Motivation for the learning of Spanish in a French university on the borders
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2949Keywords:
Motivation of accomplishment, foreign languages, Higher Education, qualitative researchAbstract
This paper examined the motivation of the University of Pau students to learn Spanish as a foreign language. Qualitative methods have been used such as the analysis of open-ended interviews. The research findings show that students at the University of Pau are highly motivated to learn Spanish because of their teachers’ attitudes and the cultural similarities between Spain and France. Our studies revealed some difficulties of the French students related to the pronunciation, vocabulary used in daily life, Spanish verb conjugation and listening comprehension of native speakers. As a result, the development of oral communication skills is recommended. The report concludes that there is an intrinsic motivation (to learn Spanish) among the University of Pau students at each Faculty.Downloads
References
Arnold, J. y Fonseca, M. C. (2004). Reflexiones sobre aspectos del desarrollo de la competencia comunicativa oral en el aula de español como segunda lengua (45- 60). En S. Ruhstaller y F. L. Berguillos, La competencia lingüística y comunicativa en el aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid: Edinumen.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
De la Morena, M., Sánchez, A. y Fernández, M. P. (2011). Diferencias en los niveles de motivación por sexo, curso y tipo de centro educativo en el aprendizaje estratégico de la lengua extranjera. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(Extra 3), 225-230.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
León, O. G. y Montero, I. (2015). Metodología de investigación en psicología y educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. Madrid: McGraw-Hill.
Medina Rivilla, A., Rodríguez Diéguez, J. L. y Sevillano García, M. L. (Coords.) (2009). Diseño, desarrollo e innovación del currículum en las instituciones educativas. Tomo II. Madrid: Universitas.
Minera Reyna, L. E. (2009). El papel de la motivación y las actitudes en el aprendizaje de ELE en un contexto de enseñanza formal para adultos alemanes. Revista Lebrija de Lingüística Aplicada, 6(3), 58-73.
Palacios, I. M. (2014). La motivación en el aprendizaje de una lengua extranjera. ¿Qué podemos hacer con alumnos desmotivados? Mosaico. Revista para la promoción y apoyo a la enseñanza del español, 32, 22-28.
Rastier, F. (2013). Apprendre pour transmettre. L’éducation contre l’idéologie managériale. Paris: PUF.
Rodríguez Díez, S. (2010). Tendencias actuales en el aprendizaje-adquisición de las lenguas extranjeras: la didáctica del Francés Lengua Extranjera (FLE). Foro de Educación, 12, 233-253.
Rodríguez Pérez, N. (2012). Causas que intervienen en la motivación del alumno en la enseñanza-aprendizaje de idiomas: el pensamiento del profesor. Didáctica. Lengua y Literatura, 24, 381-409.
Ruiz Olabuénaga, J. I. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Tapia, A. (2005). Motivación para el aprendizaje: la perspectiva de los alumnos. En Ministerio de Educación y Ciencia. La Orientación escolar en los centros educativos (pp. 209-242). Madrid: MEC.
Yule, G. (1998). El lenguaje. Cambridge: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.