GIROUX, H. (1987). “La formación del profesorado y la ideología del control social”. Revista de Educación, 284, pp. 53-76.
GUERRERO, A. (1992). “Currículum y profesionalismo: los planes de estudio y la construcción social del maestro”. Educación y Sociedad, 11, pp. 45-65.
GUERRERO SERÓN, ANTONIO (1995). “La construcción social del Magisterio: orígenes sociales, trayectoria educativa y motivaciones profesionales”. Revista de Educación, 306, pp.127-151.
GUERRERO SERÓN, ANTONIO (1997). “Sociología y profesorado: punto y aparte”. VI Conferencia de Sociología de la Educación, Jaca.
GUERRERO, A. y FEITO, R. (1996). “La reforma educativa y la formación permanente del profesorado”. Revista de Educación, 309, pp. 263-285.
ORTEGA, F. y otros (1989). Manual de Sociología de la Educación.
SÁNCHEZ de HORCAJO, J. J. (1997). “Repensar el Magisterio”. VI Conferencia de Sociología de la Educación. Jaca.
VARELA, J. y ORTEGA, F. (1985). El Aprendiz de maestro. MEC, Madrid.
ZAMORA, B. Mª. (1997). “Perfil del alumnado de los títulos de maestro de la Universidad de La Laguna”. VI Conferencia de Sociología de la Educación. Jaca.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.